عضو شورای عالی فضای مجازی تشریح کرد
دلایل غیرقانونی بودن اقدام وزارت ارتباطات
عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان دلایل غیرقانونی بودن اقدام وزارت ارتباطات درباره اعطای مجوز به اپراتورها برای راه اندازی نسل سوم و بالاتر تلفن همراه گفت: در این یک سال، اعضای شورا تقریبا در سکوت خبری بودند تا دولت جدید مستقر شود و تلقی سیاسی کاری نشود اما با اقداماتی که وزارتخانه انجام داده است، نمیتوان دیگر سکوت کرد.
علیرضا شاه میرزایی درباره اینکه آیا اعطای مجوز نسل سوم و بالاتر موبایل به اپراتورها غیرقانونی است یا خیر گفت: قطعاً این کار غیرقانونی بوده است. دبیر شورای عالی طبق آیین نامه و اساسنامهای که در روزنامه رسمی کشور وجود دارد مقام قانونی ابلاغ کننده مصوبات و سخنگوی شورا است. ایشان چند هفته قبل نامهای را به وزیر ارتباطات ارسال کرد و درباره اعطای مجوز نسل سوم با دلایل مستند توضیحاتی را ارائه داد.
وی افزود: موضوع عدم تدوین و تصویب نهایی پیوست فرهنگی تنها یکی از دلایلی است که بر اساس آن نباید مجوز نسل بالاتر موبایل به اپراتورها داده میشد.
عضو شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: دلایل متعددی برای این موضوع از سوی دبیر شورا خطاب به وزیر ارتباطات ارائه و این کار غیرقانونی اعلام شد اما وزیر ارتباطات پاسخی نداد و هیچگونه توجهی نکرد.
شاه میرزایی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی تکلیف اپراتورها و مردم برای استفاده از این خدمات چیست، گفت: قطعا به دلیل اینکه قرار نیست مردم هزینه اولیهای بپردازند و سیم کارت جدیدی خریداری کنند که متضرر شوند، برایشان مشکلی پیش نمیآید. اما انتظار داریم اپراتورهای کشور که سهامداران و مدیران آن همه از افراد ارزشی هستند، خودشان رعایت کنند. مثلا وزیر دفاع ما فردی کاملا ارزشی است که از سهامداران اپراتور دوم و عضو شورای عالی فضای مجازی نیز هست. ما انتظار داریم از ایشان و سایر سهامداران اپراتورها که به این مسئله توجه کنند.
غفلت دولت از پیوست فرهنگی
وی اظهار داشت: قاعدتا آنها فکر سلامت و امنیت خدمات کاربران هستند لذا اگر دولت هم از این مسئله غفلت کرده و پیوست فرهنگی آماده نکرده است ما از خود مدیران اپراتورها انتظار داریم که این مسئله را رعایت کنند تا مردم آسیب نبینند.
با اصل اینترنت پرسرعت مشکلی نداریم
عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: اعضای شورای عالی هیچ گاه با اصل اینترنت پرسرعت مخالفت نداشتهاند و این غیر قانونی بودن که گفته شده است، مربوط به اصل نسل سوم نیست. اصل کار کاملا به نفع کشور است و مشکلی ندارد. ولی عملکرد وزارت ارتباطات غلط است چون بدون آنکه زحمتی بکشند و پیش شرطهای آن را فراهم کنند، فقط پول میگیرند و مجوز میدهند. نگاهی که تمام مصوبات شورا و اسناد بالادستی شورا به فضای مجازی و پهنای باند پرسرعت دارد، نگاه فرصت محوری است.
وی افزود: برای ارائه اینترنت پرسرعت در همه جای دنیا پیش شرطهایی رعایت میشود. به عنوان مثال کنترل والدین بر فرزندان و کنترل افراد زیر 18 سال در همه جای دنیا حتی در کشورهای لائیک نیز وجود دارد. شما میتوانید به اپراتور مراجعه کنید و بر فعالیت فرزند خودتان نظارت کنید. این امکان هنوز در کشور ما وجود ندارد. مسئولین وزارت ارتباطات تنها زحمتی که کشیدند این است که همان مجوزی که چند سال قبل بوده را کپی کردند و یک نسخه برابر با اصل به اپراتورهای موجود دادهاند. هیچ اقدامی در جهت تهیه پیوست فرهنگی، ایجاد امکان کنترل، ایجاد مزیت اقتصادی برای میزبانی داخلی و... انجام ندادهاند.
تعجیل وزارت ارتباطات
برای گرفتن پول از اپراتورها
شاه میرزایی گفت: تاکنون حتی یک برگه کاغذ به شورایعالی به عنوان پیشنهاد خودشان و کار کارشناسی وزارتخانه ارائه نکردهاند و فقط عجله دارند که مجوز را بدهند و 300 میلیارد تومان از هر اپراتور بگیرند.
فرصت سوزی و جرم وزارت ارتباطات
وی در پاسخ به اینکه چه تفاوتی بین اپراتور سوم و دو اپراتور دیگر وجود دارد، به مهر گفت: همان زمان هم با اینکه شورایعالی فضای مجازی هنوز وجود نداشت، مسئولین وقت وزارتخانه، مجوز را مشروط دادند و از اپراتور تعهد گرفتند که به محض تصویب پیوست فرهنگی باید اپراتور رعایت کند. چون اپراتور سوم هنوز مشترک نداشت و هنوز در کشور تجربهای وجود نداشت، میتوان از خطای نبود پیوست فرهنگی در آن زمان اغماض کرد ولی در همان دولت قبل، از تاخیری که در تهیه پیوست فرهنگی کردند نمیشود گذشت. آن قدر تاخیر کردند که مرکز ملی فضای مجازی ورود کرد و محدودیتهایی برای اپراتور سوم ایجاد کرد. حال میبینیم دولت فعلی هم همان فرصتسوزی را ادامه داده است. البته جرم این یک ساله دولت یازدهم بیشتر است چون دولت قبل در سال آخر خود بود و بحران تغییرات زیاد وزیر داشت. اینکه دولت یازدهم بعد از چندین سال تجربه نسل سوم در کشور هنوز نتوانسته پیوست فرهنگی تهیه کند و میگوید من همان کار دولت قبل را ادامه میدهم، اصلا قابل قبول نیست.
وی افزود: موضوع عدم تدوین و تصویب نهایی پیوست فرهنگی تنها یکی از دلایلی است که بر اساس آن نباید مجوز نسل بالاتر موبایل به اپراتورها داده میشد.
عضو شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: دلایل متعددی برای این موضوع از سوی دبیر شورا خطاب به وزیر ارتباطات ارائه و این کار غیرقانونی اعلام شد اما وزیر ارتباطات پاسخی نداد و هیچگونه توجهی نکرد.
شاه میرزایی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی تکلیف اپراتورها و مردم برای استفاده از این خدمات چیست، گفت: قطعا به دلیل اینکه قرار نیست مردم هزینه اولیهای بپردازند و سیم کارت جدیدی خریداری کنند که متضرر شوند، برایشان مشکلی پیش نمیآید. اما انتظار داریم اپراتورهای کشور که سهامداران و مدیران آن همه از افراد ارزشی هستند، خودشان رعایت کنند. مثلا وزیر دفاع ما فردی کاملا ارزشی است که از سهامداران اپراتور دوم و عضو شورای عالی فضای مجازی نیز هست. ما انتظار داریم از ایشان و سایر سهامداران اپراتورها که به این مسئله توجه کنند.
غفلت دولت از پیوست فرهنگی
وی اظهار داشت: قاعدتا آنها فکر سلامت و امنیت خدمات کاربران هستند لذا اگر دولت هم از این مسئله غفلت کرده و پیوست فرهنگی آماده نکرده است ما از خود مدیران اپراتورها انتظار داریم که این مسئله را رعایت کنند تا مردم آسیب نبینند.
با اصل اینترنت پرسرعت مشکلی نداریم
عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: اعضای شورای عالی هیچ گاه با اصل اینترنت پرسرعت مخالفت نداشتهاند و این غیر قانونی بودن که گفته شده است، مربوط به اصل نسل سوم نیست. اصل کار کاملا به نفع کشور است و مشکلی ندارد. ولی عملکرد وزارت ارتباطات غلط است چون بدون آنکه زحمتی بکشند و پیش شرطهای آن را فراهم کنند، فقط پول میگیرند و مجوز میدهند. نگاهی که تمام مصوبات شورا و اسناد بالادستی شورا به فضای مجازی و پهنای باند پرسرعت دارد، نگاه فرصت محوری است.
وی افزود: برای ارائه اینترنت پرسرعت در همه جای دنیا پیش شرطهایی رعایت میشود. به عنوان مثال کنترل والدین بر فرزندان و کنترل افراد زیر 18 سال در همه جای دنیا حتی در کشورهای لائیک نیز وجود دارد. شما میتوانید به اپراتور مراجعه کنید و بر فعالیت فرزند خودتان نظارت کنید. این امکان هنوز در کشور ما وجود ندارد. مسئولین وزارت ارتباطات تنها زحمتی که کشیدند این است که همان مجوزی که چند سال قبل بوده را کپی کردند و یک نسخه برابر با اصل به اپراتورهای موجود دادهاند. هیچ اقدامی در جهت تهیه پیوست فرهنگی، ایجاد امکان کنترل، ایجاد مزیت اقتصادی برای میزبانی داخلی و... انجام ندادهاند.
تعجیل وزارت ارتباطات
برای گرفتن پول از اپراتورها
شاه میرزایی گفت: تاکنون حتی یک برگه کاغذ به شورایعالی به عنوان پیشنهاد خودشان و کار کارشناسی وزارتخانه ارائه نکردهاند و فقط عجله دارند که مجوز را بدهند و 300 میلیارد تومان از هر اپراتور بگیرند.
فرصت سوزی و جرم وزارت ارتباطات
وی در پاسخ به اینکه چه تفاوتی بین اپراتور سوم و دو اپراتور دیگر وجود دارد، به مهر گفت: همان زمان هم با اینکه شورایعالی فضای مجازی هنوز وجود نداشت، مسئولین وقت وزارتخانه، مجوز را مشروط دادند و از اپراتور تعهد گرفتند که به محض تصویب پیوست فرهنگی باید اپراتور رعایت کند. چون اپراتور سوم هنوز مشترک نداشت و هنوز در کشور تجربهای وجود نداشت، میتوان از خطای نبود پیوست فرهنگی در آن زمان اغماض کرد ولی در همان دولت قبل، از تاخیری که در تهیه پیوست فرهنگی کردند نمیشود گذشت. آن قدر تاخیر کردند که مرکز ملی فضای مجازی ورود کرد و محدودیتهایی برای اپراتور سوم ایجاد کرد. حال میبینیم دولت فعلی هم همان فرصتسوزی را ادامه داده است. البته جرم این یک ساله دولت یازدهم بیشتر است چون دولت قبل در سال آخر خود بود و بحران تغییرات زیاد وزیر داشت. اینکه دولت یازدهم بعد از چندین سال تجربه نسل سوم در کشور هنوز نتوانسته پیوست فرهنگی تهیه کند و میگوید من همان کار دولت قبل را ادامه میدهم، اصلا قابل قبول نیست.