kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
خطیب زاده خبر داد

تشکیل ستاد عالی افغانستان در وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: ستاد عالی افغانستان ذیل نماینده ویژه وزارت امور خارجه در امور افغانستان تشکیل شده است.


سعید خطیب سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران با ‌اشاره به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، گفت: سفر او به تهران در راستای روابط نزدیک ایران و عراق انجام شد.
وی افزود: گفت‌وگوهای خوبی در تهران صورت گرفت و تمرکزی بر گفت‌وگوهای تجاری و اقتصادی شکل گرفت و در مورد پروژه‌های اقتصادی مذاکراتی انجام شد.
خطیب زاده با بیان اینکه دو طرف تلاش می‌کنند که میزان تعداد ویزاهای اربعین را افزایش دهند، اظهار داشت: برای ترددهای هوایی توافق لغو روادید انجام شد.
خطیب‌زاده در ادامه با بیان اینکه رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان سفر می‌کند، تصریح کرد: در روز برگزاری اجلاس شانگهای، درخواست عضویت ایران بررسی خواهد شد، امیدواریم که این بررسی به همان نتیجه‌ای که انتظار داریم ختم شود.
خطیب‌زاده با ‌اشاره به تحولات افغانستان تاکید کرد: مسیری که به برادرکشی در افغانستان بینجامد مسیر درستی نیست؛ بر خواست و اراده مردم در آینده افغانستان و عدم دخالت خارجی تأکید می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در وزارت خارجه بعد از این بحران تلاش کردیم به صورت جدی و متمرکز کارها را جلو ببریم، اعلام کرد: اخیرا ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه ذیل نماینده ویژه وزارت امور خارجه در امور افغانستان تشکیل شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه اراده قطعی ماست، تقویت روابط با مردم افغانستان و کمک به تحقق خواست و اراده مردم مظلوم و سربلند و غیور افغانستان است.
خطیب‌زاده همچنین درخصوص دعوت از ایران توسط طالبان، گفت: زود است در این زمینه صحبت کنیم باید تشکیل دولت آینده افغانستان را ببینیم و بعد در مورد موضوعات دیگر تصمیم بگیریم. براساس عملکرد طالبان، درخصوص درخواست و دعوت آنها تصمیم می‌گیریم.
مراودات ما با آژانس انرژی اتمی فنی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درخصوص توافق روز گذشته بین ایران و آژانس، گفت: مراودات ایران و آژانس فنی است و مادامی که جنبه‌های غیرسیاسی و غیرتبعیض‌آمیز آژانس با ایران حفظ شود، ایران، روابط خود را با جدیت پیگیری می‌کند.
وی گفت: اگر کسانی بخواهند همکاری مبتنی بر فهم فنی را با اغراض سیاسی آلوده کنند، پاسخ ایران، پاسخ درخوری خواهد بود. برخی شاید به دنبال قطعنامه بودند، اما این چیزی نیست که در چارچوب فنی بین ایران و آژانس انجام شده است.
خط قرمزی درباره واردات واکسن نداریم
خطیب‌زاده درخصوص واردات واکسن‌ از کشورهای اروپایی، گفت: ما درخصوص واردات واکسن هیچ خط قرمزی نداشتیم و نداریم؛ مرجعیت صلاحیت‌دار و یگانه درخصوص اینکه کدام واکسن وارد شود، وزارت خارجه است.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت در مقاطعی مصلحت ندانسته و تصور این بوده که منابع، قابل اعتماد نیستند و شرکت‌های وارداتی، از ویژگی‌های واردات برخوردار نبودند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در یکی دو ماه اخیر درخواست‌ها به صورت حداکثری در حال تأیید شدن است و از مسیرهای مختلف باعث تسریع در واردات واکسن شده است. از مسیر «کوواکس» و همکاری با کشورهایی، چون چین نیز واردات در حال انجام است.
خطیب‌زاده گفت: درخصوص تأمین نیازهای مردم، مسیر برجامی و غیربرجامی نمی‌شناسیم و هیچ خط قرمزی نداریم. دولتی در جهان است که می‌خواهد خود را به عنوان پلیس دنیا معرفی کند و بدون توجه به قوانین بین‌المللی خودش قاضی و زندانبان می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: واردات واکسن در مسیر عادی خود ادامه خواهد یافت و همراه با تولید پرافتخار داخلی این مسیر تشدید خواهد شد.