kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱

شور و شوق عاشقان حسینی(ع) در 1381 سالگی پیاده‌روی اربعین

بیش از 1381 سال قمری از اربعین حسینی می‌گذرد. سال 61 هجری زائران اربعین حسینی به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد اما حالا بعد از گذشت این همه سال این مراسم هر سال پر شورتر از سال گذشته برگزار می‌شود.


سالانه میلیون‌ها نفر از عراق و بسیاری از کشورهای جهان خود را به کربلا می‌رسانند تا توفیق زیارت اباعبدالله الحسین‌(ع) را در روز اربعین کسب کنند. کرونا امسال نیز مانند سال قبل باعث نشد که از رونق بزرگترین گردهمایی بشری جهان کاسته شود و بر اساس گزارش‌ها صدها هزار نفر در مسیر نجف به سمت کربلا راهی شده‌اند تا خود را به بین الحرمین برسانند. امسال نیز جمعیت انبوه حاضران در کاروان زیارتی سازمان الحشد‌الشعبی با بر دوش گذاشتن پرچم‌های بزرگ منقش به تصاویر شهیدان حاج قاسم و المهندس در بین‌الحرمین، یاد این شهدا را زنده نگاه داشتند. سازمان الحشد‌الشعبی عراق که به اعلام وزیر دفاع عراق، یکی از ارکان اساسی تامین امنیت مراسم اربعین حسینی است، علاوه‌بر ایفای نقش امنیتی و خدماتی برای زائران کربلای معلی، امسال با کاروان زیارتی تحت عنوان «امة الحشد» عزاداری می‌کند. امسال، دومین سالی است که «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سرافراز نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب‌رئیس‌سازمان الحشد‌الشعبی در جمع خیل عظیم عاشقان حسین‌(ع) در بین‌الحرمین حضور ندارند اما یاد ایشان مانند سال گذشته در این مکان مقدس زنده نگاه داشته شد. روزهای جمعه و شنبه بین‌الحرمین و حرم مطهر امام حسین‌(ع) و حضرت ابوالفضل‌(ع) شاهد عزاداری پرشور و باشکوه خیلی عظیمی از حاضران در این کاروان حسینی بود، عاشقان اباعبدالله الحسین‌(ع) و مقاومت با حمل پرچم‌های بزرگ منقش به تصاویر حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، چسباندن تصاویر این شهدا بر لباسهایشان و در دست داشتن پرچم‌های الحشد‌الشعبی و پلاکاردهای فرمانده شهید پیروزی بر داعش، تصاویر زیبایی را در این مکان مقدس ثبت کردند.
تامین امنیت حداکثری
بر اساس گزارش‌ها امسال نیروهای امنیتی عراق و حشدالشعبی ده‌ها هزار نفر را برای تامین امنیت مراسم اربعین حسینی بسیج کرده‌اند. خبرگزاری عراقی (واع) گزارش داده 7 هزار و 150 نفر از نیروهای حشد شعبی دراین طرح امنیتی حضور دارند. مقامات امنیتی عراق نیز گفته‌اند بیش از 30 هزار نیروی امنیتی از ارتش و نیروهای حشد در تامین امنیت زائران حسینی مشارکت دارند.نیروهای حشد شعبی در جریان مراسم اربعین امام حسین(ع) روی حمایت و امنیت زائران با هماهنگی نیروهای امنیتی متمرکز می‌شوند تا مانع از تحرکات عناصر تروریستی علیه شهرهای مقدس و زائران اربعین شوند. از سوی دیگر امسال به گفته حشدالشعبی اقدامات برای تأمین امنیت زائران حضرتش نیز تشدید شده است. در همین ارتباط تیپ رزمی العباس(ع) متعلق به حشد‌الشعبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده «برای تأمین امنیت آسمان حرمین شریفین در کربلای معلای تجهیزات پیشرفته‌ای که تاکنون از آنها استفاده نشده را به کار می‌گیرد» در بیانیه رسمی تیپ العباس(ع)، ضمن تأکید بر این‌که ستاد این تیپ توانایی گردآوری هزاران نیروی رزمنده و داوطلب را در 48 ساعت دارد، بیان کرده است که هر سال برای تأمین امنیت زیارت‌های میلیونی از این نیروها استفاده می‌کند.تیپ رزمی العباس(ع) تأکید کرده که هماهنگی بسیار خوبی با استانداری کربلا و ستاد فرماندهی عملیات کربلا و دیگر تشکیلات امنیتی موجود در استان وجود دارد.در بیانیه‌این تیپ همچنین آمده است که اقوام و مذاهب گوناگون در چارچوب اداره بهداشت کرکوک با همکاری تیپ رزمی عباس(ع) برای خدمت رسانی به زائران حضور دارند. به گزارش تسنیم، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق نیز دستور تشدید تدابیر امنیتی و جلوگیری از هرگونه ناامنی برای هدف قراردادن زائران حسینی را صادر کرده است. الکاظمی دستور داده تدابیر امنیتی برای حفاظت از مواکب تشدید شود و جلوی هرگونه ناامنی برای هدف قراردادن زائران گرفته شود.