kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۴۵۵
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱

ضرورت تدبیر دولت برای جلوگیری از گرانی کره و تخم‌مرغ

جریان افزایش قیمت‌ها در برخی از کالاهای مورد استفاده در سفره مردم همچنان وجود دارد که این موضوع نیاز به تدبیر دولت برای کاهش فشار وارد آمده به طبقات ضعیف دارد.


به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی‌های میدانی حاکی است قیمت تخم‌مرغ در ادامه افزایش‌های گذشته، هر شانه 30 تایی در منطقه 19 تهران
52 هزار تومان و هر عدد هزار و 800 تومان به فروش می‌رود. این قیمت نسبت به یک ماه گذشته نزدیک به 50 درصد رشد را نشان می‌دهد. این در حالی است که بارها مسئولان قول کاهش قیمت را داده‌اند و اما اتفاقی در بازار نیفتاده هیچ، بلکه افزایش هم یافته است. چند ماه پیش بود رئیس‌هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار از کاهش قیمت تا دو هفته دیگر خبر داد اما نه تنها قیمت‌ها کاهش نیافته بلکه افزایش هم داشته است.
در جمع‌بندی دلایل افزایش قیمت، سه عامل اصلی کمبود و گرانی خوراک، کاهش تولید و سوء مدیریت که اثرات آن از دولت گذشته باقی مانده بیشتر خودش را نشان می‌دهد، بنابراین دولت سیزدهم برای مهار این قیمت‌ها باید به این سه نکته اهتمام داشته باشد که پاشنه آشیل آنها تامین خوراک دام و طیور با قیمت مناسب و توزیع به موقع بین تولیدکنندگان است.
برخی هم اعتقاد دارند دولت باید تولید نهاده در داخل برای کاهش وابستگی به واردات را در دستور کار قرار دهد. از طرفی باید با جدیت دولت و قوه قضائیه، با تنوع بخشی به مسیرهای واردات نهاده و مقابله با انحصارگرایی، مافیای خانوادگی انحصار واردات در این حوزه برچیده شود.
از آنجایی که کشور در تامین این نهاده بیش از
70 درصد وابسته است و سالانه بیش از 13 میلیون تن واردات داریم، علاوه‌بر آن در این مسیر واردات انحصار، رانت و فساد‌های مختلفی وجود دارد از میان برداشتن این مشکلات کار راحتی نیست و دولت باید کار جدی خود را از این بخش آخر شروع کند.
وجود رانت، فساد و انحصار در بازار واردات
4.5 میلیارد دلاری خوراک دام سبب شده که این نهاده که 70 درصد هزینه تولید را شامل می‌شود به سختی و یا به قیمت‌های چند برابر دست تولید‌کننده برسد که شرایط تولید را سخت و هزینه تمام شده آنها را بالا می‌برد و به همین دلیل قیمت در بازار بالا می‌کشد.
گرانی کره
کره هم در یک ماه گذشته بر خلاف مصوبه‌های رسمی دولت، ۲۵ تا۳۰ درصد گرانتر شده و عده‌ای دلیل این گرانی را آزادسازی صادرات کره و شیرخشک می‌دانند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی انجمن صنایع لبنی اذعان می‌کند که بنابر مصوبه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش قیمت شیرخام و چربی، قیمت کره ۱۰۰ گرمی به ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان در بازار رسیده است که این امر بدان معناست که طی دو سال اخیر، کره کمترین نوسان قیمت را داشته است.
همه ساله قیمت محصولات لبنی به بهانه‌های مختلف چند بار افزایش می‌یابد که این گرانی‌های گاه و بیگاه، مصرف لبنیات در سبد خانوار را نشانه می‌گیرد به طوری که طی چند سال اخیر، سرانه مصرف افت محسوسی داشته است و دهک‌های ضعیف جامعه چاره‌ای جز حذف محصولات از سبد خود نداشته‌اند که در این میان اتخاذ برخی تصمیمات مسئولان مبنی بر آزادسازی صادرات کره در این امر بی‌تاثیر نیست. انتظار می‌رود دولت سیزدهم با اتخاذ برخی تدابیر، دهک‌های ضعیف جامعه را حمایت کنند.