kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۵۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶

... و باز هم درباره اهمیت و جایگاه ورزش!(نکته ورزشی)

 

سرویس ورزشی-
رهبر معظم انقلاب هفته گذشته در دیدار با مدال آوران بازی‌های المپیک و پارالمپیک بار دیگرطی سخنانی از دیدگاه و ابعادی مختلف به موضوع ورزش خاصه ورزش قهرمانی پرداختند. ایشان چند روز بعد به دنبال قهرمانی تیم ملی والیبال در مسابقات آسیا که به میزبانی کشور ژاپن برگزار شد طی پیامی کوتاه از ملی‌پوشان و مربیان ایرانی این تیم تشکر کردند. پیامی که مثل پیام‌های قبلی به فرموده رهبری« بدانید این پیام‌ها از عمق جان است و قدر و اهمیت حرکت شما را می‌دانیم.» ملاقات ورزشکاران و قهرمانان با رهبر معظم سنتی است که تقریبا از اولین روزهای انقلاب اسلامی پایه گذاری شده و تا به امروز ادامه دارد. حرکتی است که بیش از هر چیز نشان از باورداشت و اهمیت مقوله ورزش از دیدگاه انقلاب اسلامی است که رهبری به وسیله ملاقات‌ها و پیام‌ها برآن توصیه و تاکید می‌کند.
راستی آن است که علیرغم این واقعیت همان‌طور که بارها نوشته و گفته شده این اهمیت و تاکیدات درباره ورزش دررفتار و عملکرد بسیاری از مراکز و کانون‌های مهم و سیاستگذار مشاهده نمی‌شود و دولت‌های مختلف با دیدگاه‌ها و سلایق گوناگون سیاسی در امر جدی نگرفتن ورزش و اعمال سیاست باری به هرجهت برآن وفاق و دیدگاه مشابه و رفتار یکسان داشته‌اند! این است که برای مثال کار و مدیریت ورزش در اکثر قریب به اتفاق دولت‌ها دست« اهلش» نبوده و روابط شخصی و ملاحظات جناحی وتعارفات و رودربایستی‌ها ملاک اصلی تعیین مدیریت‌های کلان ورزش بوده است و نه مهارت و تخصص ورزشی یا کارآمدی و لیاقت مدیریتی.
همین یک عامل کافی است تا متوجه شویم چرا ورزش ایران با وجود ظرفیت بسیارقابل توجهی که از نظر انسانی و مادی دارد، از رشد و پیشرفت بایسته و مورد انتظار برخوردار نیست ونام« ایران» در میان کشورهای « صاحب ورزش» به چشم نمی‌خورد. خوشبختانه در دولت سیزدهم وزیر ورزش چهره‌ای ورزشی و از قهرمانان شناخته شده است که امیدواریم شناخت وتخصص ورزشی ایشان با توان و ابتکار مدیریتی همراه شود و... به زودی به ویژه از حیث کار و بار مدیریتی فصل تازه‌ای در ورزش ایران رقم بخورد.
همان‌طور که اشاره شد رهبر انقلاب در دیدار اخیر جمعی از اهالی ورزش به مسائل مختلف و مهمی پرداخته و تاکید کردند که بیش از همه مسئولان امر و مدیران ورزش- چنانکه در همین ملاقات در یکی دو مورد رهبری نیز به طور مستقیم آنان را مخاطب قرار‌داد- باید به آنها توجه داشته و فراتر از تحلیل و تفسیر وتبیین فرمایشات ایشان در پی عمل و اجرای توصیه‌هایشان باشند. در این ملاقات رهبر انقلاب با نگاهی دقیق و کارشناسانه بر موضوع«کیفی گرایی» در ورزش تاکید فرمودند.بدون اغراق این یکی از کلیدی‌ترین و حساس‌ترین موضوعات ورزش ماست. پرهیز از کمیت گرایی و هشدار در‌باره خطرات افتادن در ورطه نتیجه گرایی افراطی، یکی از بحث‌های تقریبا ثابت این نشریه و بسیاری از کارشناسان شناخته شده و مبرز کشور است.
البته ناگفته پیداست که هیچ عقل سلیمی بابردن و موفق شدن و تسخیر سکوها و تصاحب مدال‌های جهانی و المپیکی و... مخالفتی ندارد. حرف بر سر این است که نباید بی‌حساب از کجراهه و دست زدن به هر ابزار و وسیله‌ای برای موفقیت و نتیجه گیری استفاده کرد و از بحث‌های ساختاری و اصلاحی و حرکت در جهت کیفی ‌سازی ورزش غافل بود.متاسفانه کمیت محوری افراطی و نتیجه گرایی آنی‌، یکی از اصلی‌ترین آفات و مشکلات ورزش ماست که به شکل مانعی بزرگ در جهت پیشرفت فنی و اصلاح و سالم ‌سازی اخلاقی و فرهنگی آن در آمده است. این البته بحثی مفصل است که ما سعی کرده‌ایم به قدر فهم وتوان خود به آن بپردازیم.
بارها هشدار و تذکر داده‌ایم که ریشه بسیاری از معضلات و مشکلات فنی و فرهنگی ورزش(مثل دلالیسم و بازیکن سالاری و حرمت شکنی‌ها و آلوده شدن فضای ورزش به سوءتفاهمات و بدبینی و تبانی و تبعیض و...) همین نتیجه گرایی و کمیت محوری است. این است که می‌گوییم توصیه رهبر انقلاب به مسئولان در‌باره « کیفی ‌سازی» و « کیفی گرایی» یکی از بحث‌های حساس و کلیدی ورزش است و مدیران متعهد و مسئولان دلسوز وخدمتگزار ورزش باید به آن توجهی خاص داشته باشند. رهبرانقلاب در این جلسه بر موضوع« برنامه‌ریزی برای ارتقای رتبه ایران در المپیک» هم تاکید و توصیه کردند. اتفاقی که با توجه به داشته‌های بالقوه و غنی ورزش ایران، درصورت اعمال مدیریتی جهادی و مدبرانه شدنی است. اتفاقی که بیش از هر چیز در گروی« کیفی ‌سازی» ورزش است.
خوب است تیم جدید مدیریتی ورزش از همین آغاز کار فراتر از تعارفات وشعارهای صرف و بدتر از همه گوش سپردن به بعضی مشاور نماهای فرصت‌طلب و... رهنمودهای عالمانه و توصیه‌های کارشناسانه رهبر معظم انقلاب در‌باره ورزش را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و مجدانه و مردانه در پی انجام وتحقق عملی آنها باشند که اگر همین مورد«کیفی ‌سازی» جدی گرفته و درباره آن برنامه‌ریزی و اقدام شود، بدون کوچکترین شک و تردیدی در کوتاه مدت اتفاقات مثبتی در جهت ارتقا جایگاه بین‌المللی ورزش ایران چهره خواهد بست.ان شاالله.