kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

نابسامانی تهیه بلیت در 4 روز مانده به آغاز پروازهای اربعین

در حالی که چهار روز تا آغاز پروازهای اربعین باقی مانده است، آژانس‌‌های معتبر هنوز فروش بلیت این پروازها را آغاز نکرده‌اند اما در سایت‌ها، بلیت با نرخ‌های نجومی موجود است.

 


به گزارش خبرگزاری فارس، پس از رایزنی‌های طرف ایرانی و عراقی برای افزایش سهمیه زوار ایرانی اربعین، مقرر شده است که 60 هزار نفر از زوار، امکان تشرف به کربلا در ایام اربعین حسینی داشته باشند.
البته امسال هم به دلیل شیوع کرونا، تصمیمات سخت‌گیرانه‌ای برای اعزام زوار اعمال شده است از جمله آنکه سفر اربعین امسال، فقط هوایی بوده و مرزهای زمینی بسته است، ضرورت دارد زائر حتما در سامانه سماح ثبت‌نام کند و روادید کشور عراق را اخذ کرده و حتما دو دوز واکسن را تزریق کرده و تست منفی کرونا با اعتبار 72 ساعت برای پرواز به همراه داشته باشد.
‌الزام تزریق دو دوز واکسن کرونا، موجب شده است حجم بزرگی از تقاضای زوار اربعین، حذف شود چون در حال حاضر متولدین سال 1358 به قبل، امکان تزریق واکسن دارند در حالی که بخش اعظمی از زوار اربعین در رده سنی کمتر از 40 سال هستند که با این شرایط، امسال امکان تشرف به راهپیمایی اربعین را ندارند.
در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام کرد که بر اساس برگزاری جلسات مختلف با انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها،‌ بلیت پروازهای اربعین برای بازه زمانی 28 شهریور تا 10 مهر 1400 با قیمت پنج میلیون تومان در مسیر رفت و برگشت ارائه می‌شود و ظرفیت هم برای انتقال 60 هزار زائر، فراهم است.
بررسی‌های میدانی از آژانس‌ها و دفاتر فروش بلیت سطح شهر تهران، بابت بررسی نحوه فروش بلیت پروازهای اربعین، حاکی از آن است که هنوز هیچ برنامه مشخصی برای اعزام زوار اربعین با نرخ مصوبِ پنج میلیون تومانی وجود ندارد و همه آژانس‌‌ها اعلام کرده‌اند که فعلاً برنامه فروش بلیت پروازهای اربعین با قیمت پنج میلیون تومان باز نشده است و شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌ای به این دفاتر بابت پروازها نداده‌اند.
سرگردانی مسافران اربعین
یک مسافر اربعین گفت: پس از ثبت‌نام‌ در سامانه سماح، از صبح چندین آژانس فروش بلیت پروازهای خارجی را گشته‌ام، هیچ کدام بلیت با نرخ مصوب برای پروازهای اربعین ندارند و آنهایی هم که برای بازه زمانی 28 شهریور تا 10 مهر 1400 بلیت دارند، با نرخ‌‌های غیر مصوب و گران، قیمت می‌دهند.
یکی دیگر از مسافرانی که قصد داشت در همین ایام به کربلا سفر کند، تصریح کرد: در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌ام اما هنوز نمی‌دانم امکان اعزام دارم یا خیر، دو روز است به دنبال تهیه بلیت هستم، اما هیچ یک از آژانس‌‌ها  پاسخ درستی به ما نمی‌دهند و اغلب یا می‌گویند بلیت نداریم یا قیمت‌های بالایی اعلام می‌کنند.
وی افزود: ‌الان من باید بدانم تاریخ انجام پرواز چه زمانی است که بتوانم تست منفی کرونا با اعتبار 72ساعت ارائه کنم، اگر امروز تست بدهم و بلیت برای زمانی دیرتر تهیه شود باید دوباره تست بدهم.
پیگیری از سایت‌های اینترنتی فروش بلیت پروازهای نجف نیز حاکی از آن است که در هیچ‌ یک از سایت‌‌ها، خبری از فروش بلیت با نرخ مصوب نیست و هر صندلی پرواز در مسیر نجف، از دو تا چندین برا‌بر قیمت‌‌های مصوب سازمان هواپیمایی، ارائه شده است.
بنابراین، نظارت بر ارائه بلیت با نرخ مصوب در این ایام ضرورت دارد و حاکمیت صنعت حمل‌ونقل هوایی باید با متخلفان اعم از دفاتر فروش بلیت یا شرکت‌‌های هواپیمایی یا سایت‌‌های فروش بلیت، برخورد
کند.
از سوی دیگر پیگیری از دفاتر رسمی فروش بلیت پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است، امسال این شرکت هواپیمایی دولتی به دلیل بدهی میلیون دلاری به فرودگاه خصوصی نجف، پروازی به این مقصد ندارد.
پیش از این اعلام شده بود که در فرودگاه‌ نجف به ازای هر پرواز‌ رقمی بین 14 تا 18 هزار دلار بابت هزینه هندلینگ دریافت می‌شود و این موجب افزایش هزینه شرکت‌ها شده است. این رفتار غیرمنطقی و وضع عوارض گمرکی جدید و عطف به ماسبق کردن آن از سوی فرودگاه نجف، موجب بروز اعتراضاتی از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی شده است.