kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴

اخبار ویژه

فایننشال‌تایمز: اولویت رئيسی واکسیناسیون و اقتصاد است، نه برجام
یک روزنامه انگلیسی تاکید کرد: اهتمام دولت رئيسی در ایران به واکسیناسیون سریع و فوری و همگانی و بازگشت وضعیت کسب‌وکار به شرایط عادی است و عجله‌ای برای احیای برجام نشان نمی‌دهد.
فایننشال‌تایمز در گزارشی به عملکرد چند هفته‌ اول دولت آقای رئیسی پرداخته و نوشت: «یک مرکز واکسیناسیون،یک بیمارستان، یک داروخانه و در نهایت یک سردخانه. اولین بازدیدهای مردمی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، اولویت اصلی دولت او را آشکار کرده است: تسریع واردات واکسن کرونا به کشوری که از این همه‌گیری آسیب دیده است.
از زمان آغاز به کار این روحانی 60 ساله در ماه گذشته و جایگزینی وی با حسن روحانی رئیس‌جمهور میانه‌رو، واردات واکسن افزایش چشمگیری داشته است. رئیسی این تلاش جدید را هدایت می‌کند. در این‌باره سخنگوی جمعیت هلال احمر ایران می‌گوید: «وقتی رئیس‌جمهور مانند یک فرمانده در خط مقدم حضور پیدا می‌کند، همه مقامات متوجه می‌شوند که هیچ بهانه‌ای برای تاخیر در واردات واکسن قابل قبول نیست.»
او افزود: «اگر ما به دولت قبلی می‌گفتیم که می‌توانیم یک میلیون دُز
وارد کنیم، پاسخ این بود «بیایید در هفته آینده به بررسی آن بپردازیم». اما حالا پاسخ دولت جدید این است که چرا یک میلیون دُز؟
نمی‌توانید 10 میلیون دُز وارد کنید؟»
فایننشال‌تایمز با بیان اینکه روحانی به‌جای تاکید بر واردات واکسن، بر مذاکرات برجام تمرکز داشت، می‌نویسد: در مقابل رئیسی تاکنون به نظر می‌رسد اولویتی بر احیای برجام قائل نیست و تلاش خود را روی واردات سریع و انبوه واکسن و تسریع در واکسیناسیون متمرکز کرده است.
ماه گذشته در بحبوحه خشم رسانه‌های اجتماعی به‌دلیل نبودن واکسن، رهبر ایران از مقامات خواست «تلاش مضاعف» کرده و از «هر راه ممکنی» برای تسریع واکسیناسیون مردم استفاده کنند.
یکی از تحلیلگران اصلاح طلب گفت: «دولت مطمئنا مذاکرات را از سر می‌گیرد اما منتظر است تا نتایج واکسیناسیون و تاثیر آنها را بر وضعیت اقتصادی ببیند.. (رئیسی) به درستی واکسیناسیون را در اولویت قرار داده زیرا ما نمی‌توانیم پای میز مذاکره بنشینیم، در حالی که مردم احساس رنج می‌کنند.»
«محمدرضا شانه‌ساز» رئیس سازمان غذا و داروی ایران گفت: «قبلا وزارت بهداشت تنها بود، اما اکنون تصمیمات در کمیته واکسیناسیون گرفته می‌شود و همه موانع بلافاصله در همان جلسات برداشته می‌شود... واکسیناسیون به اولویت شماره یک دولت آقای رئیسی تبدیل شده است.»
ایران تنها در یک ماه گذشته بیش از 30 میلیون دوز خرید کرده است. این در مقایسه با 19 میلیون دوز در هفت ماه قبل است.
16.3 درصد از مردم به طور کامل واکسینه شده‌اند، این در حالی است که قبل از به قدرت رسیدن رئیسی این رقم 3.3 درصد بود، دولت قصد دارد تا ماه فوریه (بهمن 1400) بیشتر 85 میلیون نفر جمعیت ایران را به طور کامل واکسینه کند.

آمریکا و انگلیس خیانت کردند نشریات غربگرا، سانسور!
آمریکا و انگلیس با قاپیدن معامله نظامی 56 میلیاردی فرانسه با استرالیا، از پشت به این متحد خود خنجر زده‌اند. اما این خبر و بازتاب‌های فراوان آن، توسط نشریات غربگرای مدعی اصلاح‌طلب سانسور شد و جایی در صفحات اول این رسانه‌ها نداشت!
ماجرا از این قرار است که چند روز قبل اعلام شد آمریکا و انگلیس برای ایجاد ناوگان زیردریایی‌های با سوخت هسته‌ای در استرالیا، با این کشور به توافق رسیده‌اند. این توافق که به عنوان آکوس معروف شده، در حالی اعلام شد که فرانسه برای فروش زیردریایی‌های دیزلی با استرالیا مذاکره کرده بود. بنابراین انتشار این خبر واکنش تند فرانسه را به دنبال داشت.
ژان ایو لودریان عملکرد این سه کشور را «دروغگویی، دورویی، تخطی بزرگ از اعتماد، و تحقیر» خواند و امانوئل ماکرون در اقدامی بی‌سابقه، سفیران کشورش را از واشنگتن و کانبرا فراخواند. خیانت آمریکا و انگلیس، به جز فرانسه، خشم برخی دیگر از اعضای ناتو را هم برانگیخته است.
فرانسه فسخ یکجانبه این قرارداد را که «قرارداد قرن» برای صنعت این کشور نامیده می‌شد و ارزش آن بالغ بر ۵۶ میلیارد یورو بود، به منزله «خنجر از پشت» به دست یکی از کشورهای متحد خود قلمداد کرده است.
پاریس دیدار وزرای دفاع فرانسه و انگلیس که قرار بود هفته آینده برگزار شود را به صورت یک طرفه لغو کرد. فرانسه غیر از احساس خیانت سیاسی، از اینکه از یک قرارداد اقتصادی پر سود آن هم در شرایط رکود سخت اقتصادی محروم شده، عصبانی است.
روزنامه‌هاى سوئيسى نوشتند مکرون ممکن است همه رویدادهای مهم دیپلماتیک با سوئیس را تا فصل تابستان سال آینده لغو کند. دلیل این تصمیم خشم مکرون از مخالفت سوئیس با خرید جنگنده‌های رافائل ساخت فرانسه اعلام شده است.
شبکه فرانس ۲۴ درباره این رویداد گفت: عاقبت اعتماد به آمریکا همین است. آمریکا از پشت به فرانسه خنجر زد. توافقنامه جدید آمریکا با انگلیس و استرالیا نشان می‌دهد که بایدن با ترامپ هیچ فرقی نمی‌کند و باید برای فرانسه درس عبرتی شود که دیگر به آمریکا اعتماد نکند. این ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد فرانسه است.
حالا محافل فرانسوی می‌گویند آمریکا دروغگو و غیر قابل اعتماد نیست و بایدن، همان ترامپ است و تنها تفاوتش، داشتن توییتر است.
آنچه در این میان قابل تامل است، اهتمام نشریات غربگرای مدعی اصلاح‌طلبی برای سانسور و کتمان این خیانت بزرگ آمریکا و انگلیس به یک متحد نزدیکشان است. این نشریات البته در ماجرای خیانت آمریکا و انگلیس به دولت غربگرای‌اشرف غنی هم سیاست بی‌اعتنایی و کتمان و سانسور را در پیش گرفتند و حال آنکه اگر بی‌غرض و مرض بودند و صداقت داشتند، باید عبرت‌ها را بازخوانی می‌کردند.

نمره مردودی برخی دستگاه‌های اجرایی در زمینه تسهیل کسب‌وکار
نظرسنجی از دویست فعال اقتصادی نشان می‌دهد برخی دستگاه‌های اجرایی در دولت روحانی، نمره مردودی در حوزه تسهیل کسب‌وکار محسوب می‌شوند.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی کاهش یافت. نتایج سومین گزارش ملی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد نمره ۲هزار فعال اقتصادی به عملکرد بانک مرکزی بسیار پایین است. این نهاد در گزارش سال ۹۹ اتاق ایران نمره ضعیف 7/09 را کسب کرده است. در عین حال شهرداری‌‌‌‌‌‌ها با نمره 6/54 و نیز سازمان تامین اجتماعی با نمره 5/20 در رده‌‌‌های بعدی بدترین سازمان‌ها از منظر این شاخص قرار دارند.
طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محیط کسب و کار که پیش‌تر نیز در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ انجام شده بود سعی در ارزیابی اثر ۴۴ دستگاه اجرایی، سازمان و نهاد عمومی روی فعالیت اقتصادی در کشور دارد و از همین مجرا، وضعیت محیط کسب‌وکار ایران را مورد پرسش قرار می‌دهد. در این بررسی بانک مرکزی بدترین نمره را دارد که فاصله‌‌‌ای حدودا سه نمره‌‌‌ای با میانگین کلی کشور دارد. نکته جالب ماجرا بدتر شدن سطح رضایت فعالان کسب‌وکار از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ بوده که طی یک سال حدود
0/36 درصد شدت گرفته و از رقم 6/73 در سال ۱۳۹۸ به عدد
7/09 در سال گذشته رسیده است.
در عین حال شرایط شهرداری‌‌‌ها نیز خوب نیست. نمره این نهاد عمومی نیز نسبت به نمره معمول دستگاه‌ها فاصله بسیاری دارد و همین عامل از نارضایتی گسترده مراجعان به این نهاد حکایت دارد. مقرره‌‌‌های بسیار زیاد و شیوه غیرشفاف طی شدن مسیر دریافت مجوزهای فعالیت احتمالا از اصلی‌‌‌ترین دلایلی است که موجب شده تا این نهاد نمره خوبی در سال ۱۳۹۹ نگیرد. نمره شهرداری‌‌‌ها در کشور طی تنها یک سال حدود 0/5 درصد بد شده که رقم قابل‌توجهی است. مرور جدولی که در گزارش اتاق ایران وجود دارد نشان می‌دهد دو نهاد گمرک و وزارت صمت از جمله سازمان‌هایی هستند که با 0/5 درصد افزایش نمره، از نظر حادتر شدن شرایطی که برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده‌‌‌اند، رکورددار بوده و با وضعیت شهرداری‌‌‌ها در کل سال ۹۹ همراستا هستند.
اتاق بازرگانی ابراز امیدواری کرده نتایج این طرح بتواند میزان پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی در قبال عملکرد خود در جهت بهبود فضای کسب‌وکار را افزایش داده، موجب دستیابی به محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری و انجام کسب و کار در کشور
شود.

نتیجه 8 سال بزک دولت برجام: «فعلا غم‌ نان داریم»!
سایت کارچاق‌کن دولت روحانی و برجام در طول 8 سال گذشته، به گوشه‌ای از میراث ناکارآمدی‌های دولت مدعی تدبیر و امید اذعان کرد.
عصر ایران که قصد داشته دولت سیزدهم را از ایده‌های بزرگ منصرف کند، می‌نویسد: رئیس‌جمهور رئیسی و تیم اقتصادی او برای حل مشکلات کشور وعده‌های بسیاری دادند که یکی از مهم‌ترین آنها ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است. اتفاقی که اگر بیفتد یک امر بسیار پسندیده است.
این سایت در عین حال می‌افزاید: «بهتر است دولت سیزدهم برای آغاز کار، سنگ بزرگ بر ندارد که سنگ ریزه‌های بسیاری جلوی پای مردم افتاده است که برداشتن آنها صد دعای خیر به همراه دارد.
بسیاری از مردم امروز مشکلات روزمره دارند و در تامین معیشت خود مانده‌اند. قیمت‌ها اگر در مسابقات صخره‌نوردی جهانی شرکت می‌کردند، قطعا رکوردی عجیب را به نام خود می‌زدند. چشمت را که بر می‌گردانی قیمت یک کالا بالا رفته است. نکته جالب این است که ما فقط بالا رفتن قیمت‌ها را می‌بینیم و خبری از پایین آمدن آنها نیست. گویی که آن بالا خوش آب و هوا‌تر است.
خودمانیم، اغیار که این یادداشت را نمی‌خوانند؛ بخشی از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و فعلا آرزوی‌شان داشتن رساندن یک ماه مالی به آخر است. خیلی‌ها به واسطه گرانی، دیگر توان خرید گوشت و مرغ را ندارند. بماند که بخشی حتی دیگر نمی‌توانند از پس خرید تخم مرغ و سیب زمینی هم برآیند.
مثلا چقدر بهتر بود یکی از اولین دستورات رئیس‌جمهور به بانک‌ها که در عصر کرونا، مثل بختک به خاطر یکی، دو قسط عقب افتاده به روی زندگی مردم نیفتند و زنگ پشت زنگ نزنند.
وقتی کسی دچار خونریزی است، ابتدا سعی می‌کنند جلوی خونریزی را بگیرند و بعد به سراغ درمان و به ثبات رساندن وضعیت او بروند. زندگی ما هم همین است. بهتر است ابتدا جلوی خونریزی که همان گرانی و تورم است را بگیرند و بعد به سراغ کارهای دیگر بروند.
طبقه متوسط در ایران در حال نابودی است. کم کم جامعه به دو دسته داراها و ندارها تقسیم می‌شود. البته همین دسته ندارها هم خود به چندین دسته دیگر تقسیم می‌شود که مجال آن در این نوشتار نیست.
کارهای بزرگ و فیل هوا کردن را بگذارید برای زمانی که مشکلات معیشتی مردم حل شده است. فعلا غم نان داریم».
اعتراف پایان این سایت بزک‌کننده سوءمدیریت دولت روحانی در گذشته، در حالی است که مدعیان تدبیر و امید وعده داده بودند، چنان رونقی به اقتصاد بدهند و مردم را از درآمد سرشار سازند که نیازی به پول ناچیز یارانه نداشته باشند!