kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۵۰۳
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
اولین نطق رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل

طنین صدای انقلاب در جهان از تریبون سازمان ملل

اولین سخنرانی آیت‌الله رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با مضامین حق طلبانه و عدالت‌جویانه‌ای، در حقیقت صدای واقعی انقلاب اسلامی و مصداق روشن دیپلماسی قهرمانانه بود که پس از سال‌ها انفعال و سرخوردگی غرور و عزت و اقتدار را به ملت ایران اسلامی باز گرداند.


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در اولین حضور و سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل که البته به‌صورت مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد با اقتدار و با استناد به پیام مبتنی بر عقلانیت، عدالت و آزادی خود بر اساس سه اصل اساسی حیات انسان معاصر حضور پیدا کرد و در سخنرانی خود اعلام کرد که «این سه اصل، که وجه مشترک تمام ادیان ابراهیمی ‌است، بدون معنویت به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.» وی در ادامه یادآور شد «جمهوری اسلامی پیشروترین کشور در نظام سیاسی انتخابی در غرب آسیا است».
پیام عدالت‌خواهی و حق‌طلبی رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران در هفتادوششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در حقیقت صدای واقعی انقلاب اسلامی و مصداق روشن دیپلماسی قهرمانانه بود و پس از سال‌ها انفعال و سرخوردگی غرور و عزت و اقتدار را به ملت ایران اسلامی بازگرداند، به مذاق برخی‌ها اما خوش نیامد چراکه با تجاوزات و ناعدالتی‌ها و جنگ افروزی آنها همخوانی نداشت. وزارت امور خارجه اسرائیل سخنان رئیس‌جمهوری کشورمان را تهدیدی شفاف و فوری برای خاورمیانه و جهان توصیف کرد که این وضعیت نشان می‌دهد اظهارات رئیس‌جمهور ایران با یادآوری ظلم دشمنان ملت‌ها، بار دیگر جهانیان را به همکاری و تعامل برای مقابله ظلم مستکبران عالم فراخواند و آنها نیز برآشفته شدند.
رئیس‌جمهور کشورمان در ابتدای سخنان خود ایران را سرزمین فرهنگ و تمدن، سرزمین دانش و معنویت و سرزمین استقامت و استقلال معرفی کرد و گفت: ملت ایران، ملتی است خداپرست و میهن دوست؛ هویت‌گرا و جهان‌نگر.
پیام عقلانیت، عدالت و آزادی به جهان
وی افزود: ملت ما صدها سال برابر سلطه‌طلبان از حق خود برای تعیین سرنوشت و آزادی، محافظت کرده و پیشروترین کشور در نظام سیاسی انتخابی در غرب آسیا بوده است. انقلاب اسلامی جهشی بزرگ برای تحقق آرمان‌های ملی و اسلامی ملت ایران از جمله آزادی، استقلال و مردم‌سالاری دینی بود.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: به‌عنوان منتخب ملت بزرگ ایران مفتخرم که به نمایندگی از آنها، پیام عقلانیت، عدالت و آزادی را که سه اصل اساسی برای حیات انسان معاصرند، به جهان برسانم. این سه اصل، که وجه مشترک تمام ادیان ابراهیمی ‌است، بدون معنویت به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.
رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه آزادی و عدالت، را واژه‌گانی مقدس و مظلوم و در مقام توصیف بسیار گسترده و فراخ و همچنین در مقام عمل، بسیار سخت و با ظرافت معرفی کرد و گفت: آزادی به معنی حق اندیشیدن، تصمیم‌گیری و عمل‌کردن برای همه انسان‌ها است. صلح و امنیت پایدار در گرو اجرای عدالت است و اساساًً هدف از رسالت انبیای الهی این بوده که انسان‌ها به مطالبه حق و عدالت برخیزند. دستیابی به عدالت و آزادی صرفاً از مسیر تأمین حقوق همه ملت‌ها محقق می‌شود و هرگونه نقض حقوق ملت‌ها، بیش از همه چیز صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می‌افکند.
نظام سلطه آمریکا بی‌اعتبار است
چه در داخل چه در خارج
آیت‌الله رئیسی گفت: در سال گذشته، دو تصویر تاریخ‌ساز شد: ۶ ژانویه که کنگره آمریکا مورد هجوم مردم آمریکا قرار گرفت، و در آگوست که مردم افغان از هواپیمای آمریکایی به پایین پرتاب شدند. از کپیتال تا کابل یک پیام به جهان مخابره می‌شود و آن: نظام سلطه آمریکا بی‌اعتبار است؛ چه در داخل چه در خارج.
رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه آنچه امروز در منطقه دیده می‌شود بیانگر آن است که نه تنها سلطه‌گر و تفکر سلطه‌گری بلکه پروژه تحمیل هویت غربی شکست خورده است تأکید کرد: نتیجه هژمونی‌طلبی، خونریزی و بی‌ثباتی و نهایتاً شکست و فرار است. امروز آمریکا از عراق و افغانستان خارج نمی‌شود بلکه اخراج می‌شود. با این حال، هزینه این عدم بهره‌مندی از عقلانیت را ملت‌های مظلوم از فلسطین و سوریه تا یمن و افغانستان، و از سوی دیگر مالیات‌دهندگان آمریکایی می‌پردازند.
آیت‌الله رئیسی گفت: امروز برای جهان مهم نیست که آیا «آمریکا اول» است یا اینکه «آمریکا برگشته است». اگر عقلانیت در دستورکار تصمیم‌گیران باشد باید بفهمند که استقامت ملت‌ها قوی‌تر از قدرت ابرقدرت‌هاست. اشتباه آمریکا در چند دهه گذشته این بوده به‌جای تغییر «روش زندگی» خود با جهان، «روش جنگ» خود با جهان را تغییر می‌دهد. راه غلط را نمی‌توان با روش متفاوت به نتیجه رساند.
وی تحریم را روش جدید جنگ آمریکا با ملت‌ها عنوان کرد و افزود: تحریم علیه ملت ایران نه از زمان برنامه هسته‌ای و نه حتی انقلاب اسلامی شروع شد بلکه از سال ۱۹۵۱ یعنی زمان ملی‌شدن صنعت نفت آغاز گردید و منجر به کودتای نظامی علیه دولت منتخب ملت ایران شد توسط آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها. تحریم، بخصوص تحریم دارو، در دوران کرونا، جنایت علیه بشریت است.
تحریم‌ها به‌عنوان نماد
و واقعیت حقوق بشر آمریکایی ثبت شود
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: در قرآن کریم یکی از ویژگی‌های ظالمان نابودی طبیعت و نسل بشر معرفی می‌شود. جمهوری اسلامی پیشنهاد می‌کند که با معرفی دو مقوله سلامت و محیط زیست به‌عنوان مسائل انسانی، هرگونه تحریم یا اختلال در زنجیره تأمین آن ممنوع اعلام گردد. همچنین من به نیابت از ملت ایران و میلیون‌ها پناهنده‌ای که میهمان کشورم هستند ضمن محکوم کردن تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بخصوص در اقلام بشردوستانه، خواستار ثبت این جنایت سازمان‌یافته علیه بشریت، به‌عنوان نماد و واقعیت حقوق بشر آمریکایی هستم.
رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در عین اینکه از ابتدا اهتمام به خرید و واردات واکسن از طرف‌های معتبر بین‌المللی داشت، اما تحریم‌های دارویی مقابل ملت ایران قرار گرفت تأکید کرد: لذا از همان ابتدا به فکر تأمین پایدار واکسن از طریق تولید داخلی قرار گرفتیم.
علم و دانش ایرانیان در خدمت به بشریت
در تاریخ می‌درخشد
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه ایران در کنار دانش صلح‌آمیز هسته‌ای و ماهواره، قطب پزشکی آسیاست و پزشکان و دانشمندان ایرانی مثل ابوعلی سینا در تاریخ بشریت می‌درخشند افزود: دانش مفید برای بشریت تحریم‌پذیر نیست؛ ما سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را که رادیودارو برای بیش از یک میلیون بیمار سرطانی در کشور می‌سازد تولید کردیم؛ در زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادین، علی‌رغم تحریم، پیشرفت‌های خیره‌کننده داشته‌ایم. امروز ما هم علی‌رغم تحریم‌های ضد حقوق بشری به یکی از تولیدکنندگان واکسن کرونا تبدیل شده‌ایم.
رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: همکاری کشورها در حوزه سلامت به‌خصوص واکسن، کمک به روح همکاری و سیاست الهی- انسانی در روابط بین‌الملل است. کرونا بانگ بیدارباشی برای کل جهان است که امنیت تک‌تک انسان‌ها به هم وابسته است. بحران‌های جامعه بشری از جمله خشونت، فقر، بیکاری و فساد اخلاقی و اقتصادی، فروپاشی نظام خانواده، جنگ‌های منطقه‌ای، ‌تروریسم سازمان‌یافته و بحران‌های زیست‌محیطی همگی ناشی از بی‌توجهی به اصول عقلانیت، عدالت و آزادی است.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه اندیشه راهبردی جمهوری اسلامی ایران ریشه در مکتب امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی و مفهوم اسلام ناب دارد افزود: اسلام عقلانیت، اسلام تدبر و تفکر، اسلام نابی که ثمره آن مقاومت همسو با منافع ملی کشورهاست. سخن گفتن از حقوق ملت‌ها بدون سخن گفتن از تکلیف دولت‌ها، حقوق انسان‌ها را برآورده نمی‌کند. استقلال یک ملت، آزادی آن ملت است. انقلاب اسلامی حامی ‌این آزادی و مانع افراطی‌گرایی است؛ و این ماهیت قدرت جمهوری اسلامی ایران است که به نفع همه مردم است.
شهدای مقاومت نبودند
امروز داعش همسایه مدیترانه‌ای اروپا بود
وی انقلاب اسلامی ایران را الهام‌بخش و قدرت برآمده از آن را نیز، امنیت‌ساز معرفی کرد و گفت: الگوی امنیت‌سازی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شکل‌دهی به مکانیسم‌های درون منطقه‌ای با محوریت دیپلماسی، و بدون مداخله خارجی بوده است.
آیت االله رئیسی با بیان اینکه سیاست ما حفظ ثبات و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه است تصریح کرد: اگر قدرت و نقش ایران در کنار دولت و ملت‌های سوریه و عراق نبود و اگر مجاهدت شهید ابومهدی المهندس و سپهبد شهید آقای حاج قاسم سلیمانی نبود، امروز داعش همسایه مدیترانه‌ای اروپا بود. البته، داعش آخرین موج از افراط‌گرایی نخواهد بود.
رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: تلاش جدید برای بلوک‌بندی‌های جنگ سرد یا منزوی کردن کشورهای مستقل کمکی به امنیت انسان‌ها نمی‌کند. رفتار گزینشی راه‌حل معضل ‌تروریسم نیست. ‌تروریسم ریشه در بحران‌های مختلف از جمله بحران هویتی و اقتصادی دارد: تهی بودن زندگی مدرن از معنا و معنویت و همچنین گسترش فقر و تبعیض و ظلم، ‌تروریست‌پرورند؛ رشد فزاینده ‌تروریسم بومی‌ در غرب، شاهدی بر این واقعیت تلخ است. تلخ‌تر از آن، استفاده از ‌تروریسم به‌عنوان ابزار سیاست خارجی است. با استانداردهای دوگانه نمی‌توان با ‌تروریسم مقابله کرد؛ یک‌جا ‌تروریسم را ساخت، مثل ساختن داعش، و جای دیگری با آن مبارزه کرد.
آزادی در کوله‌پشتی‌های سربازان بیگانه جای نمی‌گیرد
وی راه‌حل درگیری‌ها و نزاع‌ها در منطقه ما، بعد از توجه به خداوند متعال را، حاکم نمودن اراده ملت‌ها بر سرنوشت خویش از طریق مراجعه به آرای عمومی آنها عنوان کرد و گفت: اما تحقق این مهم دو مقدمه اساسی دارد: قطع تجاوزگری بیگانگان و توقف‌ اشغال و همکاری صادقانه دولت‌ها برای مقابله با ‌تروریسم.
رئیس‌جمهور کشورمان افزود: حضور نظامی آمریکا در سوریه و عراق مهم‌ترین مانع برای تحقق دموکراسی و اراده مردم است. آزادی در کوله‌پشتی‌های سربازان بیگانه جای نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: اگر در افغانستان، حکومتی فراگیر با مشارکت مؤثر تمام اقوام اداره کشور را در دست نگیرد امنیت به افغانستان باز نخواهد گشت. قیم‌مآبی نیز همانند‌ اشغالگری محکوم به شکست است.
آیت‌الله رئیسی همچنین به بحران یمن‌ اشاره کرد و گفت: بحران انسانی یمن بسیار نگران‌کننده است و جهان باید سکوت خود را در قبال جنایت علیه بشریت بشکند. راه‌حل؛ توقف سریع و بدون قید و شرط تجاوز، باز شدن مسیر کمک‌های انسان‌دوستانه و تسهیل گفت‌وگوهای سازنده بین یمنی‌هاست.
رئیس‌جمهور کشورمان رژیم‌ اشغالگر قدس را سازمان‌دهنده بزرگ‌ترین تشکیلات ‌تروریسم دولتی دانست و افزود: دستورکار این رژیم، کشتار زنان و کودکان در غزه و کرانه باختری است. امروز محاصره همه‌جانبه، غزه را به بزرگ‌ترین زندان جهان تبدیل نموده است. طرح معامله قرن نیز مانند سایر طرح‌های تحمیلی قبلی شکست خورد. راه‌حل یک چیز است: مراجعه به آرای همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی در قالب برگزاری یک همه‌پرسی فراگیر. این طرح را رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال‌ها قبل اعلام کردند و امروز طرح جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از اسناد رسمی ‌سازمان ملل ثبت شده است.
ایران گفت‌وگویی را مفید می‌داند
که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه امروز همه جهان از جمله خود آمریکایی‌ها اذعان دارند که پروژه مقابله با ملت ایران که در دوره اخیر در نقض شکل و محتوای برجام جلوه‌گر شد و با سیاست فشار حداکثری و خروج خودسرانه از توافق بین‌المللی برجام دنبال شد، به‌طور کامل شکست خورده است تصریح کرد: با این حال، سیاست ظلم حداکثری هنوز رها نشده است. ما چیزی بیش از حق خود نمی‌خواهیم. ما خواستار اجرای حقوق بین‌الملل هستیم. همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل متحد در عمل پایبند بمانند. پانزده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایبندی ایران به تعهدات خود را تأیید کرده است. اما آمریکا به تعهد خود که لغو تحریم‌هاست عمل نکرده است، نقض عهد کرده است، از برجام خارج شده است، تحریم‌های بسیار بیشتری را بر ملت من تحمیل کرده است.
رئیس‌جمهور کشورمان گفت: آمریکا به اشتباه فکر می‌کرد ما مستأصل می‌شویم اما ایستادگی ما جواب داده و همواره جواب خواهد داد. مقاومت هوشمند و پویای جمهوری اسلامی، برآمده از عقلانیت راهبردی است. ما به وعده‌های دولت آمریکا اطمینان نداریم.
وی ادامه داد: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران طبق فتوای رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، حرمت تولید، ساخت و انباشت سلاح اتمی ‌است و سلاح اتمی ‌هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران ندارد. جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگویی را مفید می‌داند که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد.
آیت‌الله رئیسی همچنین در پایان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در عین دفاع قاطع از تمامی حقوق و منافع ملت ایران، به دنبال همکاری و همگرایی گسترده اقتصادی و سیاسی با جهان است. من به‌دنبال تعامل مؤثر با همه کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای همسایه هستم و دست آنها را به گرمی‌ می‌فشارم.
بازتاب گسترده سخنان رئیس‌جمهور
در رسانه‌های جهان
سخنان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که سه‌شنبه شب در آغاز هفتادوششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به‌صورت ویدیوکنفرانس بیان شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مطرح جهان داشت.
مطرح‌ترین رسانه غربی انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی زبان، بیش از هر بخش دیگر از سخنان آیت‌الله رئیسی، محورهای مرتبط با ضرورت لغو تحریم‌های ظالمان علیه ملت ایران را برجسته کردند و اینکه گفت‌و‌گویی مفید خواهد بود که به لغو تحریم‌ها منجر شود.