kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
در ادامه روند نزولی رخ داد

ریزش سنگین بازار سهام و تصمیم سؤال‌برانگیز سازمان بورس

در ادامه روند نزولی بازار سرمایه در روزهای اخیر ، دیروز هم شاخص کل بورس بیش از ۲۹ هزار واحد کاهش یافت.

 


برهمین اساس شاخص کل در پایان معاملات روز یکشنبه با
۲۹ هزار و ۷۴۱ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۴۲۰ واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز
۸۹۳۸ واحد کاهش یافت و رقم
۴۳۱ هزار و دو واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۶۷۴ هزار معامله به ارزش ۵۳ هزار و ۶۴۱ میلیارد ریال انجام دادند. در این بازار ۷۲ نماد مثبت و ۳۱۸ نماد منفی بودند.
به گزارش ایسنا، در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس نیز با ۳۲۱ واحد نزول تا رقم
۲۱ هزار و ۱۴۶ واحد کاهش یافت. معامله‌گران این بازار ۵۳۳ هزار معامله به ارزش ۱۴۲ هزار و ۱۷۹ میلیارد ریال انجام دادند. بطور کلی ۷۱ نماد فرابورسی مثبت و ۱۸۴ نماد منفی بودند.
تاثیر مستقیم تصمیمات سازمان‌بورس بر افت شاخص
اما درباره دلایل ریزش متوالی بورس، خبرگزاری فارس نوشت: بورس اوراق بهادار تهران در سه ماه گذشته روند متعادل و قابل قبولی را آغاز کرده بود. این دوره که پس از یک دوره 10 ماهه سقوط بورس آغاز شده بود، بسیاری از سهامداران را متقاعد کرده بود که بورس در شرایط فعلی می‌تواند بهترین گزینه جهت سرمایه‌گذاری باشد.
اما در سه هفته گذشته، بازار سرمایه با یک روند نوسانی که منجر به ریزش شاخص کل و شاخص کل هموزن شده، مواجه بوده است. به عبارت دیگر، بورس با یک عدم قطعیت مواجه است. این عدم قطعیت به دلیل شایعات مربوط به قیمت‌گذاری دستوری برخی کالاها و کاهش قیمت خودرو به دلیل آزاد شدن واردات آن در بازار ایجاد شده است. از منظر تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس به یک نقطه حمایتی رسیده است. شاخص کل بورس که در هفته‌های گذشته درگیر یک مقاومت جدی بر روی شاخص یک میلیون و 530 تا 560 هزار واحدی شده است، هنوز نتوانسته است از این مقاومت عبور کند.
اما با روندی که شاخص کل در روزهای اخیر در ورود به کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی در پیش گرفته است، باید امیدوار به حمایت از شاخص کل در منطقه یک میلیون و 420 تا 450 هزار واحدی بود.
شاخص کل هموزن نیز در روزهای اخیر دچار همین روند نزولی شده است. یعنی نمادهای بزرگ بازار، توانسته‌اند سهم‌های کوچک را با خود به سمت کاهش قیمت سوق دهند. حضور 600 نماد در بخش منفی قیمتی در روزهای اخیر شاهدی بر این موضوع است.  
تصمیم قرمز سازمان بورس
ریزش بورس به دو دلیل بوده است. اول، تصمیمات سازمان بورس درخصوص عرضه اولیه‌ها در هفته‌های گذشته، بازار سرمایه را با فشار فروش مواجه کرده است. اینکه سازمان بورس در یک هفته و به صورت متوالی در چند هفته، تعدادی شرکت را به صورت عرضه اولیه به بازار سرمایه وارد می‌کند،‌اشتباه است.
افراد مبتدی به دلیل ضررهای سال گذشته، در زمان ارائه چند عرضه اولیه متوالی، شروع به فروش دارایی خود در بورس کرده و همین مسئله باعث کشیده شدن رِنج منفی در بورس طی هفته‌های گذشته شده است.
عامل دوم ریزش بورس، انتشار شایعاتی درخصوص قیمت‌گذاری دستوری و آزاد شدن واردات خودرو بود چرا که به زعم سهامداران، سهام خودرویی لیدر بازار است و واردات خودرو موجب کاهش قیمت خودروها می‌شود. حال آنکه با آزاد شدن واردات خودرو، تنها در بازار خودرو اتفاقاتی رخ خواهد داد اما هیچ تاثیری بر خودروسازان کشور ندارد.
در صورتی که سهامداران به تحلیل روند فعلی بازار سرمایه اقدام کنند، متوجه خواهند شد قیمت شرکت‌های خودرویی در شاخص یک میلیون و 420 هزار واحدی همان قیمت این نمادها در شاخص یک میلیون واحدی است. یعنی فروش این نمادها در این وضعیت هم برای آنها و هم برای کلیت بازار یک وضعیت منفی را ایجاد می‌کند.
بازار سرمایه همچنان هیچ ترسی ندارد و صرفا در وضعیت فعلی یک روند نزولی به صورت شوک را تجربه می‌کند و به نظر می‌رسد در روزهای آینده بازار مجددا به تعادل برخواهد گشت.