kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱
پژمانفر در نطق میان دستورش خبر داد

تصویب طرح شفافیت در کمیسیون تدوین آئین­‌نامه داخلی مجلس

قالیباف در ابتدای جلسه دیروز از ناوگروه نیروی دریایی ارتش برای انجام مأموریت 4500 کیلومتری تشکر کرد، همچنین پژمانفر در نطق میان دستور خود گفت کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس طرح شفافیت آرای نمایندگان را تصویب کرده و باید در دستور کار قرار گیرد.

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 202 نماینده آغاز شد. قالیباف در آغاز جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی سالروز شهادت حضرت رقیه(س) را تسلیت گفت.
رئیس مجلس اظهار داشت: بازگشت عزتمندانه هفتاد و پنجمین ناوگروه دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در یک مأموریت با بیش از
4500 کیلومتر دریانوردی در پهنه اقیانوس اطلس و شرکت در یک مأموریت و مانور به کشور بازگشته را به ملت، رهبر معظم انقلاب و فرماندهان و کارکنان تبریک عرض می‌کنم.
وی افزود: این یک نمایشی از اقتدار و نمایشی از خودکفایی و پیشرفت در ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و نشان داد که ما هر موقع به مبانی ارزشی‌مان یعنی به خداباوری و مردم‌باوری ایمان داشته باشیم، و بایستیم، مطمئنا می‌توانیم همه معادلاتی که مستکبران و دشمنان دین الهی طراحی می‌کنند با شکست رو‌به‌رو کنیم. این پیروزی‌های درخشان را به ملت عزیزمان عرض تبریک و تهنیت دارم.
موافقت مجلس با استعفای قاضی‌­زاده
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی دیروز نامه استعفای سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی ‌از نمایندگی مردم مشهد در مجلس را قرائت کرد.
بررسی تقاضای استعفای سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی ‌نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در دستورکار جلسه علنی قرار داشت و نمایندگان موافق و مخالف با استعفای قاضی‌زاده به ایراد نظرات خود پرداختند.
در ادامه نمایندگان بعد از ارائه نظرات خود در این‌باره با 218 رای موافق با استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی ‌از نمایندگی مجلس موافقت کردند. ضمن اینکه 22 نماینده هم مخالف این استعفا بوده و 5 نماینده هم رای ممتنع دادند.
هشدار قالیباف به برخی نمایندگان کم‌­کار
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان بررسی طرح «تقویت امنیت غذایی کشور»، برای چندمین‌بار نسبت به کم‌کاری و عدم مشارکت عده‌ای از نمایندگان در رأی‌گیری تذکر داد.
وی در جریان رأی‌گیری برای ماده 11 این طرح گفت: «50 نفر از نمایندگان در رأی‌گیری مشارکت نکرده‌اند. بعدا به گزارش‌هایی که منتشر می‌شود، معترض نشوید.»
اشاره رئیس مجلس به گزارش‌های مجلس مربوط به آمار مشارکت و انضباط نمایندگان در جلسات صحن و کمیسیون‌ها بود که بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس به‌صورت شش ماهه و سالانه منتشر می‌شود و کارشناسان معتقدند باید ضمانت اجراهای محکمتری درباره کم‌کاری یا بی‌نظمی‌برخی نمایندگان در آن دیده شود.
مجلس پیگیر اقدامات لازم
برای کالاهای اساسی
علی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در تشریح نشست دیروز با وزرای صمت و کشاورزی، اظهار داشت: در این جلسه وزیر صمت گزارشی درباره بازار سیمان و فولاد ارائه کرد.
وی افزود: در ادامه وزیر جهاد کشاورزی گزارشی درباره وضعیت کالاهای اساسی ارائه کرده و ضمن آن موارد و نمایندگان مطرح شد. در حال حاضر هیچ نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد.
وی در ادامه بیان کرد: باید توجه داشت ضمن اینکه در تأمین کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد اما در تنظیم قیمت و فراوانی کالاهای اساسی باید اقدامات لازم صورت گیرد و پیگیر این موضوع هستیم.
نیکزاد گفت: هر چند که مجلس مخالف بود که در قانون بودجه سال جاری 8 میلیارد دلار ارز
4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شود اما متأسفانه این اتفاق صورت گرفت و ما دیدیم که این موضوع هیچ آثاری در زندگی مردم نداشت.
لزوم فروش نفت از طریق بورس
محمدرضا پورابراهیمی‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی و در تذکری اظهار داشت: طبق قانون باید گزارش تخصصی کمیسیون‌های مجلس در صحن علنی قرائت شود، اما در قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی درباره رمزارزها تأخیر وجود دارد و هر هفته این قرائت به عقب می‌افتد که بایستی هیئت‌رئیسه دستورات لازم را بدهند.
وی افزود: ضرورت بازگشت به شرایط قبلی در فروش نفت با وجود تحریم‌ها لازم است، به همین دلیل از وزیر نفت و رئیس‌جمهور می‌خواهم در این زمینه ورود کرده و باعث افزایش درآمدهای ارزی شوند.
وی تصریح کرد: وزیر نفت بایستی گشایش ویژه‌ای در حوزه فروش نفت خام داشته باشد به همین دلیل بایستی فروش نفت از حالت سنتی خارج شده و از طریق بورس انرژی موضوع دنبال شود.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون‌های مجلس طبق آئین‌نامه‌های داخلی مجلس می‌توانند اصلاحات جزئی همراه با گزارشات تخصصی برای قرائت بیاورند، اما متأسفانه رسم شده که طرحی را زمینه این موضوع می‌کنند و به صحن ارائه می‌دهند؛ در واقع کمیسیون‌ها می‌خواهند مسیر ارائه طرح‌ها و لوایح را دور بزنند که ما این موضوع را قبول نداریم.
وی خاطرنشان کرد: گزارش کمیسیون اقتصادی درباره رمزارزها در دستورکار هیئت‌رئیسه است و قرائت خواهد شد.
قانون هسته‌­ای مجلس اجرا خواهد شد
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی ‌نماینده مردم محلات و دلیجان و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی دیروز مجلس و در تذکری، با‌ اشاره به سفر دیروز «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به تهران، به وی هشدار داد: آقای گروسی بداند که قانون مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) اجرایی می‌شود و همه قوا نیز بر اجرای این قانون پافشاری دارند.
وی تأکید کرد: ایشان (گروسی) هم بهتر است به زیاده‌خواهان و عهدشکنان فشار بیاورد.
گفتنی است، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در آستانه نشست جدید شورای حکام آژانس، بامداد دیروز در رأس هیئتی وارد تهران شد.
تصویب طرح شفافیت در کمیسیون
حجت‌الاسلام نصراله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس امروز در نطق میان دستور خود اظهار داشت: کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس طرح شفافیت آرا نمایندگان را تصویب کرده است و باید در دستور کار مجلس قرار گیرد و انتظار دارم هیئت‌رئیسه هرچه سریع‌تر این را در دستور کار قرار دهد.
وی با بیان اینکه باید توجه خاصی به شهر مظلوم کلات استان خراسان رضوی شود، تصریح کرد: شهر کلات در موضوع اینترنت و خدمات مختلف همچون تلفن ثابت مشکلات عدیده‌ای دارد و اقدامات بسیج و تولیت آستان قدس رضوی در احداث قرارگاه درمان سرپایی بیماران و افراد مشکوک به کرونا بخش قابل توجهی از بار فشار به بیمارستان‌ها را کم کرده است.
پژمان‌فر تصریح کرد: مردم از فاصله زیادی که بین دولت و ملت ایجاد شده بوده و مسئولان در پشت شیشه‌های ماشین‌های خود گاهی مردم را می‌دیدند خسته شده بودند اما اقتضا می‌کند که دولت در همین 6 تا 7 ماه باقی مانده تا پایان سال اقداماتی را که تغییر رویکرد دولت در حل مسائل اصلی مردم است را در سفره آنها نشان دهد.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی بطور کامل آماده است که در یک تعامل سازنده در مسیر حل مسائل مردم شبانه‌روز نشناسد و ما بنا نداریم که در پشت ‌تریبون‌ها حرف‌هایمان را به شما بزنیم و باید در یک فضای سازنده، پیام‌های مشترک عملی مجلس و دولت منجر به حل مسائل مردم شود نه صرف یک سری دیالوگ‌های تکراری.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم ادامه داد: دولت باید در اسرع وقت بعد از لایحه بودجه 1401 به فکر تهیه قانون برنامه هفتم باشد که در آن تمامی مطالب واقعی در افق 5 ساله لازم است دیده شود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه مرخصی بی‌حد و اندازه مجرمان اقتصادی و امنیتی موجب در مظان اتهام قرار گرفتن دستگاه قضایی است، تصریح کرد: کمیسیون اصل نود مجلس به این موضوع ورود کرده و باید تمامی آنهایی که در این مسئله مورد خطاب هستند به زندان‌ها برگردند.
پژمان‌فر یادآور شد: می‌طلبد وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای سال زراعی که چندین روز بیشتر باقی نمانده است قیمت خرید تضمینی گندم را به‌گونه‌ای اعلام کند که موجب امیدواری برای کشت این محصول استراتژیک در سالی که طبق پیش‌بینی موسسه اقلیم‌شناسی در سال 1401 وضعیت خوبی در بارش نداریم باید شود.
نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه وضعیت گردشگری در شهر مشهد به شدت ضرر و زیان‌دیده است، گفت: در دولت قبل هیچ تدبیری برای گردشگری نشد بنابراین از دولت سیزدهم تقاضا داریم تدبیر امیدوارکننده‌ای برای این قشری که تلاش زیادی دارند اتخاذ کند.