kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۶۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱
ایندیپندنت:

دولت بایدن فریفته این خیال خام شده که ایران آرزومندانه محتاج یک توافق است

ایندیپندنت در گزارشی با‌ اشاره به اینکه تحریم اهرم فشار نیست بلکه آفت دیپلماسی است، تأکید کرد: آمریکا مسئول اصلی بحران فعلی برجام است.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در تحلیلی به بررسی رویکرد دولت جو بایدن نسبت به موضوع لغو تحریم‌ها و احیای توافق هسته‌ای پرداخته و عدم اتخاذ موضعی واقع‌بینانه از سوی دولت جو بایدن در این زمینه را عامل اصلی بن‌بست فعلی میان ایران و آمریکا بر سر برجام دانست. به گزارش ایسنا، ایندیپندنت در تحلیل خود درباره تحولات پیرامون احیای توافق هسته‌ای(برجام) و رویکرد دولت آمریکا نسبت به آن نوشت: دولت جو بایدن در عین اینکه در حال التیام بخشیدن به زخم‌های ناشی از خروج ناشیانه‌اش از افغانستان است، با بحران بالقوه دیگری در جنوب غربی آسیا مواجه است، یعنی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران. در موضوع افغانستان، برنامه هسته‌ای ایران و آنچه به‌نظر می‌رسد در سیاست خارجی آمریکا می‌گذرد که بیشتر مبتنی بر خیالات و توهمات است تا واقعیت محض، نوعی انطباق وجود دارد.  افکار باطل طراحان جنگ آمریکا را به سمت این باور غلط سوق داد که دولت تحت پشتیبانی آمریکا در افغانستان جلوی طالبان را خواهد گرفت، حداقل برای مدتی. همین افکار باطل هم آمریکا را به بن‌بست فعلی با ایران رساند. 
این روزنامه با‌ اشاره به سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به تهران و دیدار دیروز او با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی‌ایران که به تفاهم‌نامه مشترک ایران و آژانس منجر شد، افزود: این آمریکا است که تا حد قابل توجهی مسئول بحران فعلی در بحث هسته‌ای ایران است. دولت دونالد ‌ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و کارزاری موسوم به «فشار حداکثری» را علیه ایران به راه انداخت و سعی کرد با زورگویی ایران را پای میز مذاکره آورده و «توافقی بهتر» انجام دهد.
در ادامه این گزارش آمده است: بایدن در کارزار انتخاباتی‌اش وعده داده بود برجام را احیا کند. وقتی در ۲۰ ژانویه روی کار آمد، به راحتی می‌توانست برخی از تحریم‌های ‌ترامپ را به‌عنوان اقدامی از روی حسن‌نیت یکجانبه، لغو کند. اما تفکرات واهی حاکم شدند. این دولت ظاهرا فریفته این خیال خام شده است که ایران آرزومندانه محتاج یک توافق است و آمریکایی‌ها می‌توانند از «اهرم فشار» ایجاد شده به واسطه تحریم‌ها برای اعمال فشار بر ایران در راستای رسیدن به «توافق بهتر»ی استفاده کنند که ‌ترامپ نتوانست به آن برسد یا حداقل آن را در راستای متعهد شدن ایران به «مذاکرات بعدی» با تمرکز بر برنامه موشکی ایران و حمایت از گروه‌های مسلح در خاورمیانه به کار بگیرند. 
ایندیپندنت همچنین در این گزارش مطرح کرد: در واقع، تحریم‌ها که تا امروز پابرجا هستند و ایران را برانگیختند تا دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای‌اش را کاهش دهد، اهرم فشار نیستند، بلکه آفت دیپلماسی هستند. تحریم‌ها مانع هرگونه کاهش تنش می‌شوند. در ادامه این گزارش آمده است: علاوه بر این، ایران از تحریم‌ها جان سالم به در برده است. صادرات نفت ایران رو به افزایش است، در سال جاری، سرعت تولیدات فولاد آن تاکنون بیش از چین بوده است. طبق گزارش شبکه بلومبرگ، احداث بنادر جدید، خطوط راه‌آهن و نیروگاه‌های انرژی ایران در حال گسترش است. 
ایندیپندنت با‌ اشاره به وقفه ایجاد شده در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، چنین مطرح می‌کند: دولت آمریکا با گذشت هشت ماه از روی کار آمدنش هنوز نمی‌داند چه می‌خواهد و چه چیزی را واقع بینانه می‌تواند به دست بیاورد. نمی‌تواند هم با اتخاذ موضعی سختگیرانه در قبال ایران از جمهوری خواهان و تندروهای کنگره آمریکا دلجویی کند و هم مشغول احیای توافق باشد.
دولت بایدن قادر نخواهد بود هم تنش‌ها در خاورمیانه را فرو بنشاند و محور اصلی تمرکزش را به سمت آسیا و دیگر موضوعات جهانی بچرخاند.