kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
رئیسی در آیین آغاز سال تحصیلی جدید:

هزینه کردن در آموزش و پرورش بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری است

رئیس‌جمهور گفت: صرف کردن منابع در امر آموزش و پرورش نه هزینه‏ بلکه بزرگ‌ترین و پرثمرترین سرمایه‌گذاری است که می‌تواند آینده کشور را تضمین کند. پیشرفت کشور در گرو توسعه آموزش و پرورش و توسعه مهارت‌آموزی بوده و اینجاست که عدالت آموزشی اهمیت واقعی خود را نشان می‌دهد.

 


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیروز شنبه (سوم مهرماه) در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ مدارس کشور، با بیان اینکه هزینه کردن در آموزش و پرورش بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری است و پیشرفت کشور در پرتو آموزش و پرورش و مهارت آموزی است، گفت: همه دستگاه‌ها و نهادها باید به آموزش و پرورش کمک کنند و در خدمت آن باشند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه، عدالت آموزشی را بسیار مهم خواند و اظهار داشت: هیچکس نباید به علت فقر از آموزش باز بماند.
رئیس‌جمهور گفت: با توجه به جایگاه محوری معلم در نظام آموزش و پرورش‏ حفظ و ارتقای شأن و منزلت و معیشت معلمان بسیار مهم است و طرح رتبه‌بندی معلمان ناظر به تحقق همه این اهداف است و صرفا جنبه معیشتی و مالی ندارد.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: جایگاه محوری و نقش اساسی مدارس اقتضا می‌کند که همه نهادهای کشور در عرصه‌های مختلف رسانه، اقتصاد، فرهنگ و غیره به آموزش و پرورش کمک کنند و همه دستگاه‌ها موظف هستند در خدمت مدرسه باشند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر سند تحول اجرا نشود‏ مدارس و آموزش و پرورش کشور متحول نمی‌شود، اضافه کرد: مدرسه باید تحول‌گرا باشد و تحول مدرسه در گرو آن است که کار در دست چهره‌های تحول‌گرا باشد. کسی که انگیزه تحول ندارد نمی‌تواند سند تحول را اجرا کند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با طرح پرسش مهر‏ که «ایران قوی دارای چه ویژگی‌هایی است و نقش دانش‌آموزان در شکل‌گیری ایران قوی چیست؟» اظهار داشت: جا دارد از همه مسئولان آموزش و پرورش و معلمان و همه کسانی که مقدمات بازگشایی مدارس را فراهم می‌کنند، صمیمانه قدردانی کنم. تلاش زیادی شده است که آموزش در هر جایی که امکان آن فراهم است حضوری باشد اما به هر صورت صیانت از سلامت و جان فرزندان و معلمان اولویت اصلی دولت است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی به هدف واکسیناسیون ۷۰ درصدی در جامعه می‌رسیم و درخواست من از مسئولان آموزش و پرورش این است که به سمت گسترش آموزش حضوری با رعایت دقیق اصول بهداشتی حرکت کنند.
آیت‌الله رئیسی پس از ایراد سخنان خود در آیین گشایش سال تحصیلی جدید‏ در یکی از کلاس‌های درس این مدرسه حضور یافت و دقایقی با دانش‌آموزان گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور همچنین در جمع اولیای دانش‌آموزان و جمعی از اهالی منطقه که در حیاط مدرسه اجتماع کرده بودند حضور یافت و با شنیدن سخنان و درد دل‌های آنان، دستوراتی به مسئولان محلی برای حل مشکلات مطرح شده داد.
نباید در اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی
هیچ سستی ایجاد شود
رئیس‌جمهور همچنین دیروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با ‌اشاره به هفته دفاع مقدس و همچنین تسلیت اربعین حسینی، با بیان اینکه اگر روحیه جهادی به میدان بیاید نه تنها کرونا که همه سختی‌ها و مشکلات پشت سرگذاشته خواهد شد، گفت: با تلاش‌های ارزشمند انجام شده برای واکسینه کردن سراسری به ۵۰ میلیون رسیده ایم و لازم است برای کسب و کارها مطابق شرایط جدید برنامه‌ریزی شود.
آیت‌الله رئیسی همچنین با قدردانی از دست‌اندرکاران طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: این طرح باید با سرعت ادامه یابد چرا که نظام بهداشتی کشور را از جایگاه واکنشی و انفعالی به موضع فعال در مقابل گسترش بیماری ارتقا داده است.
رئیس ‌دولت سیزدهم تصریح کرد: نکته مهم در کنار گسترش واکسیناسیون این است که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کاهش پیدا نکند. اعمال قانون و نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌ها همزمان با گسترش واکسیناسیون باید تشدید شود تا واکسیناسیون سراسری به نحو احسن اثربخش باشد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت کنترل دقیق ورود و خروج افراد از کشور، گفت: افرادی که در این کنترل‌ها مشکوک به ابتلا باشند حتما باید قرنطینه شوند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه محدودیت‌های هوشمند باید جای محدودیت‌ها و تعطیلی کسب و کارها را بگیرد و این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است،گفت: سامانه هوشمند طراحی شده برای کنترل کرونا باید به شکل آزمایشی اجرا شود و همه دستگاه‌ها با هماهنگی کامل اطلاعات لازم برای تکمیل این سامانه‌ را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.
رئیس‌جمهور با استقبال از پیشنهاد استفاده از کارشناسان هوش مصنوعی در تکمیل این سامانه اظهار داشت: نکته مهم دیگر، تهیه پیوست اطلاع‌رسانی درباره کارآمدی این سامانه است تا همزمان با اجرای آزمایشی سامانه از عملکرد آن اطمینان حاصل شود و به نگرانی‌ها درباره عملکرد آن نیز پاسخ داده شود.
آیت‌الله رئیسی ،گفت: مسئولان کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا و همه کسانی که تریبون در اختیار دارند باید با اطلاع‌رسانی دقیق جامعه را از شرایط جدید و اقتضائات آن و لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با وجود بهبود وضعیت و کاهش محدودیت‌ها اقناع کنند.
رئیس‌جمهور افزود: برای موفقیت این کار باید از رویکرد دستوری پرهیز شود و تبیین و اقناع‌سازی برای جلب همکاری بیش از پیش مردم در دستور کار قرار گیرد.
باید کارخانه بزرگ اقتصاد روستا را فعال کنیم
آیت‌الله رئیسی همچنین جمعه شب گذشته در جلسه شورای اداری استان ایلام، با بیان اینکه ایلام دِین خود را به انقلاب و نظام ادا کرده است و باید به مردم شهیدپرور استان به خاطر این نقش‌آفرینی ادای احترام کرد، گفت: توجه ویژه و عدالت محور به ایلام وظیفه همگانی است.
رئیس ‌قوه مجریه تصریح کرد: تقسیم عادلانه فرصت‌ها در کشور برای توسعه متوازن استان‌ها ایجاب می‌کند کار، براساس مطالعه کارشناسی بر مبنای آمایش سرزمینی دقیق باشد و لذا اساس برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۱ براساس آمایش سرزمینی و مبتنی بر یک نگاه متوازن خواهد بود.
آیت‌الله رئیسی گفت: متاسفانه بر اساس روند بودجه نویسی که قبلا جریان داشت امروز با کسری بودجه شدیدی مواجه هستیم و خیلی از مشکلات کشور ناشی از همین کسری بودجه است و باید این روند را اصلاح و سامان ببخشیم.
رئیس‌جمهور بر حمایت از مدیران کارآمد، شجاع و انقلابی تاکید کرد و گفت: دولت با همه وجود از مدیران توانمندی که تحریم‌ها را خنثی می‌کنند و به دنبال ایجاد گشایش در زندگی مردم هستند، پشتیبانی می‌کند.
آیت‌الله رئیسی با‌اشاره به همجواری استان ایلام با کشور عراق اظهار داشت: این همجواری یک فرصت بزرگ برای افزایش تبادلات فرهنگی و اقتصادی است و باید از این ظرفیت در مسیر پیشرفت و آبادانی استان استفاده کرد.
رئیس‌قوه مجریه افزود: ایلام این ظرفیت را دارد که به مرکز صادرات تبدیل شود و این کار نیازمند تکمیل زیرساخت‌های ریلی و جاده‌های مواصلاتی است.
رئیس‌جمهور همچنین بر ظرفیت ایجاد تحول در استان با تقویت حوزه گردشگری و بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: کارگروهی در ریاست‌جمهوری روند تحقق مصوبات و وعده‌هایی را که داده می‌شود، پیگیری می‌کند و در این مسیر اگر مشکلی وجود داشته باشد به صراحت با مردم در میان خواهیم گذاشت.
آیت‌الله رئیسی استفاده از همه ظرفیت‌های کشور را برای حل مشکلات مورد تاکید قرار داد و گفت: همچنانکه در مسیر مقابله با کرونا ظرفیت‌های همه کشور به میدان آمد، باید برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی نیز همه ظرفیت‌ها را به کار بگیریم.
آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود فعال کردن کارخانه اقتصاد روستا را برای مقابله با محرومیت و حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها، مطرح کرد و گفت: باید مشکلات روستاها را حل کنیم و هر چقدر روستاها آبادتر شود، کمتر شاهد حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها خواهیم بود.
رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اینکه تکمیل سامانه گرمسیری و انتقال شبکه‌های آبیاری استان نیازمند بودجه و اعتبار است، گفت: با توجه به طولانی شدن تکمیل این سامانه چه بسا تجهیزات آن دچار فرسودگی شده و از بین برود لذا باید به سرعت اعتبارات آن اختصاص یابد تا تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
کارگروه پیگیری تحقق مصوبات سفرهای استانی
تشکیل می‌شود
آیت الله رئیسی همچنین در پایان سفر خود به استان ایلام ، در جمع خبرنگاران با ‌اشاره به ظرفیت‌های استان ایلام در حوزه کشاورزی و دامپروری گفت: استان ایلام می‌تواند قطب کشاورزی و دامداری در منطقه باشد. رئیس‌جمهور افزود: امیدوارم در مدت کوتاهی شاهد ایجاد تحول و تغییر چهره استان ایلام باشیم.
رئیس‌قوه مجریه تصریح کرد: باید اقتصاد گردشگری و کریدورهای ریلی در استان ایلام فعال شود و در این راستا تصمیمات خوبی اتخاذ شده که باید با جدیت و اولویت پیگیری شود.
آیت‌الله رئیسی افزود: افزایش صادرات استان نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها است و معتقدم می‌توان با اقدامات اولیه، سهم صادرات استان را دو سه برابر افزایش داد. لذا با توجه به ظرفیت‌های بسیار عظیمی که استان ایلام دارد می‌تواند به مرکز مهم صادرات تبدیل شود.
رئیس‌جمهور گفت: مردم ایران علاقه‌مند زیارت عتبات عالیات هستند و اگر اقتصاد گردشگری در ایلام با تکمیل زیرساخت‌ها در استان رونق بگیرد، شاهد تحول در این خطه خواهیم بود.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: همه مردم ایران عاشق حضور در زیارت اربعین هستند و به هر میزان دولت عراق آماده پذیرش زائر باشد، می‌توانیم زمینه اعزام زائران را فراهم کنیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: مبادا شرکت‌های هواپیمایی نسبت به زائران اجحاف بکنند و به هیچ عنوان اجحاف در این موضوع پذیرفتنی نیست و هیچ شرکت هواپیمایی اجازه ندارد در قیمت‌ها اجحاف کنند.