kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۹۶۵
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹

ایران در رسانه‌های جهان

 

سرویس سیاسی-
رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند.‌ ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.
***
نشنال اینترست: ایران با هزینه اندک
ضربات سنگینی به آمریکا وارد می‌کند
نشریه «نشنال اینترست» در مطلبی به قلم «جیمز هولمز» رئیس بخش دریانوردی در کالج جنگ نیروی دریایی و نویسنده کتاب «تجسم قدرت دریایی چین «نوشت:آیا ارتش ایران می‌تواند نیروهای آمریکایی یا متحدانش را شکست دهد، این سؤالی است که در حال بحث است اما هنوز پاسخی برای آن مشخص نیست. آیا تهران می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به واشنگتن تحمیل کند، اینکه سؤال ندارد، می‌تواند.
اینجای بحث ندارد که ایران یک قدرت منطقه‌ای است؛ مقامات ایران چه از روی محاسبه راهبردی، چه از نظر ایدئولوژیکی و چه از نظر ذهنی، مقید و مصمم به‌نظر می‌رسند که آمریکا را مدام مورد آزار قرار دهند.
اختلافات مربوط به توسعه توان هسته‌ای و تحریم‌های اقتصادی، آزادی ‌تردد در داخل و اطراف تنگه هرمز و حملات هواپیماهای بدون سرنشین از جمله موضوعاتی است که ایالات متحده را در خاورمیانه اذیت می‌کند.
به‌ نظر می‌رسد تهران توانسته ابرقدرت برجسته جهان را به انحای مختلف فریب دهد و ایران این کار را با استفاده از نیروهای دریایی با هزینه کم انجام داده است. پس جای هیچ شکی نیست که تهران می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به واشنگتن تحمیل کند.
هاآرتص: وزیر جنگ اسرائیل می‌گوید
توافق هسته‌ای آمریکا و ایران را می‌پذیرد
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در مطلبی نوشت: بنی گانتز وزیر جنگ اسرائیل (با گزافه‌گویی)‌ اشاره کرد که اسرائیل در صورت لزوم، یک گزینه نظامی آماده کرده است. او در مصاحبه‌ای گفت: «اگر به ما فشار وارد شود، ما به آن سمت حرکت می‌کنیم.»
گانتز گفت که اسرائیل مایل است توافق هسته‌ای جدید بین ایالات متحده و ایران را بپذیرد و این نشان‌دهنده تغییر در سیاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق در قبال تهران است.
وی افزود: رویکرد فعلی دولت ایالات متحده آمریکا قرار دادن مجدد برنامه هسته‌ای ایران درون یک چارچوب خاص است و من این را می‌پذیرم.
به گفته گانتز، اسرائیل مایل است که شاهد طرح جایگزین «پلن.بی» تحت رهبری آمریکا که شامل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در صورت شکست مذاکرات احیای برجام می‌شود، باشد. وی همچنین (با لاف‌زنی)‌ اشاره داشته است که اسرائیل در صورت لزوم گزینه نظامی را آماده کرده است. گانتز گفت: ما آمریکا نیستیم، اما توانایی‌های خود را
داریم.»
گانتز که از تلاش‌های بین‌المللی برای مجبور کردن ایران به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود متقاعد نشده است، تأکید کرد که برنامه مکمل باید فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی را از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین بر ایران تحمیل کند. «ما باید با چین در این موضوع ارتباط داشته باشیم و آسیا نیز باید نقشی در این زمینه بازی
کند.»
نخست‌وزیر نفتالی بنت روز دوشنبه در مصاحبه با کانال 12 خبری اسرائیل با‌ اشاره به سیاست نتانیاهو در قبال ایران گفت که او از دولت نتانیاهو «میراث دشواری» را به ارث برده است. وی افزود: «اسرائیل شرایطی را به ارث برده که در آن ایران در پیشرفته‌ترین مرحله در رقابت برای دستیابی به توانمندی هسته‌ای قرار دارد.»
شینهوآ: پوتین و رئیسی بر تقویت روابط روسیه و ایران توافق کردند
«شینهوآ» خبرگزاری رسمی ‌دولت چین در خبری نوشت: پوتین و رئیسی درباره وضعیت کنونی برجام تبادل‌نظر کردند. همچنین این دو رئیس‌جمهور در مورد تعمیق روابط سودمند متقابل در زمینه‌های مختلف بین دو کشور توافق کردند.
کرملین گفت، در این مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و روسیه به توسعه موفقیت‌آمیز روابط تجاری و اقتصادی و همکاری مستحکم در مبارزه با کووید-19‌ اشاره کردند. آنها همچنین مسائل مربوط به کار در چارچوب سازمان همکاری شانگهای را مورد بحث قرار دادند..
پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز بیان داشت سخنان رهبر معظم ایران که فرمودند سطح بالای اعتماد متقابل و ظرفیت بالای اقتصادی در دو کشور می‌تواند به نتایج ملموس در عرصه‌های دوجانبه منجر شود، به خوبی در ذهن من نقش بسته است. پوتین در بخش دیگری از سخنانش گفت سرعت تحویل واکسن کرونا به ایران افزایش پیدا خواهد کرد.