kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۸۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صادر شد

دستور رئیس جمهور برای تسریع در راه‌اندازی سامانه جامع تجارت

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر اجرای اقدامات اثر گذار برای ثبات در بازار و کنترل قیمت و تامین مواد اولیه مورد نیاز تاکید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی دیروز سه‌شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تاکید کرد: وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ضمن اصلاح فرایندها برای حل مشکلات معیشت روزانه مردم تدبیر و چاره‌اندیشی کنند.
وی با تاکید بر همکاری همه اعضای دولت به ویژه وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی برای حل مشکلات اقتصادی از وزرای مربوطه و دبیرخانه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خواست طرح‌ها و برنامه‌های تحولی را با مشارکت صاحبنظران و فعالان اقتصادی تهیه و پس از تصویب، ابعاد مختلف آن را برای مردم تبیین
تشریح کنند.
رئیس‌جمهور همچنین به معاون اول ماموریت داد سامانه جامع تجارت را در یک زمان‌بندی مناسب پیگیری و به نتیجه برساند.
رئیسی تصریح کرد: دولت ناظر اصلی در بازار است و مردم انتظار دارند با اولویت‌بندی مسائل مهم اقتصادی و با تلاش شبانه‌روزی، تحولی در اقتصاد کشور و معیشت آنان، به صورت ملموس رخ دهد.
در این جلسه موضوع «سیاست تجاری و ارزی» و «راه‌های افزایش و توسعه صادرات غیرنفتی» مورد بررسی قرارگرفت. براساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش صادرات غیرنفتی از
۳۵ میلیارد دلار به ۷۰ میلیارد دلار، هدف‌گذاری شده که لازمه آن اصلاح ساختار و مقررات صادراتی و افزایش سبد کالاهای دانش‌بنیان، پیشرفته و اشتغال‌زا در صادرات و نیز تقویت بازارچه‌های مرزی است.
در این جلسه همچنین برای اجرایی شدن این طرح‌ها، ۱۴ پروژه زیرساختی و نیز مسیرهای ویژه تجاری بین ایران و کشورهای هدف بررسی و الزامات آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
رئیسی در تماس تلفنی پوتین:
توسعه و تعمیق همکاری‌های ایران و روسیه را
در همه ابعاد دنبال می‌کنیم
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی رئیس‌جمهور روسیه گفت: توسعه و تعمیق همکاری‌های دو کشور را در همه ابعاد دنبال می‌کنیم.
ولادمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیروز سه‌شنبه در تماس تلفنی با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، با بیان اینکه به علت احتمال ابتلا به بیماری کرونا به قرنطینه رفته است، خواستار انجام هماهنگی برای دیدار دو رئیس‌جمهور در اولین فرصت شد.
رئیس‌جمهور روسیه با‌ اشاره به همکاری‌های مسکو- تهران در زمینه مقابله با کرونا و همچنین تولید مشترک واکسن اسپوتنیک، بر تداوم این همکاری‌ها تأکید کرد.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین»، گفت: توسعه و تعمیق همکاری‌های دو کشور را در همه ابعاد دنبال می‌کنیم.
رئیسی همچنین با تأکید بر ضرورت تداوم همکاری‌های دو کشور در زمینه مقابله با کرونا از جمله در زمینه تولید واکسن مشترک، اظهار داشت: این همکاری‌ها باید تا ریشه‌کن شدن کامل این بیماری عالمگیر با قوت ادامه یابد.
در اولین سفر خارجی
رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاس شانگهای
به تاجیکستان سفر می‌کند
رئیس‌جمهور کشورمان به دعوت رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان و برای شرکت در اجلاس «سران سازمان همکاری شانگهای» به دوشنبه سفر می‌کند.
رئیسی در اولین سفر خارجی خود در جایگاه ریاست‌جمهوری، به دعوت رسمی «امام علی رحمان» همتای تاجیک خود و برای شرکت و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روز پنج‌شنبه به این کشور سفر می‌کند.
رئیس‌جمهور در این سفر علاوه ‌بر شرکت در اجلاس، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با سران و روسای هیئت‌های حاضر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای خواهد داشت. رئیس‌جمهور را در این سفر هیئتی بلندپایه‌ای از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان همراهی می‌کند.
آیت‌الله رئیسی همچنین پس از اجلاس شانگهای به دعوت رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان، دیدار ۲جانبه‌ای نیز از این کشور خواهد داشت.
سازمان همکاری شانگهای سال ۲۰۰۱ میلادی با هدف مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی و همکاری فزاینده اقتصادی ایجاد شد و جمهوری اسلامی ایران تاکنون یکی از اعضای ناظر آن
بوده است.