kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
سفیر ایران در چین:

قراردادهای واردات واکسن کرونا به‌روز است

سفیر ایران در چین گفت: قراردادهای واردات واکسن کرونا به روز است و بعد از هر درخواست ایران، این واکسن‌ها بلافاصله وارد کشور می‌شود.

محمد کشاورز‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صدا و سیما؛ با بیان اینکه هم اکنون واکسن اروپا به عنوان کالای استراتژیک است و به راحتی نمی‌توان در بازار جهانی آن را به دست آورد، اظهار داشت: با اقدامات و هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی سفارت ایران در پکن، موفق شدیم مقدار زیادی واکسن وارد کشور کنیم، صبح امروز نیز پنج میلیون دز واکسن دیگر وارد شد و به مرز ۵۰ میلیون دز واکسن رسیدیم.
کشاورز‌زاده ادامه داد: از ابتدای بحران کرونا کمیته‌ای ویژه در سفارت تشکیل و کمک‌هایی از چین با حدود ۵۳ هواپیما ارسال شد، وقتی واکسن خریداری می‌شود مسائل گمرکی و هوایی و موارد بسیاری وجود دارد که آن را باید حل کنیم تا واکسن وارد کشور شود، وقتی می‌شنویم امروز صبح پنج میلیون دز واکسن وارد کشور شد، خوشحال شدیم.
مشکل خرید واکسن از چین
نخواهیم داشت
وی افزود: مشکل خرید واکسن از چین نخواهیم داشت و هر میزان که نیاز باشد هم پول آن تامین شده است و دولت چین این قول را به ما داده است تا این واکسن‌ها در اختیار ما قرار گیرد.
سفیر ایران در چین اظهارداشت: هیچ جای نگرانی وجود ندارد هر مقدار که واکسن بخواهیم و درخواست کنیم دولت چین به ما خواهد داد، تاکنون نیز به درخواست‌های ما جواب رد داده نشده است که جا دارد از دولت چین تشکر کنیم.
کشاورز زاده درباره سرعت واردات واکسن در روز‌های اخیر به کشور نیز گفت: هر مقدار که خریداری شده است آن را هم وارد کردیم و این قرارداد‌ها به روز می‌باشد و هر میزان درخواست کرده‌ایم همان موقع ظرف یک تا دو هفته انجام شده است و اکنون تولیدات کارخانه بهتر شده و مسیر مالی مشخصی را تعریف کرده‌ایم و مسیر مطمئنی داریم و به روی ریل‌گذاری قرار گرفته است.
12 میلیون دُز واکسن
برای افراد 3 تا ۱۷ سال وارد می‌شود
وی همچنین بیان داشت: ظرف یک تا دو هفته آینده 12 میلیون دُز واکسن برای افراد 3 تا 17 سال وارد کشور می‌شود که برای بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان لازم است، در یک ماه و نیم آینده نیز حدود ۶۰ میلیون دز واکسن دیگر از چین وارد ایران می‌شود.
کشاورز‌زاده درباره تماس اخیر رئیس‌جمهور کشورمان با رئیس‌جمهور چین و تاثیر آن بر تسریع روند واردات واکسن گفت: تماس مقامات عالی همیشه مهم واثرگذار بوده است، در دوره‌های مختلف تماس‌ها بوده و هست و موضوع واکسن همیشه در صدر مذاکرات مقامات عالی کشور بوده و از این پتانسیل استفاده کرده‌ایم، خدا را شکر می‌کنیم می‌توانیم یک بیلان کاری را در موضوع واکسن خدمت به مردم
ارائه کنیم.
ماجرای سرعت گرفتن واردات واکسن
در دولت جدید
رئیس‌هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با تشریح ماجرای سرعت گرفتن واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم، از واردات بیش از 41 میلیون دُز واکسن در یک ماه و نیم گذشته خبر داد.
سید حسین صفوی در گفت‌و‌گو با وبدا، درخصوص چرایی افزایش واردات واکسن در دولت سیزدهم، توضیح داد: تقریبا در یک ماه و نیم گذشته جلسات مستمری در سطوح عالی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت برای تامین واکسن مورد نیاز کشور تشکیل شد و هماهنگی‌های لازم بین مهره‌های مختلفی که برای تامین این کالا دخالت داشتند، صورت گرفت.
صفوی افزود: لذا هماهنگی‌های لازم درون و برون بخشی در جلساتی که دو روز در هفته و با حضور جناب آقای دکتر مخبر و جلسات متعدد و مستمر دیگری که در طول هفته با حضور دکتر عین‌اللهی وزیر بهداشت برگزار می‌شد، صورت می‌گرفت.در این جلسات نمایندگانی از وزارت بهداشت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه و هلال احمر حضور داشتند و هماهنگی‌های لازم هم در درون کشور و هم با خارج از کشور برای تامین واکسن انجام می‌شد.
واردات واکسن در دولت سیزدهم
2 برابر میزان پیش‌بینی شده بود
وی با اشاره به اینکه تامین واکسن در ماه‌های گذشته در قالب قراردادهایی که با شرکت‌های مختلف منعقد شده بود، انجام می‌شد و شیب مشخصی داشت، اظهارداشت: از 14 مرداد 1400 تاکنون بیش از 41 میلیون دُز واکسن و پیش از آن هم بیش از 21 میلیون دُز واکسن وارد کشور شده است. براساس برنامه قبلی، پیش‌بینی شده بود که در این بازه زمانی حدود 20 میلیون دُز واکسن وارد کشور می‌شود اما با تمهیدات‌اندیشیده شده، میزان واردات دو برابر شد.
رئیس‌هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران: علیرغم اینکه مذاکراتی در راستای تامین واکسن انجام می‌شد اما گاهی اوقات به دلایل مختلف با تاخیر مواجه می‌شدیم که برای رفع این موضوع بلافاصله در سطح عالی تصمیماتی اخذ و از منابع دیگری واکسن تامین می‌شد تا به هیچ عنوان واکسیناسیون مردم متوقف نشود لذا نتیجه این شد که هم میزان واردات و هم تامین واکسن از داخل افزایش دوبرابری پیدا کرد.
صفوی درباره تامین ارز واکسن در یک ماه گذشته، توضیح داد: بیشترین ارز برای تامین واکسن تخصیص یافته است؛ به عنوان مثال میزان ارز اختصاصی واکسن در این ماه با کل ارز تخصیص یافته در ماه‌های گذشته که از سوی بانک مرکزی انجام شده، مساوی است.
وی با بیان اینکه سرانجام همه این موضوعات دست به دست هم داد تا تامین واکسن در کشور شتاب بیشتری پیدا کند، گفت: با توجه به برنامه زمانی که برای تامین واکسن کشور در یک ماه آینده در نظر داریم تلاش می‌کنیم واکسن‌های مورد نیاز را زودتر از موعد مقرر که قبلا اعلام شده بود تامین کنیم تا همه مردم واکسینه شوند.