kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
سفیر و نماینده دائم کشورمان در وین:

مادام که تحریم‌ها ادامه دارد غرب انتظار اقدام سازنده از ایران نداشته باشد

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: مادامی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، از ایران انتظار خویشتنداری و اقدام سازنده نداشته باشید.

 


سرویس سیاسی-

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز چهارشنبه طی سخنرانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع بررسی وضعیت اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، مواضع کشورمان را در این خصوص برای نمایندگان کشور‌های عضو تشریح کرد.
غریب‌آبادی در این نشست طی سخنانی گفت: آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را از طریق خروج از برجام و اعمال سیاست شکست خورده «فشار حداکثری» و از سرگیری تحریم‌ها، که به طور مستقیم و مخربی بر عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران که مهم‌ترین هدف توافق هسته‌ای می‌باشد اثر گذاشته است، نقض کرد.
وی ادامه داد: از آنجا که بخش لغو تحریم و تأثیرات آن در برجام، مبنای اساسی رضایت ایران به این توافق را تشکیل می‌دهد، نقض‌های ایالات متحده آمریکا باعث شد که این قسمت از توافق، بی‌اثر و عاری از فایده شود. متاسفانه، به طور مناسبی به این نگرانی‌ها توسط اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی نیز به منظور یافتن راه‌حل‌های عملی جهت جبران نقض توافق رسیدگی نشد.
حمایت اروپا از قانون شکنی
وی بیان کرد: لازم می‌دانم اینجا به ویژه از بیانیه‌های برخی کشور‌های عضو توافق هسته‌ای و کشور‌های اروپایی ابراز تأسف جدی و همچنین تعجب کنم. گویی این کشور‌ها فراموش کرده‌اند که این ایران بود که به تمامی تعهدات خود تحت این توافق پایبند بود و از مزایای آن نیز به خاطر اقدامات قانون‌شکنانه آمریکا و بی‌اقدامی اروپایی‌ها، بهره‌مند نشد. ظاهراً این کشور‌ها قصد دارند جای قربانی را با قانون‌شکنان عوض کنند.
سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس همچنین اظهار داشت: مایه تأسف است که کشور‌های اروپایی همچنان حاضر نیستند آمریکا را به خاطر خروج غیرقانونی و یکجانبه از توافق هسته‌ای محکوم کنند و از آن بخواهند تحریم‌های خود را علیه ملت ایران بردارد، اما در عوض از ایران مطالبه اجرای تعهدات آن تحت برجام را می‌کنند. غریب‌آبادی اضافه کرد: مادامی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، از ایران انتظار خویشتنداری و اقدام سازنده نداشته باشید. اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ما، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف و تولید سوخت سیلیساید، برابر حقوق ما تحت معاهده عدم‌اشاعه صورت می‌گیرند، جنبه کاملا صلح آمیز دارند و از بُعد پادمانی نیز تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس قرار دارند.
وی تصریح کرد: از این رو، به این کشور‌ها توصیه می‌کنم که عوام‌فریبی نکنید و به تعهدات عمل نکرده خود در برابر ملت ایران عمل کنید. ما بدهکار شما نیستیم.
سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس گفت: همانگونه که توسط رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان اعلام شد، ایران خواهان مذاکراتی است که نتیجه محور باشد. مهم است که خروجی این تلاش‌ها متضمن این باشد که تمامی تحریم‌ها بطور موثر و قابل راستی آزمایی برداشته شوند و ما دوباره شاهد فجایعی مانند خروج آمریکا از توافق، یا سوءاستفاده از مکانیسم‌های مندرج در برجام و نقض تمامی تعهدات ذیل آن نباشیم.
غریب آبادی ادامه داد: هنوز مشاهده نشده است که آیا دولت کنونی آمریکا عزم کافی و آمادگی ترک اعتیاد خود برای استفاده از اقدامات قهری یکجانبه، احترام به حقوق بین‌الملل، اجرای تعهدات خود درخصوص لغو تحریم‌ها به روشی کامل و موثر و اتخاذ تصمیمات دشوار ضروری برای این امر را دارد یا نه؟ بسیار مهم است که آمریکا بدون تأخیر بیشتر و هرگونه پیش شرط، نقض تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را متوقف کند.
بی عملی آژانس
در برابر خرابکاری تروریستی
وی بیان کرد: ادامه یا توقف ثبت داده‌ها ربطی به تعهدات پادمانی ایران ندارد. بدون شک، هرگونه تصمیمی که قرار باشد توسط ایران در این خصوص اتخاذ شود، تنها بر پایه ملاحظات سیاسی خواهد بود و آژانس نمی‌تواند و نباید آن را جزو مطالبات خود بداند.
سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس همچنین گفت: آژانس عادت کرده صرفاً به فکر بازرسان، تجهیزات و نظارت‌های خود باشد و وظایف و مسئولیت‌های خود در برابر خرابکاری تروریستی علیه تأسیسات صلح آمیز اعضای خود را ایفاء نمی‌کند. مادامی که آژانس تکلیف خود را با این تناقض‌ها روشن نکند، مشکلات ادامه خواهند داشت. غریب آبادی تصریح کرد: آژانس باید موضع روشنی در این خصوص اتخاذ کند.
به گزارش فارس، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در «وین» پایتخت اتریش با محور اصلی برنامه هسته‌ای ایران از روز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه  آغاز به کار کرد و تا روز جمعه ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور ماه) ادامه خواهد داشت.
تشدید اقدامات امنیتی
در تأسیسات هسته‌ای ایران
غریب‌آبادی همچنین توئیتی نوشت:‌ اقدامات امنیتی در تأسیسات هسته‌ای ایران، به طور منطقی و معقول تشدید و محکم شدند و بازرسان آژانس هم به تدریج خود را با قواعد و مقررات جدید وفق داده‌اند.
گفتنی است برخی رسانه‌ها مدعی تشدید اقدامات امنیتی درخصوص بازرسان آژانس در تأسیسات هسته‌ای ایران شده بودند.
دوربین‌های برجامی
فعال نیستند
محمد اسلامی رئیس‌سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گزارشی از سفر آقای گروسی تقدیم نمایندگان کمیسیون کردیم، نکته مهم این است که برنامه هسته‌ای ایران که صلح آمیز بوده باید کاملا شفاف و مطابق موازین قانون و با تاکید بر قانون اقدام راهبردی پیش برود و اجازه ندهیم در دنیا متهم به پنهان‌کاری شویم، دشمنان قسم خورده ایران مخالف پیشرفت کشور هستند و این امر را بر نمی‌تابند، غربی‌ها طبق قرارداد هسته‌ای مکلف بودند به ایران کمک کنند اما این تعهد اجرایی نشد، آنچه ایران در زمینه هسته‌ای به‌دست آورده بر اساس تحقیق و توسعه داخلی بوده است و کسی نمی‌تواند این امر را متوقف کند.
اسلامی درباره دوربین‌های ناظر بر فعالیت هسته‌ای ایران توضیح داد: طبق مقررات آژانس هسته‌ای و پادمان، دوربین‌های آژانس در سایت‌های هسته‌ای وجود دارد و این تداوم دانش و آگاهی از فرایندهای هسته‌ای در کل جهان انجام می‌شود، افزون بر تعهداتی که طبق پادمان بر عهده ایران است و باید شفاف سازی را انجام دهد،  تعدادی دوربین متاثر از برجام نصب شده بود اما طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند از این رو دیگر ضرورت نداشت آن دوربین‌ها وجود داشته باشد.
قانون لغو تحریم‌ها
مبنای عمل ماست
ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به جلسه ظهر چهارشنبه این کمیسیون با محمد اسلامی، اظهار داشت: رئیس‌سازمان انرژی اتمی در این جلسه حضور یافت و مسائل و موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بر ضرورت اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران تاکید و به صراحت اعلام کرد که مبنای عمل آنان در سازمان انرژی اتمی توجه به قانون مذکور خواهد بود و خودشان را مکلف به اجرای این قانون می‌دانند.
عزیزی افزود: رئیس‌سازمان انرژی اتمی در جلسه این کمیسیون گفت که هیچ توافقی با گروسی انجام نشده و قانون لغو تحریم‌ها مبنای عمل این سازمان است.
ادعای بی‌اساس
مدعیان اصلاحات
رضا تقی‌پور نماینده مردم تهران در مجلس با‌اشاره به سناریوی رسانه‌ای اصلاح‌طلبان مبنی برطرح ادعای بی‌اساس تمدید توافق «صالحی - گروسی» اظهار داشت: اصلاح‌طلبان به دلیل شکستی که در دولت گذشته خورده‌اند، به دنبال القای این مطلب هستند که راهی جز کوتاه آمدن جمهوری اسلامی در مقابل غرب وجود ندارد. اصلاح‌طلبان در هشت سال مذاکره با غرب و آمریکا نتوانستند از عزت جمهوری اسلامی پاسداری کنند.
تقی پور با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان با القای مذاکرات مد نظر خود به دنبال تضعیف اصل مذاکرات در دولت سیزدهم هستند، گفت: اصلاح‌طلبان به جای اینکه با مواضع جمهوری اسلامی همراهی کنند، به دنبال تطهیر مواضع قبلی خود هستند، تا این‌گونه القا کنند که هیچ راهی جز عقب‌نشینی در مقابل غرب وجود ندارد. این در حالی است که دولت سیزدهم به دنبال مذاکره عزتمندانه با غرب است.
بیانیه گستاخانه اروپا
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که در وبگاه هیئت نمایندگی اروپا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» قرار گرفته، جای بدهکار و طلبکار را عوض کرده و ادعاهایی را درباره برجام مطرح کرده است.
در بخشی از این بیانیه با لحنی طلبکارانه آمده است: اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که بدون تأخیر بیشتر به مذاکرات وین بازگردد. این مسئله با توجه به گسترش پویای فعلی برنامه هسته‌ای ایران و در عین حال که فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور جدی تضعیف شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اتحادیه اروپا در ادامه اعتراف کرد که اقدامات ایران در جهت کاهش تعهدات برجامی نتیجه خروج یکجانبه و بدون دلیل ایالات متحده از برجام بوده است.
در ادامه این بیانیه مداخله‌جویانه آمده است:اتحادیه اروپا به طور ویژه نگران است که ایران آژانس را از سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی رسانه‌های ذخیره (دوربین‌ها) منع کرده است که این مسئله به طور جدی توانایی فنی آژانس برای حفظ تداوم دانش خود که برای راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران در آینده ضروری است، تضعیف کرده است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: برداشتن تحریم‌های هسته‌ای به همراه اجرای کامل قابل راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران، بخش ضروری این توافق است. اتحادیه اروپا تمایل دارد تأکید کند که به طور کامل به تعهداتش از جمله برداشتن تحریم‌ها طبق برجام پایبند بوده است.
اتحادیه اروپا در حالی چنین ادعایی را درباره پایبندی خود به تعهدات برجامی‌اش مطرح کرده است که ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و در نتیجه بدعهدی شرکای اروپایی این توافق هسته‌ای در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، شروع به کاهش تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای کرد. اروپا از زمان امضای برجام تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده است.
آمریکا باید گام نخست به سوی تهران را بردارد
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه خبری راشاتودی گفت که واشنگتن باید گام نخست به سوی تهران را برداشته و به توافق هسته‌ای بازگردد و تحریم تسلیحاتی ایران را بردارد.
ریابکوف همچنین در اظهارنظری دیگر گفت: ایران تاکنون هیچ نشانه‌ای از کار بر روی پروژه دستیابی به تسلیحات اتمی نشان نداده و اتهامات در این خصوص با هدف اثرگذاری بر گفت‌وگوهای وین انجام می‌شود.
لازم به ذکر است وزارت دادگستری ایالات متحده در ادامه تلاش‌ها برای اعمال فشار به ایران برای پذیرش توافق مورد قبول این کشور، یک شهروند ایرانی را به بهانه صادرات کالاهای دو کاربردی به ایران، به تحمل 63 ماه حبس محکوم کرد.
لفاظی‌های صهیونیست‌ها
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که لفاظی‌ها علیه ایران را اخیراً تشدید بخشیده، در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی بار دیگر به لاف زنی پرداخت.
بنی گانتز در مصاحبه با فارین پالیسی در سیاستی دوگانه مدعی شده است که تل‌آویو حاضر به پذیرش توافق هسته‌ای ایران که طرف‌های برجام و ایالات متحده و جمهوری اسلامی در حال مذاکره درخصوص آن هستند، است اما در عین حال مقام‌های رژیم صهیونیستی همچنان به اعمال فشار خود به واشنگتن برای آماده‌سازی یک «نمایش قدرت» جدی در شرایط شکست مذاکرات با تهران، ادامه می‌دهند.
وی با لاف‌زنی به «طرح سی (سوم)» رژیم صهیونیستی‌اشاره کرد که شامل اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌شد.
همچنین نفتالی بنت نخست‌وزیر تنها رژیم دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه غرب آسیا در مصاحبه‌ای گفت این رژیم به هر قیمتی مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد.
 جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای خود را تنها با مقاصد صلح‌آمیز پیگیری می‌کند و هرگز به دنبال دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی نیست.
به گزارش خبرگزاری‌ها، لوئیس بونو معاون موقت نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در نشست شورای حکام تصریح کرد آمریکا آماده برداشتن «تحریم‌های ناسازگار با برجام» است.
مقام آمریکایی بدون‌اشاره به عدول کشورش از تعهداتش در برجام و خروج از این توافق گفت: اما لازم است همه طرف‌ها واقع‌بین باشند. فرصت برای بازگشت کامل دوجانبه به برجام تا ابد پابرجا نخواهد ماند.