kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
گزارش کیهان از بزرگ‌ترین راهپیمایی سیاسی- معنوی جهان

حماسه به وقت اربعین/ با سر همه رفتند به پابوسی بی‌سر

عاشقان حسین(ع) آنها که توانسته‌اند و میسر شد، به میعادگاه اربعین شتافته‌اند و سر از پا نمی‌شناسند برای پابوسی شهید بی‌سر دشت نینوا؛ سرچشمه معنویت و آزادگی.

سرویس سیاسی ـ

1382 سال از روز اربعینی که اولین زائران سالار شهیدان دشت کربلا بر سر مزار مطهر آن امام مظلوم شهید جمع شدند می‌گذرد و جریان عظیم محبت و پیروی اهل‌بیت(ع) در کنگره بین‌المللی اربعین یاد و خاطره حماسه حسینی را تجدید می‌کنند، دست برادری می‌دهند و منطق جهانی‌شده حسین(ع) را به عالم معرفی می‌کنند.
48 سال قبل، زمانی که مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، مقتدای انقلاب اسلامی در تاریخ 24/12/1352 (روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری) در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن علیه‌السلام در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبه‌های نهج‌البلاغه اختصاص داشت، به‌مناسبت تقارن با اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: «شیعه یک جمع متفرّقى بود؛ یک جامعه‌اى بود که در یک جا و در یک مکان زندگى نمی‌کرد؛ در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند - اطراف و اکناف بلاد- امّا یک روح در این کالبدِ متفرّق و در این اجزای متشتّت در جریان است؛ مثل دانه‌هاى تسبیح، یک رشته و یک نخ، همه‌ اینها را به هم وصل می‌کرد. آن رشته چه بود؟ رشته‌ اطاعت و فرمان‌بَرى از مرکزیّت تشیّع، از رهبرى عالى تشیّع یعنى امام؛ همه‌ این رشته‌ها به آنجا متّصل می‌شد؛ قلبى بود که به همه‌ اعضا فرمان می‌داد؛ و به این ترتیب، تشیّع یک سازمان و یک تشکیلات بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند، امّا بودند کسانى که از حال همه باخبر بودند. اطاعت و فرمان‌بَرى آنها به‌حساب، فریاد زدنشان از روى دستور، سکوت‌شان بر طبق نقشه، همه چیزشان با حساب. فقط یک عیبى کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می‌دیدند. اهل یک شهر و شیعیان یک منطقه، البتّه یکدیگر را می‌دیدند، امّا یک کنگره‌ جهانى لازم بود براى شیعیانِ روزگار ائمّه(علیهم‌السّلام). این کنگره‌ جهانى را معیّن کردند، وقتش را هم معیّن کردند؛ گفتند در این موعدِ معیّن، در آن کنگره هرکس بتواند شرکت کند. آن موعد، روز اربعین است؛ و جاى شرکت، سرزمین کربلا است؛ چون روح شیعه روح کربلائى است، روح عاشورائى است؛ در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است؛ شیعه هرجا که هست دنباله‌روِ عاشوراى حسین است. این است که مى‌بینیم همه جا این تپش‌هایى که در شیعه مکشوف شده، از آن مرقد پاک ناشى است؛ اینها شعله‌هایى بوده که از آن روح مقدّس و پاک و از آن تربت عالى‌مقدار سرکشیده؛ به جان‌ها و روح‌ها زده؛ انسان‌ها را به گلوله‌هاى داغى تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.»
مرکز اجتماع دل‌ها
فرصت حضور در حماسه اربعین برای خیل عظیم آزادگان جهان و ایرانی‌ها اگرچه محدود شد اما همین روح کربلایی و عاشورایی بود که سبب شد توده‌های دلداده‌امام حسین(ع) در کشورمان که «غم و مهر حسین با شیر از مادر گرفته‌اند» حفظ سلامت خود و جامعه و برپایی عزای سالار شهیدان را درهم آمیزند و در شرایط ویژه کرونا منظره‌های زیبایی از ابتکارات در پاسداشت یاد و خاطره سید الشهدا(ع) را به عرصه آورند و اجازه کاستی ندهند. طریق الحسین(ع) هرچند امسال نیز پهنه قدم‌های بسیاری از آن عاشقان نیست اما مرکز اجتماع دل‌هاست که متصل و به هم پیوسته‌اند. آنها امسال با قلوب‌شان در این کنگره جهانی حاضرند و البته از فراهم نبودن شرایط برای حضور جسمانی غبطه می‌خورند.
راهپیمایی اربعین قوّت اسلام
و جبهه مقاومت اسلامی است
حاضران در راهپیمایی اربعین پیام و منطق حسین(ع) را معرفی می‌کنند و رسانه‌ حسین(ع) می‌شوند.
مقتدای انقلاب 21 مهر 98 در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) این راهپیمایی عظیم را فریادی رسا و رسانه‌ای بی‌همتا در دنیای پیچیده‌ تبلیغات و جهان پُرهیاهوی بشریت، از مصادیق قدرت حقیقی و تجلی دوباره قدرت اسلام و جبهه مقاومت اسلامی دانستند. ایشان فرمودند: «یکی از مصادیق قوّت را امروز دنیای اسلام دارد مشاهده می‌کند و آن، راهپیمایی اربعین است؛  وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهًْ. راه‌پیمایی اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبهه مقاومت اسلامی است که این ‌جور اجتماع عظیم میلیونی راه می‌افتند به سمت کربلا، به سمت حسین، به سمت قلّه و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همه آزادگان عالم باید از او درس بگیرند. از روز اوّل هم که اربعینی به‌وجود آمد، اهمّیّت اوّلین اربعین به همین اندازه بود. اهمّیّت اربعینِ اوّل این بود که رسانه پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین - بنا بر یک روایت روزی است که اهل‌بیت برگشتند به کربلا-  این چهل روز، چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنی‌امیّه و سفیانی‌ها بود. رسانه حقیقی [یعنی] فریاد زینب کبری، فریاد حضرت سجّاد؛ در کجا؟ در کوفه، در شام، در آنجایی که ظلمات محض بود؛ اینها بزرگ‌ترین رسانه بود. همین‌ها بود که عاشورا را نگه داشت، همین‌ها بود که عاشورا را به امروز رساند. تاریخ و ریشه این روز اربعین و ماجرای اربعین این است. آن روز اهل‌بیت (علیهم‌‌السّلام) طوفانی به پا کردند با این حرکت چهل ‌روزه؛ یک طوفان به پا شد در آن اختناق عجیب. در آن روزگار، اختناق این قدر است که دور ‌و بر امام حسین، فرزند پیغمبر، نوه پیغمبر، جگرگوشه زهرای اطهر، ۷۲ نفر بیشتر باقی نمی‌مانند. در یک چنین روزگاری، ماجرای توّابین را در کوفه به‌وجود آورد، مدینه را منقلب کرد، شام را منقلب کرد، به‌طوری که رژیم سفیانی برافتاد؛ این حرکت عظیم اربعینیِ زینب کبری و اهل‌بیت(علیهم‌السّلام) بود.»
«الحسین یجمعنا»
رهبر انقلاب افزودند: «امروز هم همین اتّفاق دارد در دنیا می‌افتد. امروز هم در دنیای پیچیده پُرتبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریّت حاکم است، این حرکت اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانه بی‌همتا است. چنین چیزی وجود ندارد دیگر در دنیا: اینکه میلیون‌ها انسان راه می‌افتند، نه فقط از یک شهر یا یک کشور [بلکه] از کشورهای مختلف، و نه فقط از یک فرقه اسلامی [بلکه] فِرَق مختلف اسلامی و حتّی بعضی ادیان غیراسلامی. این وحدت حسینی [است]. شما بدرستی گفتید: «الحسین یجمعنا»، حقیقتاً این‌ جور است؛ حسین اجتماع عظیمی ‌را درست می‌کند. این دل‌ها با هزاران گام در راه است، همه حرکت می‌کنند، همه راه می‌افتند به سمت آن معدن و سرچشمه معنویّت و آزادگی، و این را به رخ دنیای مادّیِ امروز می‌کشند و این ان‌شاء‌الله روز‌به‌روز بایستی حرکت بیشتری بکند و گسترش بیشتری پیدا کند، و البتّه عمق بیشتری هم پیدا کند. خوشبختانه امروز کارهایی که ما داریم و مجالس عزاداریِ ما برای
امام حسین (علیه‌‌السّلام) از لحاظ معنویّت، از لحاظ گسترش فکر و پراکندن معارف اسلامی، عمق بیشتری دارد از پنجاه سال قبل مثلاً یا چهل سال قبل. قضیّه اربعین هم همین‌ جور است؛ روز به ‌روز ان‌شاء‌الله بایستی عمق بیشتری پیدا کند. اصحاب حکمت و علم بایستی در این زمینه‌ها فکر کنند، کار کنند و ان‌شاء‌الله تلاش کنند.»
هر سه مظهر
آرمان‌خواهی، معنویت، حکمت و مقاومت
حماسه اربعین یاد اسوه مقاومت اسلامی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، مدافعان حرم و مجاهدان فی‌سبیل‌الله را در خود دارد که با مجاهدت‌ و جانفشانی دست‌ اشرار و بنی‌امیه‌ها و آل‌زیادها و آل‌مروان‌های امروز را کوتاه کردند و امنیت لازم را برای برگزاری باشکوه و عزت بزرگ‌ترین راهپیمایی و گردهمایی عالم برقرار ساختند.
فراهم آمدن این فرصت طلایی به برکت ازخودگذشتگی مدافعان حرم و همزمانی هفته دفاع مقدس با اربعین حسینی نکته زیبایی را در خود یادآوری می‌کند؛ هر سه مظهر آرمان‌خواهی، حماسه، ایثار و از خودگذشتگی، معنویت و دینداری، تدبیر و حکمت و ایستادگی و پایداری و مقاومت‌اند. در این میان، پیوند و دلدادگی دو ملت ایران و عراق از جلوه‌های تماشایی اربعین است. هم امسال و هم سال گذشته که به‌دلیل شیوع ویروس تاجدار، ایرانی‌ها فرصت کمی برای حضور در این حماسه را داشته و دارند، عراقی‌ها دلتنگی خود را برای دیدار برادران ایرانی‌شان مکرر ابراز داشتند. آنها نائب‌الزیاره ایرانی‌ها خواهند بود.
این میعادگاه بزرگ با مجموعه و گنجینه‌‌ای از فرهنگ و سبک زندگی پسندیده اسلامی و اندیشه‌ها و معارف والا به همراه پیوند عمیق عاطفی میان عاشقان
اباعبدالله الحسین(ع) زمینه‌ساز تشکیل تمدن نوین اسلامی است.
راهپیمایی و اجتماع عظیم اربعین نشانه و مصداق نصرت الهی است. در عصر ما نیز مصادیق بسیاری از نصرت الهی بر امت اسلامی وجود دارد. پیروزی انقلاب اسلامی، نقش بر آب شدن فتنه‌ها و دسیسه‌های دشمنان برای براندازی نظام، مقاومت و ایستادگی غزه با وجود محاصره‌ کامل، سقوط رژیم‌های فاسد و دنباله‌روی آمریکا، پدید آمدن موج پرقدرت بیداری اسلامی، برافتادن پرده‌ نفاق و تزویر از چهره‌ آمریکا و انگلیس و دولت‌های غربی و تنفر و انزجار روزافزون ملت‌های جهان از آنها، گرفتاری‌های پی‌درپی رژیم صهیونیستی همه مظاهر نصرت الهی است. ثمره و نتیجه‌ مقاومت امت و نصرت الهی در بیداری ملت‌ها و ضعف روزافزون قدرت‌های استکباری و به هم خوردن برنامه آنان و شکوه و اقتدار اسلامی خود را نشان داده است.
اربعین؛ نشانه اراده پروردگار
بر نصرت امت اسلامی
حضرت آیت‌الله ‌العظمی ‌خامنه‌ای 27 شهریور 98 در مراسم تکریم و تقدیر از مهمان‌نوازی موکب‌داران عراقی و خادمان راهپیمایی اربعین، ضمن تشکر صمیمانه از رفتار کریمانه‌ ملت بزرگ عراق، راهپیمایی اربعین را موضوعی بی‌نظیر و جهانی، و زمینه‌ساز گسترش معرفت حسینی و تشکیل تمدن نوین اسلامی خواندند و گفتند: راهپیمایی بزرگ اربعین، آیت عظمای الهی و نشانه اراده پروردگار
بر نصرت امت اسلامی است

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم غنای روزافزون معنوی و فرهنگی راهپیمایی اربعین، اهل فکر و فرهنگ را به برنامه‌ریزی برای این حرکت عظیم دعوت کردند و گفتند: راهپیمایی اربعین می‌تواند زمینه‌ساز تحقق هدف نهایی امت اسلامی یعنی «تشکیل تمدن عظیم و نوین اسلامی» باشد و بر همین اساس باید پیوندهای مستحکم میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی و ملیتها و اقوام مختلف، در این راهپیمایی بیشتر شود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای تأکید کردند: اگر ظرفیت‌های بی‌شمار ملت‌های اسلامی در غرب آسیا و شمال آفریقا، به یکدیگر پیوند بخورند و در عمل خود را نشان دهند، آن هنگام معنی واقعی عزت الهی و تمدن عظیم اسلامی برای جهانیان آشکار خواهد شد.
امت اسلامی بر دشمنان خود
پیروز خواهد شد
ایشان با‌‌ اشاره به شعارهای حضار برای نابودی آمریکا و رژیم صهیونیستی، تأکید کردند: «با لطف و فضل الهی، این شعارها در آینده‌ نه‌چندان دور محقق، و امت اسلامی بر دشمنان خود پیروز خواهد شد.»
پدیده فوق‌العاده عظیم، بی‌نظیر و پرمعنای اربعین، نمایانگر اوج گرفتن روحیه مجاهدت در راه خدا با اقتدای به سالار شهیدان است. اربعینی‌ها می‌دانند شبکه خبیث صهیونیستی، آمریکا و دولت‌های حیله‌گر اروپایی دنباله‌رو جریان اسلام‌ستیز صدر اسلام‌اند و در امتداد سلسله پیروزی‌های محور مقاومت برای برچیدن بساط جبهه باطل و محور شرارت آماده‌اند.
اربعین نمی‌گذارد پیام اسلام ناب که مولایمان حسین(ع) برای آن شهید شد، در بوته سکوت بماند. اربعینی‌ها ادامه دهنده مسئولیت بزرگ برای اعلام پیام خون بر زمین ریخته سیدالشهدا(ع) هستند که بر عهده امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) قرار گرفت. اهل‌بیت عصمت و طهارت پیروانشان را به یاد و ذکر نام سالار شهیدان و شهادتش فراخواندند زیرا راه حسین(ع) پرچم افراشته امت اسلامی است به سوی اهداف والایش. امت اسلامی به سوی ظهور حرکت می‌کند و راه و خون سیدالشهدا(ع) علم و پرچم این امت است به سوی این هدف ممتاز. اربعین کانون این ذکر و یاد است. این پرچم برافراشته است.