kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
محسنی اژه‌ای:

قوه قضائیه از افشاگران فساد حمایت می‌کند

رئیس قوه قضائیه گفت: دستگاه قضا به دنبال این است که از افشاگران فساد به‌صورت عملی و مادی و معنوی تشکر کند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه دیروز دوشنبه شورای عالی قوه قضائیه گفت: طی مدت اخیر مسئولان عالی قضایی بین یک تا سه بار به زندان‌ها سرکشی کردند و امروز از همه زندان‌های کشور حداقل یک‌ بار بازدید به عمل آمده است و آسیب‌شناسی صورت گرفته است.
محسنی اژه‌ای افزود: بعد از بازدید اخیر بنده از زندان دماوند، ۱۸ نفر از زندانیان با حضور رئیس دادگستری استان تهران در این ندامتگاه آزاد شدند که کار بسیار خوبی بود، اما این کار‌ها مشکل را به‌صورت ریشه‌ای حل نمی‌کند.
وی با بیان اینکه حل مشکلات نیازمند یک تدبیر اساسی و کار زیربنایی است متذکر شد: اگر اقدامات سطحی عمق نیابد و به‌صورت ریشه‌ای با مشکل برخورد نکنیم، نتایج اقدامات ما استمرار نمی‌یابد و شاهد تداوم مشکلات خواهیم بود.
رئیس دستگاه قضا بر همین اساس از دولت و مجلس و حوزه و دانشگاه و همچنین نخبگان خواست که برای برطرف کردن زمینه‌های جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی وارد میدان شوند و دستگاه قضایی را در این مأموریت خطیر یاری دهند.
اژه‌ای در ادامه با اعلام حمایت قوه قضائیه از افشاگران فساد گفت: قوه قضائیه به دنبال این است که از این افراد به‌صورت عملی و مادی و معنوی تشکر کند در این راستا هم از تدوین قانون در این خصوص حمایت می‌کنیم که از کسانی که فساد یا نارسایی‌ها و آسیب‌ها را اعلام و مفسدان را معرفی می‌کنند حمایت قانونی شود.
وی بیان داشت: دستگاه قضا با کسانی که در زمین دشمن بازی می‌کنند و یا همراه با عملیات روانی دشمن به‌ویژه در فضای مجازی دروغ می‌گویند، اقدام به جعل می‌کنند و حرفی می‌زنند که آرامش مردم را برهم می‌زند و خانواده‌ها را ملتهب می‌کند نمی‌تواند گذشت کند. در این میان برخی افراد مرتکب خطا می‌شوند که با امر به معروف و یک تذکر اصلاح می‌شوند و در این زمینه برخورد لازم نیست.
شناسایی آسیب‌های دستگاه‌های اجرایی
در ادامه جلسه رئیس سازمان بازرسی کل کشور با‌ اشاره به شناسایی آسیب‌های دستگاه‌های اجرایی از سوی این سازمان، از برگزاری جلساتی با معاون اول و معاون حقوقی دولت پیرامون بررسی این آسیب‌ها و ارائه پیشنهادات و راهکار‌هایی برای رفع آنها خبر داد و گفت: بخش قابل توجهی از پرونده‌های تشکیل شده در مراجع قضایی، ناشی از همین آسیب‌هایی است که از سوی سازمان بازرسی احصاء شده که بخشی از آنها نیاز به اصلاح قانون هم ندارند و صرفا به ‌اشکالات موجود در ساختار برخی دستگاه‌ها مربوط می‌شوند.
حجت‌الاسلام درویشیان به‌عنوان نمونه به وضعیت نامناسب واحد‌های حقوقی برخی از دستگاه‌های اجرایی‌ اشاره کرد و در همین زمینه از توافق سازمان بازرسی با دولت برای تشکیل یک کارگروه مشترک برای ساماندهی واحد‌های حقوقی دستگاه‌های دولتی خبر داد.
وی با‌ اشاره به آماده شدن گزارش‌های آسیب‌شناسی تفکیکی هر وزارتخانه از سوی سازمان بازرسی کل کشور، عنوان کرد: این گزارش‌ها از این هفته به وزرای مربوطه تقدیم می‌شوند.
رئیس قوه قضائیه در واکنش به این سخنان رئیس سازمان بازرسی کل کشور، بر پیگیری جدی گزارش‌های مربوط به آسیب‌‎های دستگاه‌های اجرایی تا دستیابی به نتیجه نهایی از سوی سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد.
برخورد جدی با شرکت‌های هواپیمایی متخلف
درخصوص بلیت اربعین
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با‌ اشاره به برخی تخلفات انجام شده از سوی شرکت‌های هواپیمایی درخصوص قیمت بلیت‌های پرواز به عراق برای زوار حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در ایام اربعین گفت: در این زمینه با پیگیری‌هایی که سازمان بازرسی کل کشور انجام داد، آیین‌نامه‌ای وضع و قیمت بلیت متناسب شد و مقرر گردید که اگر شرکت‌های هواپیمایی در این خصوص مرتکب تخلفی شوند برخورد جدی با آنها صورت بگیرد.