kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶

فراخوان نیروهای تحت امر امارات در یمن برای اخراج سعودی‌ها از شبوه



شبه‌نظامیان «شورای انتقالی جنوب» وابسته با امارات فراخوان برگزاری «انتفاضه مردمی» داده‌اند تا عناصر وابسته به عربستان را از جنوب یمن از جمله شبوه اخراج کنند.
شکست‌های میدانی در 77 ماه گذشته باعث شده تا مزدوران سعودی و اماراتی در جنوب یمن بارها با یکدیگر درگیر شوند. در جدیدترین اتفاق، شبه‌نظامیان حاضر در نهاد موسوم به شورای انتقالی جنوب(مورد حمایت امارات) تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا عناصر وابسته به عربستان را از جنوب یمن اخراج کنند. پایگا خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» گزارش داد، شورای انتقالی از عناصر خود خواسته است که چهارشنبه آینده در استان شبوه، «انتفاضه مردمی» علیه عناصر حزب «الاصلاح» -تحت حمایت ریاض- آغاز کنند. این اقدام شورای انتقالی بیانگر تلاش‌های این نهاد برای اشغال کامل استان‌های جنوبی و
پایان بخشیدن به حضور گروه‌ها و تشکیلات وابسته به دولت مستعفی یمن (تحت حمایت عربستان) است.
این نهاد با انتشار بیانیه‌ای از عناصر خود در شبوه خواست که حضور گسترده‌ای در این فعالیت‌ها داشته باشند. این اقدام بر خلاف، سیاست مسئولان محلی است که کنترل نظامی و امنیتی آن در دست عناصر الاصلاح است. به گزارش البوابه الاخباریه الیمنیه، احتمالا این اعتراضات با حملات نظامی شورای انتقالی نیز همراه خواهد بود؛ به ویژه اینکه خبرهایی از استقرار گروه‌های وابسته به امارات در مناطق جنوبی حضرموت (همجوار با شبوه) منتشر شده است. عناصر وابسته به امارات طی روزهای گذشته مقدمات اعتراضات در شبوه را فراهم کرده‌اند و کانال‌های ارتباطی نیز با برخی از قبایل استان به وجود آورده‌اند. این فراخوان‌ها برای از بین بردن آخرین حضور دولت مستعفی در استان‌های جنوبی است. همزمان با این نیز، اعتراضاتی در استان حضرموت شکل گرفته است که در محکومیت دولت مستعفی و برای خروج آن از این استان است.
خبر دیگر اینکه، استان «حضرموت» در شرق یمن یکشنبه شب شاهد اعتراض‌های شدید در واکنش فروپاشی اقتصادی و بحران‌های معیشتی در مناطق تحت تسلط دولت مستعفی یمن بود. بر اساس گزارش «الخبر الیمنی»، سقوط ارزش پول یمن در این مناطق ادامه دارد و ارائه خدمات و در رأس آن برق در حال عقبگرد است. در ادامه این گزارش آمده، معترضان خیابان‌های اصلی در «المکلا» در حضرموت را بستند و لاستیک‌ خودرو آتش زدند. آنها همچنین مقر حزب «اصلاح» وابسته به دولت مستعفی را به آتش کشیدند. فعالان، اتحادیه‌ها و غیره در حضرموت به نافرمانی مدنی گسترده در المکلا فراخوانده‌اند. «وکاله الصحافه الیمنیه» نیز ضمن گزارش اعتراضات اعلام کرد، معترضان به تعدادی از مقرهای دولتی هجوم برده‌اند.