kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
یک وعده دیگر دولت مردمی محقق شد

آغاز انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی

پس از تحقق وعده کاهش قیمت سیمان که از سوی وزیر صمت داده شده بود حالا یکی دیگر از وعده‌های دولت مردمی یعنی انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی نیز که سه هفته پیش وزیر اقتصاد قولش را داده بود محقق شد.

 


احسان خاندوزی در این باره گفت: یکی از
ساز و کارهای اساسی برای بهبود عملکرد شرکت‌ها و همچنین کاهش فساد و اتلاف منابع که در برخی از شرکت‌ها وجود دارد استفاده از ابزارهای عمومی برای نظارت بر عملکرد شرکت‌ها است. این نظارت‌ها باعث می‌شود شرکت‌هایی که اموال مردم در دست آنها است با وسواس بیشتری مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد.
وزیر اقتصاد افزود: یکی از روش‌هایی که تاکنون برای نظارت بر شرکت‌های دولتی مغفول بوده همین انتشار صورت‌های مالی است. تاکنون بخش زیادی از عملکرد مالی شرکت‌ها پنهان بوده است.
خاندوزی ادامه داد: در عین حال شرکت‌هایی که در بورس اوراق بهادار ثبت شده‌اند عملکرد آنها از طریق سایت کدال قابل بررسی است و صورت‌های مالی
شش ماهه و یک ساله منتشر می‌شود و سوء عملکردها و استفاده نادرست از منابع زیر نظر دقیق سهامداران قرار می‌گیرد، اما درخصوص شرکت‌های دولتی چنین رویه‌ای وجود نداشت. وزارت اقتصاد تصمیم گرفت با اصلاح این رویه، نظارت کارشناسان و فعالان اقتصادی بر عملکرد زیرمجموعه‌های خود را شروع کند.
وی بیان کرد: بر اساس وعده‌ای که در چهاردهم شهریور داده بودیم تلاش کردیم به سرعت و پیش از موعد مقرر صورت‌های مالی آن دسته از شرکت‌های دولتی زیر مجموعه وزارت اقتصاد را که آماده شده بود در سایت کدال بارگذاری کنیم.
در ادامه خاندوزی اظهار کرد: هم‌اکنون و با مراجعه به سایت کدال، می‌توان صورت‌های مالی بیمه ایران، بانک ملی، بیمه مرکزی، صندوق تامین خسارات بدنی، سازمان حسابرسی و دیگر شرکت‌ها را مشاهده کرد.
وی در پایان گفت: در هفته‌های آینده با نهایی شدن صورت‌های مالی سایر شرکت‌ها به تدریج این فهرست افزایش پیدا خواهد کرد تا بدین وسیله در دولت سیزدهم با افزایش نظارت‌های عمومی شاهد بهبود عملکرد شرکت‌های دولتی باشیم.
زیان انباشته بانک ملی
معادل 73 درصد سرمایه بانک
گفتنی است بررسی یک مورد از صورت‌های مالی منتشر شده، نشان می‌دهد زیان انباشته بانک ملی معادل 73 درصد سرمایه این بانک است. براساس صورت مالی بانک ملی در سال 99 سرمایه این بانک با تجدید ارزیابی دارایی‌ها به 92 هزار و 292 میلیارد تومان رسیده، اما در کنار آن 67 هزار و 523 میلیارد تومان زیان انباشته به ثبت رسیده است.
این اقدام وزارت اقتصاد بسیار ضروری و قابل تحسین است، چرا که شرکت‌های دولتی حجم بسیار بزرگی از بودجه کشور را شامل می‌گردند که شفافیت عملکرد آنها بسیار ضروری است. به گزارش ایرنا، بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شامل درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها، معادل ۱۵ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال است، که نسبت به بودجه مصوب سال ۱۳۹۹، حدود ۸.۷ درصد رشد داشته است.
طبق گزارش لایحه بودجه ۱۴۰۰، هم‌اکنون
۳۸۲ شرکت دولتی در کشور فعال است. ۹ بانک، پنج بیمه، دو موسسه انتفاعی، ۳۱ آب و فاضلاب، ۳۷ برق و ۲۹۸ شرکت سایر در کشور وجود دارد.
از میان شرکت‌ها ۵۹ مورد سود ده و سربه‌سر هستند و ۱۳ میلیون و ۶۳۲ هزار میلیارد ریال
(۸۱ درصد) سود می‌دهند و ۳۲۳ شرکت زیان‌ده داریم که دو میلیون و ۹۸۷ هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال
(۱۹ درصد) زیان می‌دهند.
محمدرضا پوابراهیمی، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس ، سال 98 با‌اشاره به گزارش لایحه بودجه ۹۹ شرکت‌ها و بانک‌های دولتی گفته بود: «بیش از
۴۰۰ شرکت دولتی داریم که بیش از ۶۰ درصد آنها زیانده هستند». با این حال آمار اخیر نشان می‌دهد
84 درصد این شرکت‌ها زیان ده شده‌اند.