kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
امیرعبداللهیان:

آماده گفت‌وگوهایی نتیجه‌محوریم که منافع و حقوق مردم ایران را تأمین کند

وزیر امور خارجه در دیدار محققان اندیشکده‌های آمریکایی با بیان اینکه توازن را در سیاست خارجی خود حفظ خواهیم کرد، گفت: آماده گفت‌وگوهایی نتیجه‌‌محور هستیم که منافع و حقوق مردم ایران را تأمین کند.

 



حسین امیر‌عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارها و جلسات خود در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، شب گذشته در جمع گروهی از محققان، دانشگاهیان و نمایندگان ارشد اندیشکده‌های آمریکا حاضر شد و ضمن تشریح سیاست خارجی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، به پرسش‌های آنان در خصوص موضوعات مختلف از جمله سیاست خارجی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی و آینده توافق هسته‌ای (برجام) پاسخ داد.
وزیر امور خارجه در این نشست بر عزم دولت جدید جمهوری اسلامی برای اتخاذ یک سیاست خارجی مبتنی بر اولویت‌بخشی به همسایگان و کشورهای آسیایی تأکید کرده و دیدگاه‌های ایران در خصوص موضوعات منطقه‌ای از جمله وضعیت افغانستان، سوریه، یمن، بحرین و دیگر مناطق را شرح داد.
امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد که هر چند دولت جدید به توسعه روابط با همسایگان و کشورهای آسیایی اولویت داده است، اما در عین حال توازن را در سیاست خارجی خود حفظ خواهد کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران به رغم بدعهدی‌های آمریکا در موضوع برجام که از زمان دولت اوباما تا کنون ادامه داشته و همچنین بی عملی اروپا، بر اساس اصول خود به دیپلماسی پایبند بوده و آماده گفت‌وگوهایی نتیجه‌ محور است که منافع و حقوق مردم ایران را تأمین کند.
تاکید بر بالا بردن حجم تجارت و روابط اقتصادی ایران و سوئد
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با «آن لینده» وزیر خارجه سوئد در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله وضعیت یمن و افغانستان بحث و رایزنی کردند. وزیر خارجه سوئد در این دیدار با اشاره به سابقه ۴۰۰ ساله روابط بین دو کشور، جمعیت ایرانی ساکن در سوئد را جمعیتی فرهیخته توصیف کرد و گفت شخصا نیز تجربه سفر به ایران را دارد.
خانم لینده با بیان اینکه سوئد به دنبال گسترش روابط با ایران است، پیشنهاد داد که کمیته سیاسی مشترک دو کشور به‌زودی در تهران تشکیل جلسه دهد. وی با اشاره به بحران یمن، کشورش را به پایان‌دادن به این بحران متعهد خواند و گفت: سوئد با همه طرف‌ها در تماس است و رایزنی با ایران را در این زمینه ضروری می‌داند. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست با بیان اینکه حجم تجارت و روابط اقتصادی دو کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد و می‌بایست مناسبات بخش خصوصی را تسهیل کرد، برقراری پرواز مستقیم و تسهیل رفت و آمد بین دو کشور را از جمله اقداماتی خواند که می‌تواند به بهبود و ارتقای مراودات تجاری دو کشور کمک کند.
امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه بحران یمن راه حل نظامی ندارد و این بحران انسانی باید با رفع محاصره پایان یابد، جنگ در یمن را جنگی نابرابر خواند که مردم یمن ناجوانمردانه در آن هدف قرار می‌گیرند.
در جدیت دولت بایدن
برای بازگشت به برجام
تردید داریم
امیر عبداللهیان همچنین در دیدار «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با ابراز تأسف از عدم اقدام جدی و عملی آمریکا و سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود، گفت: در بازگشت به مذاکرات، نتایج عملی و ملموس برای مردم ایران، از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است.
رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری این‌که دولت کنونی آمریکا هیچ قدم جدی و عملی‌ برای بازگشت به تعهدات خود برنداشته و برعکس، تحریم‌های تازه‌ای نیز علیه ایران اعمال کرده، گفت: ایران در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد.
امیر عبداللهیان گفت‌وگوهای صورت ‌گرفته در بغداد را خوب توصیف کرد و با بیان این‌که فرانسه را علاقه‌مند به گسترش روابط با ایران می‌داند، تصریح کرد که دو تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور جدید ایران، نشان‌دهنده اهمیتی است که دو طرف برای روابط دوجانبه قائل هستند.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با تشکر از دعوت طرف فرانسوی، متقابلا وزیر خارجه فرانسه را به تهران دعوت کرد و گفت: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران به گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای علاقه‌مند است.
امیرعبداللهیان با بیان این‌که دولت کنونی، دولتی عملگراست و مذاکره را به عنوان یک ابزار مهم دیپلماسی قبول دارد، خاطرنشان کرد که ایران آماده بازگشت به مذاکرات است و به سرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است.
به مذاکرات بازمی‌گردیم
اما اقتصاد خود را
به آن گره نمی‌زنیم
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار خانم «نالدی پاندور» وزیر همکاری و روابط بین‌الملل آفریقای جنوبی، سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی را سیاستی عملگرایانه خواند و گفت: ایران به مذاکرات برجام بازمی‌گردد، اما اقتصاد خود را به این مذاکرات گره نمی‌زند و در صورتی که طرف‌های مقابل به اجرای تعهدات خود بازگردند، ایران نیز چنین خواهد کرد.
خانم نالدی پاندور نیز در این دیدار با بیان اینکه همکاری‌های بسیار خوبی در حوزه‌های علمی و فناوری بین دو کشور شکل گرفته، گفت: در سفرش به ایران شاهد پیشرفت‌های بسیار خوب ایران در زمینه‌های مختلف به خصوص حوزه‌های علنی و فناوری بوده است.
وی همکاری‌ها در حوزه معدن و همچنین در حوزه گردشگری را از دیگر زمینه‌های گسترش همکاری بین دو کشور برشمرد.
وزیر خارجه آفریقای جنوبی با بیان اینکه عمیقا آرزومند به نتیجه رسیدن مذاکرات وین‌ است، گفت که این کشور خواهان رفع تحریم‌ها علیه ایران است.
وی در پایان تصریح کرد که آفریقای جنوبی خواستار همکاری‌های گسترده‌تر دوجانبه و همچنین تماس‌ها بین مردم دو کشور و همکاری دوجانبه در مجامع بین‌المللی است.
تاکید بر گسترش
روابط ایران و پرتغال
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار «آگوستو سانتوس سیلوا» وزیر خارجه پرتغال سابقه ۵۰۰ ساله روابط دو کشور را سرمایه مهمی برای روابط دوستانه ایران و پرتغال توصیف کرده و پرتغال را هم از حیث جایگاه در اتحادیه اروپا و هم از منظر موقعیت ژئوپلتیک دارای اهمیت دانست.
امیرعبداللهیان با اشاره به برگزاری جلسه مجازی اخیر کمیته مشترک سیاسی در سطح معاونان سیاسی دو وزارتخانه، این نشست را مبنای تحرکات بیشتر در روابط خواند و خواهان تداوم این روند شد.
وزیر امور خارجه همچنین جهت گسترش همکاری‌ها در حوزه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته اعلام آمادگی کرده و تصریح کرد که ضروری است با اراده سیاسی دو طرف، تفاهم‌ها و توافقات مورد مذاکره طرفین، نهایی شود.


امیرعبداللهیان همچنین همکاری‌های علمی و دانشگاهی را یکی از ابعاد مهم در روابط دو طرف خواند که می‌توان آن را بیش از پیش گسترش داد.
وزیر خارجه پرتغال نیز در این دیدار با تأکید بر حمایت کشورش از سیاست چندجانبه و اصولی بین‌الملل و مخالفت با یکجانبه‌گرایی و قانون‌شکنی، گفت: حمایت لیسبون از برجام نیز ناشی از همین منطق است.
وی با بیان این‌که سیاست خارجی کشور نباید صرفا بر اساس منافع کوتاه‌مدت یا موضوعات ژئوپلتیکی باشد، گفت: تهدیدات و منافع جمعی جهانی نیز در این زمینه حائز اهمیت است.
سانتوس سیلوا همچنین با تأکید بر لزوم اجتناب از سیاسی کردن روابط عادی تجاری و مردمی بین کشورها، گفت: پرتغال به دنبال گسترش روابط با ایران است.
برای توسعه روابط با کوبا
هیچ سقفی قائل نیستیم
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار «برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا نیز ضمن تقدیر از همکاری‌های نزدیک دو کشور به ویژه در پروژه تولید مشترک واکسن کرونا، تصریح کرد که آنچه در گذشته روابط ساخته شده است، سرمایه‌ای برای امروز و فرداست و اکنون کوبا برای جمهوری اسلامی ایران یک شریک راهبردی با تمامی الزامات و ابعاد آن است و ایران برای توسعه روابط با کوبا هیچ سقفی قائل نیست.
امیر عبداللهیان همچنین تأکید کرد که دولت ایران به عنوان یک دولت عملگرا، به دنبال عملیاتی کردن توافقات قبلی است و از همین رو از وزیر خارجه کوبا دعوت می‌کند تا ضمن سفر به ایران بتوان توافقات قبلی را مرور کرده و نقشه راه روابط را تنظیم‌کرد.
وزیر خارجه کوبا با بیان این‌که این کشور برای گسترش همکاری‌ها با ایران در حوزه‌های بهداشتی و کشاورزی آمادگی دارد، از حوزه‌های فناوری و ماشین‌های سنگین به‌عنوان دیگر بخش‌هایی یاد کرد که از ظرفیت لازم برای همکاری‌های بیشتر برخوردارند.
رودریگز با اشاره به اینکه می‌بایست چالش‌های اقتصادی روابط را برطرف کرد تا شاهد توسعه بیشتر باشیم، تصریح کرد که تنها از طریق همکاری نزدیک دو کشور می‌توان تحریم‌های ظالمانه آمریکا را شکست داد.
سازمان ملل در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه سوریه نقشی فعال‌تر ایفا کند
امیر عبداللهیان در «گیر پدرسون» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه از تلاش‌های سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه دبیرکل برای پایان دادن به بحران سوریه اعلام حمایت کرد و در عین حال خواستار توجه به تمامی ابعاد بحران سوریه توسط سازمان ملل متحد شد.
امیرعبداللهیان با انتقاد و محکوم کردن تحریم‌های آمریکا علیه سوریه، تصریح کرد که انتظار می‌رود سازمان ملل متحد در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه که مردم سوریه را هدف قرار داده، نقشی فعال‌تر ایفا کند.
وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد که اشغالگری، حضور و دخالت نیروهای برخی کشورها بدون خواست و نظر دولت و مردم سوریه، به طولانی‌تر شدن بحران دامن زده است.
امیرعبداللهیان در این دیدار بار دیگر بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از تمامیت ارضی و خواست مردم سوریه تأکید کرد.
در این دیدار، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز گزارشی از آخرین وضعیت تحولات سوریه و اقدامات سازمان ملل، ارائه داد.