kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸

ویروس کرونا به کدام اندام‌‌ها آسیب می‌زند؟ (کرونا)

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی پس از بهبودی از آن، ممکن است در سکوت به اندام‌های داخلی بدن آسیب برساند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، نتایج یک تحقیقات نشان می‌دهد کرونا پس از بهبودی نیز می‌تواند به اعضای داخلی بدن آسیب برساند.
آسیب کلیه که بدون درد
رخ می‌دهد، آخرین علامتی است که می‌تواند گروه بزرگی از بهبودیافتگان از کرونا را هدف قرار دهد.
این یافته‌ها که در مجله نفورولوژی آمریکا منتشر شد، بار دیگر نگاه‌ها را به این بیماری که بیش از ۲۰۰ میلیون نفر را در جهان آلوده ساخته، معطوف کرد. طبق داد‌ه‌‌های به دست آمده، ۷.۸ نفر دیگر به ازای هر ۱۰ هزار بیمار مبتلا به کرونای خفیف و یا متوسط به دیالیز و یا پیوند کلیه نیاز دارند.
مدیر مرکز اپیدمیولوژی بالینی سنت لوئیس آمریکا در این خصوص می‌گوید: این رقم کمی نیست. اگر به تعداد زیادی از آمریکایی‌ها و همچنین در سطح جهان نگاه کنید که ممکن است به بیماری کلیوی مبتلا شوند، این عدد واقعاً بزرگی است و به معنای واقعی کلمه بر زندگی ما تا دهه آینده یا بیشتر تأثیر خواهد گذاشت.
مدیر مرکز اپیدمیولوژی بالینی سنت لوئیس که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشت، همراه با همکارانش به بررسی داده‌های به دست آمده به هنگام مراقبت‌های معمول از اداره بهداشت کهنه سربازان از افرادی که از کرونا نجات یافته بودند، پرداخت که شامل لخته شدن خون، دیابت، تنگی نفس، آسیب‌های قلب، کبد، کلیه و افسردگی و از دست دادن حافظه می‌شد. مدیر مرکز اپیدمیولوژی بالینی سنت لوئیس که به عنوان یک نفرولوژیست نیز مطرح است، در این باره می‌گوید: آنچه در واقع به عنوان مشکل بیماری کلیوی مطرح است، این است که واقعا خاموش عمل می‌کند و در واقع با درد یا علائم دیگر ظاهر نمی‌شود.
او و همکارانش دریافتند که بیماران مبتلا به کووید۱۹ که در بیمارستان بستری نشده بودند، ۲۳ درصد در معرض ابتلا به بیماری حاد کلیه در عرض شش ماه قرار داشتند که این به معنای ممانعت از میان برده شدن مواد زائد و سموم از خون است.