وقتی شعار «ایرانی میتواند» به عمل تبدیل میشود
«مجید ساعدی فر» برای اهالی ورزش و بهویژه فوتبالیها نامی آشنا است؛ بازیکن اسبق فوتبال ایران که در جام چهارم تخت جمشید به همراه پاس جام قهرمانی را بالای سر برد، گرچه در آن روزگار شهرتی بهاندازه دیگر چهرههای مطرح این حوزه نداشت اما با اتکا به توانمندیهای خود و با تلاش فراوان توانست در سطح اول فوتبال ایران به بزرگان تنه بزند و سالها بازی کند.
اما شهرت «ساعدی فر» بیش از آنکه از دوران بازیگری وی ریشه بگیرد، از وقتی آغاز شد که تصمیم به تاسیس تولیدی البسه ورزشی با نام «مجید» یا «مروژ»- به معنای مورچه در زبان لری – گرفت.
در حالی که بیشتر بازار پوشاک ورزشی دنیا در اختیار برندهای مطرح خارجی است، شرکت مروژ به عنوان تنها برند ایرانی این عرصه، سالها است با آن شرکتها به رقابت پرداخته و در کنار آنها قدم برداشته است. اوج درخشش این تولیدات ایرانی، در المپیک 2020 توکیو بود؛ زمانی که ورزشکاران چندین کشور صاحب ورزش، در کنار ورزشکاران کشورمان با البسه این شرکت مقابل دوربینها قرار گرفتند و... این موفقیت بهانهای شد تا کیهان ورزشی گفتوگویی با «مجید ساعدیفر» انجام دهد که گزیدهای از آن در ادامه میآید:
*زمانی که با عنوان فیزیکال تراپیست به همراه تیم ملی فوتبال بودم، میدیدم که ورزشکاران ایرانی در سفرهای خارجی با چه اشتیاقی سراغ البسه خارجی میروند لذا به این فکر افتادم با توجه به خلا موجود در کشور در زمینه تولید البسه ورزشی چرا من بانی کار جدید نباشم. شروع کردم به تحقیق و شرکت در نمایشگاههای سطح بالای دنیا در آمریکا، آلمان، چین و... اطلاعات خوبی جمع کردم و وارد این عرصه شدم.
*هدفم این بود که به عنوان یک ایرانی ثابت کنم میتوانیم تولیداتی در سطح برندهای معتبر جهان داشته باشیم. ضمنا اشتغالزایی در داخل هدف دیگر ما بود که این نیز اهمیت زیادی دارد.
*از آنجایی که با برنامه و حساب شده آغاز کردیم، از ابتدا دورنمای ما همین بود.این اتفاق یک روزه شکل نگرفت و حاصل چندین سال تلاش است. روزی که این پروسه را آغاز کردیم میدانستیم که موفقیت در پس تلاش قرار دارد. دورنمای ما نیز همین بود. ارتباطات قوی من خیلی کمک کرد. ما باید ثابت میکردیم که میتوانیم با تنوع طرح و کیفیت بالا، مردم و ورزشکاران را جذب خودمان کنیم و بانی اصلی هم همان اسپانسری بود که در سال 2013 و در مسابقات والیبال ساحلی دنیا به ما کمک کرد و در آن مسابقات، تیمها و هم داوران و دیگر اجزای شکل دهنده، از البسه ما استفاده کردند.
* برای رسیدن به اینجایگاه و در عرصه رقابت با برندهای مطرح دنیا با بالا بردن سطح کیفی و ایجاد تنوع در طرحهایمان به این مهم رسیدیم. تولیدات ما در سلمان شهرمازندران، نسیم شهر،اندیمشک و منطقه آزاد اروند انجام میشود. ضمنا در کشور در چین با چندین کارخانه قرارداد داریم.
* انتخاب البسه سلیقهای است. شما اگر کیفیت کار خود را بالا ببرید مشتری بیشتری را هم جذب میکنید. برای جذب مخاطب باید به دنبال بهتر شدن رفت و رمز و راز موفقیت ما نیز همین است. خوشبختانه اعتماد مردم به این محصولات زیاد شده است. توصیه من به این عزیزان این است که با مطالعه وارد این عرصه شوند. بازاریابی خوبی را داشته باشند و محیطی که برای اشتغالزایی در نظر دارند را مورد بررسی علمی قرار دهند. منظور این است که بطور مثال نباید برویم و در جنوب شهر تولیدات و فروش لوازم اسکی راه بیندازیم. یا در شمال شهر لوازم کشتی بفروشیم. برای موفقیت باید جامعه و سطح درآمدها را شناسایی
کرد.
* حضور در المپیک روی بازاریابی خوبی شکل گرفت که از سال 2013 شروع شد و در امتداد آن وارد بازارهای اروپا و آسیا و آفریقا شدیم. گفتنی است که در مسابقات المپیک قبلی(ریو 2016) هم خیلی از کشورها با دوبندههای کشتی ما وارد رقابتها شدند اما چون رسانهها این مهم را انعکاس ندادند، دیده نشدیم.