kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

چین خطرناک‌تر است یا بایدن؟ مقامات آمریکایی پاسخ می‌دهند

 

سرویس خارجی-
نایب‌رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا چین را به‌عنوان خطرناک‌ترین تهدید برای واشنگتن توصیف کرد، اما از سوی دیگر مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید که «بایدن بالاتر از چین نخستین تهدید علیه امنیت ملی ما است»!
در ادامه سیاست‌های ضد چینی دولت‌های آمریکا و تقابل حدأکثری با افزایش قدرت پکن، ژنرال برجسته آمریکایی اتهاماتی را علیه این کشور تکرار کرد. «جان‌هایتن» نایب‌رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا بامداد سه‌شنبه مدعی شد: «ما تهدید‌ها از جانب روسیه را رد نمی‌کنیم، اما چین همچنان خطرناک‌ترین تهدید [برای آمریکا] است.» به نوشته رسانه‌های آمریکایی‌هایتن در راستای رویکرد تقابلی واشنگتن با پکن، اظهار داشت: «استراتژی نظامی ما باید به‌سرعت برای مقابله با تهدیدهای چین حرکت کند.»
باید توجه داشت که در ارزیابی سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا، در کنار چین، روسیه، از ایران نیز به عنوان تهدید علیه امنیت ملی آمریکا نام برده شده است. گفتنی است، ضمن تکرار اتهامات همیشگی برای توجیه اقدامات ضدایرانیِ واشنگتن، به توانمندی‌های ایران نیز در این گزارش اذعان شده است.
از سوی دیگر، «جان رتکلیف»، مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا‌،
«جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور را «بزرگترین تهدید امنیت ملی» خواند. به گزارش فارس، وی افزود که «به عنوان مدیر اطلاعات ملی پیشتر در گزارشی چین را تهدید امنیتی شماره یک خواندم اما امروز می‌گویم که فکر می‌کنم بزرگترین تهدید امنیت ملی ما، حداقل در کوتاه مدت، جو بایدن و دستگاه امنیت ملی ماست. دولت آمریکا به معنای واقعی کلمه هشت ماه متوالی در قبال چین، روسیه، ایران و اینک سراسر خاورمیانه اشتباه کرده است.»
رتکلیف گفت: «وقتی به آنچه در هشت ماه گذشته نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که چگونه وضعیت امنیت ملی نسبت به چین، روسیه و ایران ضعیف‌تر شده است. یکی از چالش‌هایی که در سه سال آینده با آن رو‌به‌رو هستیم این است که رئیس‌جمهور ما به گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی گوش نمی‌دهد. دستگاه اطلاعاتی ما به وضوح مشخص کرده بود که در صورت خروج از افغانستان و بدون توجه اساسی به شرایطی که بابت افغانستان مذاکره کرده بودیم، در آینده چه اتفاقی می‌افتد.»
گفتنی است، کارشناسان آمریکایی شرایط بسیاری را چون شرایط اقتصادی، نظامی و سیاسیِ دشمنان خود را برای شناسایی میزان خطر آنها مورد توجه قرار می‌دهند و فهرست دشمنان رده اول آمریکا را این گونه معرفی می‌کنند: روسیه، چین، کره شمالی، ونزوئلا، ایران و سوریه. باید دانست که تقریباً دو دهه است که آمریکا فهرستی از کشورهای دشمن دارد که حمله، تضعیف و سرنگونی آنها را در اهداف خود قرار‌داده است.