kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۵۱۳
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱

اخبار ویژه

 


با تسریع واکسیناسیون کرونا اقتصاد کشور دوباره جان می‌گیرد
شیوع کرونا در کشور موجب بیکاری یک میلیون و 455 هزار نفر فقط در یک سال شد و با سرعت گرفتن واکسیناسیون پیش‌بینی می‌شود شرایط اقتصادی بهبود یابد.
این تحلیل، ارزیابی روزنامه اقتصادی تعادل (دو قلوی روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد) است که ضمن گزارشی خاطرنشان کرده است: با تسریع روند واکسیناسیون عمومی در کشور و کاهش شیوع کرونا انتظار می‌رود اوضاع اقتصادی صنایعی که از کرونا آسیب دیده‌اند و همچنین درآمدهای شرکت‌های بورسی بهبود پیدا کند.
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بزرگ‌ترین ویژگی شیوع کرونا اثرگذاری بسیار متفاوت آن بر اقتصاد بود. در حالی که اعمال تحریم‌ها عمدتاً بخش نفت و صنایع بزرگ را متأثر کرده بود، شیوع کرونا عمدتاً بر بخش‌های خدماتی و صنایع کوچک اثرگذار بود. بررسی‌های پژوهشکده آمار نیز نشان می‌دهد با شیوع کرونا فعالیت اقتصادی بسیاری از واحدها کاهش یافت و حتی برخی تعطیل شدند. گزارش مرکز آمار و مطالعات راهبردی وزارت کار نیز نشان می‌دهد تعداد شاغلان در بهار 1399 نسبت به بهار سال 1398 بیش از یک میلیون و 455 هزار نفر کاهش داشته که دلیل اصلی این کاهش تأثیر شیوع بیماری کرونا بوده است.
همانند سایر بخش‌های اقتصادی هنوز آثار شیوع کرونا بر درآمد شرکت‌های بورس محاسبه نشده، اما برخی برآوردهای غیردقیق از میزان اثرگذاری کرونا بر درآمد شرکت‌های بورس نشان می‌دهد پاندمی کرونا اگرچه برای برخی شرکت‌های بورس سودآور بود، اما این مؤلفه در مجموع اثری به میزان 30 هزار میلیارد تومان بر درآمد شرکت‌های بورس داشته است. آمارها نشان می‌دهد جمع کل درآمد شرکت‌های بورس که در اواخر سال 1398 به 170 هزار میلیارد تومان رسیده بود در مرداد ماه پارسال با افت 30 هزار میلیارد تومانی به محدوده 140 هزار میلیارد تومان رسید. برخی شواهد میدانی هم نشان می‌دهد همانند کلیت اقتصاد، در بورس نیز صنایع خدماتی بیشترین اثر منفی را از شیوع کرونا دیده‌اند.
یک کارشناس بازار سرمایه به شتاب در واکسیناسیون کرونا و تأثیر آن بر صنایع مختلف بورسی اشاره کرده و می‌گوید: طی چند ماه گذشته شیوع ویروس کرونا به مرحله‌ای از همه‌گیری در سطح بین‌المللی رسید که روند معاملات بازارهای جهانی را تحت تأثیر خود قرار داد، به طوری که شاهد افت محسوس و قابل توجهی در قیمت فلزات، نفت و مشتقات نفتی در بازارهای جهانی بودیم.
پیمان حدادی به تأثیر واکسیناسیون بر صنایع مختلف داخلی اشاره کرده و توضیح می‌دهد: در داخل کشور، تکمیل مراحل واکسیناسیون، کمک‌کننده به فعالیت‌های خدماتی است و می‌توان شاهد تأثیر آن در صنایع و گروه‌های مختلف بود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رونق صنایعی مانند حمل و نقل و صنایع مرتبط با گردشگری و هتلداری می‌گوید: از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا شاهد وجود محدودیت در ترددهای داخلی و خارجی بودیم که این امر به مراتب صنایع گردشگری، حمل و نقل و هتلداری را با ضرر و زیان‌های هنگفتی مواجه کرد، حال با تکمیل واکسیناسیون، آغاز و افزایش حمل و نقل و ترددها می‌توان شاهد رونق دوباره این گروه‌ها در بازار سرمایه بود. در مجموع واکسیناسیون ضمن جهش رشد اقتصادی کشور می‌تواند زمینه‌ساز اثر مثبت در معاملات بازار سهام شود.

روحانی وقتی که وظیفه‌اش بود به جلسات «مجمع» نمی‌رفت
خبرگزاری متعلق به چند مدیر دولت روحانی مدعی شد مجمع تشخیص مصلحت نظام، از اقتدار به فترت رسیده است(!)
خبرآنلاین در تحلیلی سوگیرانه، دوره ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی را مقتدرانه خوانده و سپس نوشت: با توجه به سابقه مدیریت آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه به نظر می‌رسید دوباره مجمع بتواند به جایگاه اصلی خود که همانا نهاد مصلحت‌سنج برای کشور است برگردد که تا به این لحظه این اتفاق نیفتاده است.
خبرآنلاین با ابراز ناخرسندی از نظارت مجمع بر سوءمدیریت‌ها در دولت روحانی می‌نویسد: سال 97 که موضوع لوایح چهارگانه دولت به میان آمد و اختلاف‌نظری بین مجلس و شورای نگهبان شکل گرفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام به یکی از داغ‌ترین مباحث سیاسی کشور تبدیل شد؛ تا جایی که بعضی از نمایندگان صحبت از بدعت در قانون‌گذاری به میان آوردند و این نهاد را شورای نگهبان دوم خواندند.
همچنین مخالفت با برجام، انتقاد به سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی، زیر سوال بردن اقدامات دستگاه‌های اجرایی در مواجهه با حوادث، تنش با مجلس از دیگر مصادیقی از حرکت‌هایی تک‌روانه‌ای اعضای مجمع بود که با چراغ سبز و بعضا با هدایت برخی چهره‌های سیاسی مجمع انجام می‌شد.
نزدیک به سه سال از طرح لوایح چهارگانه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی ‌(FATF) در مجلس می‌گذرد. اختلاف‌نظر بر سر لایحه پالرمو و لایحه سی‌اف‌تی اما نقطه اوج اختلاف‌نظرها در مجمع بود تا جایی که به‌دلیل همین اختلافات لوایح پالرمو و CFT (کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم) از دستور کار این نهاد خارج شد.
اما با وجود آنکه معاون حقوقی دولت روحانی در آذرماه 99 از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح «FATF» در مجمع خبر داده بود، تکلیف این لوایح همچنان نامعلوم است.
خبرآنلاین در پایان به آرزوی ناکام مدعیان اعتدال می‌پردازد و می‌نویسد: اگرچه تصور می‌شد با روی کار آمدن ابراهیم رئيسی و پایان دولت دوازدهم، حسن روحانی به عضو مجمع دربیاید و چه‌بسا سیاسیون پیش‌بینی کرده بودند، که به جای آملی لاریجانی بر صندلی ریاست آن تکیه بزند، اما تاکنون حکمی برای او صادر نشده و همچنین آملی لاریجانی نیز از جایگاه خود استعفا نداده و با انتصاب دبیر نشان داده که می‌خواهد در این جایگاه منشأ اثر باشد.
یادآور می‌شود رسانه‌های وابسته به طیف مدعی اعتدال و اصلاحات در پی استعفای آیت‌الله آملی از عضویت در شورای نگهبان، مدعی شده بودند او از ریاست «مجمع تشخیص مصلحت نظام» استعفا داده و می‌خواهد به نجف برود(!) اما صدور حکم دبیری مجمع برای آقای ذوالقدر از سوی آقای آملی، این طیف مذکور را سنگ روی یخ کرد.
طیف مذکور در عین حال، با نوعی آرزواندیشی خام چنین القا می‌کردند که روحانی به عضویت مجمع درمی‌آید و حتی بر جایگاه ریاست مجمع می‌نشیند، که آن هم تعبیر نشد. در واقع به نظر می‌رسد این طیف در ذهن خود، با همین آرزواندیشی خام، خیال می‌کردند که روحانی پس از آباد کردن دولت، باید به مجمع رفته و به جای آقای آملی لاریجانی رئيس مجمع شود(!)
در کنار مرور این آرزواندیشی‌های مدعیان اعتدال و اصلاحات، یک واقعیت تلخ لازم به یادآوری است و آن اینکه آقای روحانی با نوعی برخورد از موضع بالا، چند سال بود که حاضر نبود در جلسات «مجمع» شرکت کند و در واقع به این نهاد مهم، بی‌اعتنایی و دهن‌کجی می‌کرد. بنابراین باید از خبرآنلاین پرسید آیا رئيس دولت متبوع آنها، دنبال رونق گرفتن کار مجمع بود یا فترت و رکود و تعطیلی آن؟!

شیرزاد: مادام که غُر بزنیم کسی به حرف‌ ما گوش نمی‌کند
عضو فراکسیون افراطیون مشارکت در مجلس ششم می‌گوید: اینکه اصلاح‌طلبان در هر موضوعی بخواهند فقط غُر بزنند، کسی حرف‌شان را گوش نمی‌کند.
احمد شیرزاد در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ادعای ائتلاف برادران لاریجانی با روحانی، ناطق و خاتمی گفت: آقای صادق لاریجانی فاصله فکری‌اش با مجموعه اصلاحات بسیار زیاد است و تفاوت زیادی هم بین علی لاریجانی با صادق لاریجانی وجود دارد. این چند برادر هر کدام یک پدیده متفاوتی برای خودشان هستند و تفاوت‌هایشان هم بسیار زیاد است. درست است که از یک پدر و مادر هستند اما تفاوت زیادی باهم دارند و هیچ کدام‌شان هم اصلاح‌طلب نیستند که نزدیک به اصلاح‌طلبان باشند.
وی یادآور شد: در حاشیه جلسات مسئولین قضایی، ما صحبت‌های خیلی نامرتبط سیاسی از آقای آملی لاریجانی می‌شنیدیم که در دوره آقای رئیسی و اژه‌ای اینها بسیار محدود شد.
شیرزاد که در مجلس ششم از سوی کروبی متهم شد مثل رادیو اسرائیل حرف می‌زند، افزوده است: هرچند آقای رئیسی هم کاملا در عملکردش خارج از قوه قضائیه عمل می‌کرد اما در حرف‌هایی که می‌زد سعی می‌کرد حول و حوش مسئله قضایی صحبت کند، اما آقای لاریجانی نظرات بسیار تندی را مطرح می‌کردند که خارج از وظیفه و عملکردشان بود به همین دلیل خیلی تفاوت دارد که فکر کنیم روزی ایشان به سمت تمایلات اصلاح‌طلبانه میل کنند.
وی با بیان این که شخصیتی مانند آقای ناطق نوری با آقای آملی لاریجانی بسیار تفاوت دارند، گفت: آقای ناطق نوری یک انسان عملگرا و واقعیت‌گرا بودند و هستند اما ما این خصوصیات را در آقای آملی لاریجانی کمتر مشاهده می‌کنیم.
شیرزاد در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا امکان دارد اتاق فکری با حضور آقایان ناطق نوری، خاتمی، برادران لاریجانی، روحانی و عبدالله نوری تشکیل شود، اظهار داشت: این گفته خیلی ایده‌آل است، حتما مشاهده کرده‌اید طرفداران فوتبال روی کاغذ برای خودشان یک تیم جهان می‌نویسند و در آن بهترین بازیکنان را از سراسر کشور می‌گذارند اما؛ اولاً هرگز چنین تیمی تشکیل نمی‌شود، ثانیاً اگر تشکیل شود خوب بازی نمی‌کنند؛ چراکه انسجام و هماهنگی لازم را ندارند. من دور هم جمع شدن این افراد را بسیار بعید می‌دانم. از نظر واقعیت این است که نباید خیلی امیدی داشته باشیم که چنین اتفاقی بیفتد.
احمد شیرزاد همچنین گفته است: معتقدم در شرایط فعلی مجموعه اصلاح‌طلبان خیلی به حساب نمی‌آیند البته که اصلاح‌طلبان تاثیرگذار بودند و جهت‌گیری‌های قاطعی را در سال‌های ۹۲، ۹۴، ۹۶ و خرداد ۷۶ داشتند، در مجالس دهم و ششم هم تاثیرگذار بودند اما در حال حاضر به دلیل شکست سختی که در انتخابات اخیر داشتیم؛ برای همین حرف‌هایشان متاسفانه خیلی به حساب نمی‌آید.
شیرزاد خاطرنشان کرد: هنگامی که مجموعه اصلاح‌طلبان فقط بخواهند در هر موضوعی موضع منفی بگیرند و غر بزنند طبیعتاً تاثیرگذار نخواهد بود، اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند حرف‌های تاثیرگذار داشته باشند، باید واقعا هر موضوعی را در جای خودش تائید و نقد کنند، اگر این دو با هم نباشد نتیجه خوبی به بار نمی‌آید در نتیجه حرف آدم هم شنیده نمی‌شود.