kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶

دعوت رئیس مجلس از اهالی سینما برای ارائه راهکارهای عملیاتی

اعضای هیئت‌مدیره خانه سینما و روسای انجمن‌های صنفی مختلف این حوزه و تعدادی از سینماگران با رئیس مجلس دیدار کردند و به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند.


همزمان با روز ملی سینما، جمعی از اعضای هیئت‌مدیره خانه سینما و رؤسای انجمن‌های صنفی مختلف این حوزه و تعدادی از سینماگران با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند.
 رئیس مجلس در ابتدای این دیدار صمیمانه که با بیان مطالبات، گلایه‌ها و مشکلات حوزه سینما همراه بود، ضمن تبریک این روز به اهالی سینمای ایران گفت: متأسفانه در حال حاضر فاصله زیادی بین هنرمندان و مسئولان وجود دارد و این فاصله به جامعه نیز تعمیم داده می‌شود. در واقع آغاز فواصل موجود در جامعه از نخبگان هنری و مدیریتی نشأت می‌گیرد و آثار آن را در جامعه نیز می‌بینیم. وی با بیان اینکه حتما این ‌اشکال را می‌پذیرم که مقصر اصلی ما مدیران هستیم، اظهار کرد: از سوی دیگر خواهش من این است که فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز باید در میان خود کنکاش کنند که آیا آنها در به‌وجود آمدن این فاصله سهمی‌دارند یا ندارند.
رئیس قوه مقننه یادآور شد: یکی از غصه‌های من در ۱۵ ماه گذشته که در مجلس مسئولیت دارم این بود که چرا هیچ فرصتی مثل این جلسه حتی یک‌بار هم رخ نداده تا با فعالان عرصه فرهنگ و هنر و فعالان حوزه اجتماعی بحث و گفت‌وگو کنیم.
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه بدون به کارگیری این دو بخش یعنی عرصه فرهنگ و فناوری هیچ تحولی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: زمانی که در نیروی انتظامی ‌مسئولیت داشتم، با صراحت عنوان کردم که بین رویکرد امنیت‌محوری و جامعه‌محوری رویکرد جامعه‌محوری را انتخاب خواهم کرد و در همان دوران دریافتم که هنر در این عرصه می‌تواند چه تحول و معجزه‌ای ایفا کند به‌طوری که ارتباط با مردم، آموزش و فرهنگ‌سازی می‌تواند با استفاده از این دو حوزه محقق شود. این باور باید در تک‌تک مدیران کشور برای موفقیت و توسعه ایران وجود داشته باشد و در این مسیر نقش تک‌تک شما هنرمندان کم‌نظیر است، هیچ‌گاه نباید از این منظر ناامید شوید.
قالیباف با یادآوری اینکه در دوران نیروی انتظامی ‌مقاومت‌هایی درخصوص به‌کارگیری از ظرفیت هنر در این عرصه وجود داشت، گفت: اما ما با به‌کارگیری این ظرفیت آثار احساس امنیت، رابطه نزدیک مردم با پلیس و تغییر نظر مردم نسبت به نیروی انتظامی ‌را ملاحظه کردیم. در دوره شهرداری نیز متمرکز بر حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری بودیم و تلاش کردیم فرهنگ‌سازی‌ها با کمک هنرمندان رقم بخورد. در همان دوران بسیاری از کارها پیش رفت و اذهان به هم نزدیک شد. برخی از عزیزان حاضر در این جلسه نیز در بزنگاه‌هایی با ما همکاری داشتند.
قالیباف تأکید کرد: هیچ‌گاه و هیچ موقع در حوزه مسائل فرهنگی و هنری که با اصحاب فرهنگ و هنر همکاری داشتم در حوزه‌های سیاسی و مدیریتی هیچ توقعی از هیچ‌کس و در هیچ مقطعی نداشتم ولی همواره مطالبه من از هنرمندان این بود که جامعه، مردم و کشورمان را دریابم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دوره‌های مختلف مسئولیتم تلاش کردم تا جایی‌که می‌شود نسبت به توسعه هنر و سینما اقدامات موثری انجام دهم، گفت: یکی از اقدامات موثر در نظر گرفتن تخفیف برای مراکز تجاری که در آنها سالن سینمایی احداث شود، بود.
قالیباف با تأکید بر اینکه امروز باید بیش از هر زمان دیگری کنار هم باشیم، تصریح کرد: ما امروز از نداری دچار مشکل نیستیم بلکه از فاصله‌ها و ضعف در مدیریت دچار مشکل شده‌ایم. متأسفانه کمتر فرصت را به مردم و جوان‌ها می‌دهیم و همین مسائل است که ضعف ما را دوچندان می‌کند.
وی حل مشکلات در سه حوزه بیمه هنرمندان، مالیات و تشکیل یک کارگروه فنی و علمی‌برای ریل‌گذاری در این عرصه را قول و قرار خود با سینماگران برشمرد و افزود: انتظار داریم ظرف مدت یک ماه پیشنهادات سینماگران به مرکز پژوهش‌های مجلس واصل و در این زمینه بتوانیم راهکارهای عملیاتی پیش‌بینی کنیم. رهبر معظم انقلاب نیز در مسائل فرهنگی به‌ویژه در حوزه هنر و سینما حساسیت ویژه‌ای دارد و این فرصت برای تعالی سینما بسیار مغتنم است.
دیدار قالیباف با نخست‌وزیر عراق
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا کسانی که واکسینه شده‌اند در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند.
وی افزود: تعمیق روابط دو کشور بر مسائل منطقه‌ای به‌ویژه بر همسایگان تأثیرگذار است.
رئیس مجلس با‌ اشاره به دخالت بیگانگان در تحولات منطقه با هدف ایجاد ناامنی بیان کرد: به ما ثابت شده است که کشورهای فرا منطقه‌ای هیچ‌گاه به نفع مصالح ایران و عراق تصمیم نمی‌گیرند و دو کشور باید با اتکا به ظرفیت‌های خود مسائل فی‌مابین را حل کنند. قالیباف همچنین با‌ اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی با تأکید بر لزوم رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراسم مذهبی تأکید کرد: باید شرایطی مهیا شود که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی افرادی که واکسینه شده و مشکلی ندارند امکان حضور در مراسم را پیدا کنند و ظرفیت پذیرش افزایش یابد.
نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت روابط دو کشور در منطقه و تحولات مختلف بر ارتقای روابط ایران و عراق و افزایش همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد.
مصطفی ‌الکاظمی نخست‌وزیر عراق در ادامه سفر یک‌روزه خود به کشورمان، در نخستین ساعات بامداد دیروز با استقبال استاندار خراسان رضوی وارد مشهد شد.