kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۸۱۶
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

شکنجه اسیر فلسطینی پس از بازداشت مجدد /حال «الزبیدی» وخیم است

 

سرویس خارجی-
انتشار اخبار حاکی از وخامت حال «زکریا الزبیدی»
یکی از چهار اسیر عملیات تونل آزادی که مجددا توسط رژیم صهیونیستی بازداشت شد، انقلابیون جنین را به حال آماده‌باش درآورده و مردم را در این شهر و شهرهای کرانه باختری به خیابان‌ها
کشاندند.
زکریا زبیدی ۴۶ ساله فرمانده سابق گردان‌های «شهدا الاقصی»، شاخه نظامی وابسته به جنبش فتح است که از سال ۲۰۱۹ در بازداشت رژیم صهیونیستی بوده و طی عملیات تونل آزادی به همراه پنج اسیر دیگر از زندان جلبوع در شمال سرزمین‌های اشغالی فرار کرد، اما او و سه نفر دیگر از این اسرا مجددا بازداشت شدند. خبرهای منتشر شده نشان می‌دهد که وی تحت شکنجه صهیونیست‌ها قرار دارد.
مرکز «نادی الاسیر الفلسطینی» شامگاه دوشنبه از کمیته بین‌الملل صلیب سرخ و همه نهادهای ذیربط با حقوق بشر خواست برای اطلاع از سرنوشت چهار اسیر عملیات تونل آزادی که مجددا بازداشت شده‌اند، اقدام فوری کرده و به خانواده‌هایشان اطمینان خاطر دهند. به نوشته وبگاه فلسطین الیوم، در بیانیه ‌این مرکز آمده است: «سیاست رژیم اشغالگر مخفی نگاه داشتن اطلاعات و مکان بازداشت چهار اسیر فلسطینی و ممانعت از حق آنها در ملاقات با وکلاست و انتشار اخبار درباره اینکه دوبار زکریا الزبیدی به بیمارستان منتقل شده نگرانی درباره سرنوشت این اسرا را بیشتر کرده است.» نادی الاسیر با اشاره به سابقه تاریک بازجویان رژیم اشغالگر در شکنجه اسرای فلسطینی در دوران بازداشت گفت:« دادگاه‌های اسرائیل با تمدید بازداشت اسرا در افزایش شکنجه اسرا سهیم هستند به خصوص که درخواست وکلای اسرا برای رفع ممنوعیت ملاقات اسرا با وکلایشان را رد کردند.»
در همین حال با انتشار اخبار غیرتایید شده و یک ویدئوی منتشر شده توسط منبع ناشناس درباره انتقال زکریا الزبیدی به یکی از بیمارستان‌های جنین رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند صدها فلسطینی در مقابل بیمارستان تجمع کردند. از سوی دیگر کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اداره زندان‌های اسرائیل گفته که الزبیدی تحت بازجویی سرویس اطلاعات این رژیم است و به بیمارستان منتقل نشده است. این در حالی است که همین شبکه تلویزیونی پیش‌تر گفته بود که الزبیدی از زمان بازداشت مجدد دو مرتبه به بیمارستان منتقل شده است. شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی هم روز یکشنبه اعلام کرده بود که احتمالا الزبیدی به بیمارستان رامبام در حیفا منتقل شده است.
در شهر جنین هم شامگاه شنبه با انتشار اخبار حاکی از وخامت حال الزبیدی مردم با ریختن به خیابان‌ها علیه رژیم صهیونیستی شعار سر دادند. نیروهای مبارز فلسطینی در جنین هم به حال آماده‌باش درآمده‌اند. شماری از جوانان این شهر هم به سمت پست ایست و بازرسی الجلمه راه افتادند تا با نیروهای رژیم اشغالگر روبه رو شوند.
اعتصاب غذای اسرا
از سوی دیگر، هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطینی، اعلام کرد که جنبش اسیر تصمیم گرفته در مواجهه با اداره زندان‌های اسرائیلی که به سوءاستفاده، سرکوب، انزوا و وحشیگری علیه زندانیان با استفاده از یگان‌های سرکوبگر خود در زندان‌های مختلف ادامه می‌دهد، اقدامات خود را تشدید کند. این هیئت طی بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اعلام کرد: «در سایه هجمه جنون‌آمیزی که سطوح عالی سیاسی در اسرائیل و اداره زندان‌ها در قبال اسرا در کلیه مراکز بازداشت آن را هدایت می‌کنند، جنبش اسیر تصمیم گرفت با آغاز اعتصاب غذای باز، از حق و کرامت خود در زندگی و آزادی دفاع کند. این اعتصاب به صورت دسته‌ای از جمعه آینده با شعار «نبرد دفاع از حق» آغاز می‌شود». بر اساس این بیانیه، که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «عربی 21» منتشر شد، اولین دسته از این اعتصاب شامل ۱۳۸۰ اسیر از چندین زندان، از جمله ۴۰۰ اسیر از زندان ریمون، ۳۰۰ اسیر از زندان عوفر‌،
۲۰۰ اسیر از زندان نفحه‌، ۲۰۰ اسیر از زندان مگیدو‌،
۱۰۰ اسیر از زندان جلبوع، ۸۰ اسیر از زندان ایشل، ۵۰ اسیر از زندان شطه و ۵۰ اسیر از زندان هداریم، می‌شود.
خبر دیگر اینکه، رسانه‌های عبری‌زبان شامگاه دوشنبه مدعی شدند نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی چند عملیات بزرگ را که توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی طرح‌ریزی شده بود، خنثی کردند. شبکه‌های ۱۲ و ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی بدون ارائه جزئیاتی درباره ماهیت این عملیات‌ها یا نحوه خنثی‌‌سازی آنها، فقط گزارش دادند که سازمان امنیت داخلی این رژیم (شاباک) با همکاری نیروهای پلیس، چند حمله را در قدس اشغالی خنثی کرده است. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، در پی نگرانی دستگاه‌های امنیتی از احتمال وقوع عملیات‌های بیشتر، حدود ۲ هزار نیروی پلیس اضافی قرار است در این شهر مستقر شوند.