kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۶۴۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
وزیر جهادکشاورزی:

تمام اراضی کشاورزی تا 4سال آینده سنددار می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بنا داریم تا چهارسال آینده تمامی اراضی کشاورزی را سنددار کنیم و جشن پایان سنددار شدن اراضی کشاورزی را بگیریم.

سید جواد ساداتی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی، با بیان اینکه باید مشکل سند‌دار شدن اراضی کشاورزی به سرعت رفع شود، افزود: میزان صدور سند برای اراضی کشاورزی، چهار درصد است که با این روند ۳۵ سال طول می‌کشد تا تمام اراضی کشاورزی سنددار شود.
وی ادامه داد: بنا داریم تا چهار سال آینده تمامی اراضی کشاورزی را سنددار کنیم و جشن پایان سنددار شدن اراضی کشاورزی را بگیریم. ما باید در ابتدا زمین را سنددار کنیم. در این اسناد بر کاربری کشاورزی آن تاکید شده و باید با مشوق‌هایی مانند ایجاد شرکت‌های تعاونی، کشت و صنعت‌ها و ایجاد شرکت‌های سهامی زراعی؛ کشاورزی خرد را در کنار هم قرار دهیم تا یکپارچه و اقتصادی شود. همچنین قانون اجازه نمی‌دهد زمینی که سنددار شده به راحتی خرد شود.
وی در ادامه با بیان این که بخشی از مشکلات بخش مرغ مربوط به چالش‌های تامین ارز واردات نهاده‌های دامی بوده است، افزود: اقدامات خوبی را هیئت دولت برای تامین ارز داشته و با تخصیص داده شده نهاده‌های مانده در گمرکات ترخیص و وارد بازار شده است. همچنین سامانه بازارگاه هم نواقصی در تخصیص به موقع نهاده به دامداران داشته است که در حال برطرف کردن این مشکل هستیم.
وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با الگوی کشت گفت: ما باید برای تمام بخش‌های اکولوژیکی کشور الگوی کشت تعریف کنیم و در بخش‌هایی که محدودیت آب داریم نباید کشت آب بر استفاده کنیم. ما محدودیتی در شناخت مناطق و مطالعات اجرای الگوی کشت نداریم و حدود ۱۸ هزار نقشه مطالعاتی داریم که نشان می‌دهد در هر منطقه چه محصولی می‌توانیم کشت
کنیم.
ساداتی‌نژاد ادامه داد: ما باید با کشاورزی قراردادی امنیت خاطر به کشاورز بدهیم که اگر به جای صیفی‌جات، یک گیاه دارویی را کشت می‌کند، یک شرکت داروسازی یا شرکت صنایع غذایی با کشاورز قرارداد ببندد و محصول را از پیش از شروع کشت از کشاورز خریداری کند. همچنین در کشاورزی قراردادی، نهاده تولید را شرکت پشتیبان تامین می‌کند و به کشاورز بذر، کود، سم و آموزش لازم را می‌دهد و در انتهای کار محصول را خریداری کرده و عملکرد هم افزایش می‌یابد.
وی در رابطه با تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: طبق قانون باید پیش از آغاز فصل کشت، قیمت خرید تضمینی اعلام شود تا کشاورز بتواند برای کشت تصمیم بگیرد، قیمت گندم برای سال زراعی جدید ۷۵۰۰‌تومان و کلزا ۱۵ هزار تومان اعلام شده است.