kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
وزیر امور خارجه :

خودمان را معطل نتیجه مذاکرات نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که در حال بررسی‌ برای بازگشت به مذاکرات وین هستیم گفت: نباید خودمان را معطل و منتظر نتیجه مذاکرات وین بگذاریم.

 


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد، در گفت‌وگویی درباره دیپلماسی اقتصادی و عملیاتی بودن این بحث نیز اظهار داشت: ما تجربه مثبتی ( در ارتباط با واردات واکسن) پیش روی خودمان داریم. کارهای بانکی و اقدامات فنی انجام شده که این حجم از واکسن وارد کشور شده است و تا ماه آینده میلادی هم تقریبا آن حد از نیاز ما وارد کشور می‌شود. این تجربه نشان داد که ما می‌توانیم در موضوعات تجاری و اقتصادی با نگاهی به حقوق بین‌الملل و فرصت‌هایی که در دنیا وجود دارد خودمان را از این وضعیت خارج کنیم.
وزیر خارجه بیان کرد: ضمن اینکه بررسی‌های خودمان را برای بازگشت به مذاکرات وین انجام می‌دهیم، نباید خودمان را معطل و منتظر نتیجه مذاکرات وین بگذاریم.
امیرعبداللهیان با اشاره به ملاقات‌هایش با مقامات شرکت‌کننده در نشست مجمع عمومی یادآور شد: ملاقات‌های من به من نشان داد که اگر اراده جدی داشته باشیم که از ظرفیت‌ها استفاده کنیم نه تنها سال آینده این موقع که در کمتر از ۶ ماه آینده می‌توانیم به صورت ملموس آثار این همکاری‌ها و ابتکارات را در اقتصاد کشور ببینیم البته با همراهی و همکاری همه بخش‌های ذی‌ربط در داخل کشور.
آمریکا با حفظ تحریم‌های ضد ایرانی
«نشانه منفی» ارسال می‌کند
وزیر خارجه جمهوری اسلامی کشورمان همچنین در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت ایران آماده است به زودی مذاکرات احیای برجام را از سر بگیرد، اما دولت بایدن با عدم لغو تحریم‌های اقتصادی و اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، نشانه منفی ارسال کرده است.
طبق گزارش این شبکه آمریکایی، وزیر خارجه ایران گفت که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا باید با اقدامات ملموس اظهارات خود درباره دیپلماسی را تایید کند تا به ایران نشان دهد که واشنگتن در احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ جدی است.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: آن‌ها می‌گویند «ما آماده بازگشت به عمل به تعهدات خود هستیم»، با این حال هیچ اقدامی برای نشان دادن و اثبات اراده واقعی به دولت جدید ایران و به ملت ایران انجام نشده است. و بدتر از آن، در عین حال آنها تحریم‌های جدید اعمال کرده‌اند.
وی سپس این سوال را مطرح کرد که «اگر آمریکا درباره پیگیری مذاکرات جدی بود، چرا به انباشت اقدامات (ضد ایرانی) ادامه داد؟» و افزود «این یک نشانه منفی، سیگنالی به ایران است».
وزیر امور خارجه با بیان این که دولت جدید ایران در حال ارزیابی گفت‌وگوهای دولت قبلی ایران است، تصریح کرد: واقعیت امر این است که سال‌هاست هیچ مزیتی از برجام به دست نیاورده‌ایم.
امیرعبداللهیان گفت: ما در حال ارزیابی هستیم و می‌توانم به شما بگویم که جلسات زیادی داشته‌ایم و پنجره دیپلماسی و مذاکرات را باز نگه می‌داریم. و ما به‌زودی به مذاکرات باز خواهیم گشت.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص آمریکایی‌های بازداشتی در ایران گفت، ایران برای تبادل زندانیانی که در هر دو کشور هستند، آماده است. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: ما تبادل زندانیان و پتانسیل آن را یک مسئله کاملاً بشردوستانه می‌دانیم.
عاملان شهادت سردار سلیمانی
باید محاکمه شوند
به گزارش این شبکه آمریکایی، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ترور تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران و دیگر اقدامات مشکوک خرابکاری که تهران، رژیم صهیونیستی را مسئول آن دانسته، گفت که ایران آماده است به صورت لازم هرگونه حمله علیه امنیت ملی خود را تلافی کند.
وی تاکید کرد: در صورت دستیابی به مدارک معتبر و غیر قابل تردید، به‌گونه‌ای مشابه، سریع و بدون هیچ‌گونه ابهام پاسخ خواهیم داد.
امیرعبداللهیان در ادامه، در خصوص ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ اظهار داشت که ایران این پرونده را مختومه نمی‌داند.
او گفت: از دیدگاه ما، پرونده به اصطلاح بسته نمی‌شود. کسانی که عاملان آن بودند و آن اقدام تروریستی را علیه قهرمان ملی و قهرمان ایران در مبارزه با تروریسم انجام دادند، باید محاکمه شوند.
ایران شریک نزدیک همکاری‌ها با سازمان ملل در مسائل منطقه است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه اول مهر ماه نیز در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و در خصوص همکاری‌ها با سازمان ملل و وضعیت منطقه گفت‌وگو کرد.
دبیرکل سازمان ملل با یادآوری اینکه رایزنی‌ها و همکاری‌های سازمان ملل متحد با ایران در موضوعات منطقه‌ای مانند یمن همواره در جریان بوده، گفت: سازمان ملل از همکاری‌های گسترده‌تر با جمهوری اسلامی استقبال می‌کند.
امیرعبداللهیان نیز در این دیدار گفت: آمریکا از تحریم علیه ملت‌ها استفاده می‌کند. آمریکا از تروریسم علیه ملت‌ها و اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند که بارزترین نمونه آن ترور بزدلانه سردار سلیمانی بود.
وزیر امور خارجه در پایان با تأکید بر اینکه صدای واحد سازمان ملل در مقابل چنین اقدامات گردنکشانه‌ای ضروری است، تصریح کرد: البته ایران در سطح ملی و بین‌المللی پیگیری‌های خود را انجام می‌دهد تا آمران و عاملان ترور سردار سلیمانی و همراهان را به دست عدالت بسپرد.
امیرعبداللهیان همچنین پنجشنبه با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد.
وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به این‌که امروز پدیده تروریسم جهان را گرفتار کرده است، تصریح کرد که ترور سردار شهید قاسم سلیمانی سردار بزرگ صلح، توسط ایالات متحده در خاک عراق، یکی از بارزترین نمودهای این تروریسم است.
امیرعبداللهیان یادآور شد که در داخل ایران یک کمیته حقوقی و بین‌المللی برای پیگری این ترور با هدف سپردن آمران و عاملان این ترور به دست عدالت تشکیل شده است، اما قطعا سازمان ملل متحد هم در این زمینه نقشی مهم دارد.
همکاری بیشتر ایران- نیکاراگوئه
برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با «دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه، تحریم های آمریکا علیه این کشور به ویژه تحریم های اخیر کنگره و همچنین دخالت های خارجی در امور داخلی نیکاراگوئه را محکوم و آمادگی خود را برای همکاری بیشتر به منظور مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا اعلام کرد.
وزیر خارجه درخصوص روابط دوجانبه نیز با اشاره به سطح خوب و رو به پیشرفت روابط سیاسی ابراز امیدواری کرد روابط اقتصادی نیز به سطح روابط سیاسی ارتقاء یابد. وی در همین رابطه از برگزاری کمیته مشترک و کمیسیون مشترک اقتصادی استقبال کرد.
امیرعبداللهیان همچنین بر ضرورت گسترش تجارت دو کشور از جمله در حوزه صادرات اوره، گاز، کالاهای پتروشیمی و دارو به نیکاراگوئه تاکید کرد.
وزیر خارجه نیکاراگوئه نیز خواستار برگزاری هر چه زودتر کمیسیون مشترک دو کشور شد.
قرار تسهیل ترانزیت و تردد کامیون‌های ایرانی در گفت وگو با همتای آذربایجانی
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روابط دو کشور را دارای اهمیت ویژه برشمرد و با ابراز امیدواری از اجرایی شدن توافقات پیشین، یادآور شد که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران برای روابط با همسایگان اولویت ویژه‌ای قائل شده است.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد که پروژه‌ها و همکاری‌های مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله برق، گاز، سدسازی، تجارت و ترانزیت از جمله پایانه ریلی آستارا و همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی بین دو طرف تعریف شده و پیگیری خواهد شد. حسین امیرعبداللهیان همچنین بازسازی مناطق آزاد شده را زمینه همکاری گسترده دو کشور خواند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که نباید اجازه داد برخی طرف‌های ثالث روابط خوب دو کشور را تحت تأثیر قرار دهند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست در خصوص تسهیل ترانزیت و تردد کامیون‌های ایرانی و همچنین برخی موضوعات کنسولی از جمله دو راننده ایرانی که در بازداشت پلیس جمهوری آذربایجان هستند، با همتای آذربایجانی رایزنی کرد و توافق شد این موضوع در تماس بین دو طرف حل و فصل شود.
آمادگی قرقیزستان برای تسهیل حضور
بخش خصوصی ایران در این کشور
«روسلان قزاق‌بایف» وزیر خارجه قرقیزستان نیز در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم بین بیشکک و تهران را ارائه و برای استفاده از ظرفیت بندرعباس جهت همکاری‌های ترانزیتی ابراز تمایل کرد.
قزاق‌بایف روابط تجاری و حضور بخش خصوصی را بنیان همیشگی همکاری اقتصادی دوجانبه توصیف کرده و با ابراز تأسف از کاهش این روابط، خواهان افزایش این مراودات شد و برای تسهیل حضور بخش خصوصی ایران در قرقیزستان اعلام آمادگی کرد.
وزیر خارجه قرقیزستان با بیان این‌که شرایط داخلی این کشور بیش از هر زمان دیگری برای حضور فعالان بخش اقتصادی ایران مهیاست، خواهان آن شد که دو کشور مشترکا بر روی همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا کار کنند. وی همچنین گفت قرقیزستان آمادگی دارد تا در زمینه ساخت کریدور خط آهن بین دو کشور همکاری کند.