kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
گروسی به تهران آمد

همکاری فراپادمانی با آژانس بدون لغو تحریم‌ها قابل تداوم نیست

همان‌طور که مقامات کشورمان رسما اعلام کرده‌اند، همکاری فراپادمانی با آژانس بدون لغو تحریم‌ها قابل تداوم نیست.

 

سرویس سیاسی-

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌شنبه وارد تهران شد. کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین پیش از این گفته بود: گروسی در این سفر با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ‌دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و دو طرف، همچنین بیانیه مشترکی را نیز صادر خواهند کرد.
این نخستین سفر گروسی به تهران در دولت سیزدهم و اولین دیدار وی با محمد اسلامی رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ‌است. این سفر در آستانه نشست شورای حکام آژانس انجام می‌شود.
پیش‌تر شبکه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از چند مقام گزارش داد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به دنبال ملاقات با رئیس سازمان انرژی اتمی ‌ایران پیش از کنفرانس وین است.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌پیش از این نسبت به اقدام غیرسازنده از سوی آژانس هشدار داد و گفت: آژانس و نهادهای سیاستگذار آن نمی‌توانند خود را از سرنوشت تفاهم هسته‌ای جدا کنند و هر اقدام غیرسازنده، مخل فرآیند مذاکره خواهد بود.
گفتنی است بر اساس گزارش‌ها، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌وضعیت همکاری ایران با این نهاد را در نشست بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌که بین روزهای ۱۳ تا ۱۷ سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریور) برگزار خواهد شد،
ارائه می‌دهد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در روزهای گذشته در گزارش خود مدعی شد که فعالیت‌های آژانس در ایران به‌طور جدی تضعیف شده است. وی در این گزارش مدعی شده است: «من به‌طور فزاینده‌ای نگران هستم که مسائل مربوط به سایت‌های اعلام نشده، حل نشده باقی بماند و ایران باید آنها را هرچه سریع‌تر حل کند».
صرفا همکاری فراپادمانی
لغو شده
گروسی به‌گونه‌ای اظهارنظر کرده است که گویا ایران از همکاری پادمانی با آژانس تخطی کرده است. این ادعا در حالی است که ایران صرفا همکاری‌های داوطلبانه و فراپادمانی را متوقف کرده است.
در پرونده برجام ایران طلبه‌کار است و آمریکا و‌تروئیکای اروپا بدهکار هستند. اما آژانس به دلیل عدم استقلال، همراستا با واشنگتن
در پی آن است تا جای طلبکار و بدهکار را عوض کند.
تجربه ثابت کرده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌نه مستقل است و نه عادل؛ مستقل نیست چرا که تحت تأثیر قدرت‌ها است و عادل نیست چون بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده است.
اقدامات غیرسازنده
مخل مسیر مذاکره
در روزهای گذشته آیت‌الله رئیسی در تماس تلفنی رئیس شورای اروپا درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌گفت: «همکاری‌های جدی جمهوری اسلامی ایران با آژانس نمونه بارزی از اراده ایران برای شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش است. طبیعی است در صورت برخورد غیرسازنده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، انتظار اینکه ایران واکنش سازنده داشته باشد، منطقی نیست. اقدامات غیرسازنده طبیعتاً مخل مسیر مذاکره
نیز هست».
استفاده سیاسی
از بستر آژانس!
در روزهای گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود:«اجلاس آتی شورای حکام، نشست عادی است ولی هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند و به سمتی نرود که مذاکرات وین تحت تأثیر قرار بگیرد. استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس پاسخ متفاوتی را از ایران در پی خواهد داشت».
همان‌طور که مقامات کشورمان رسما اعلام کرده‌اند، همکاری فراپادمانی با آژانس بدون لغو تحریم‌ها قابل تداوم نیست.
مقامات غربی به‌جای بیان اظهارات خصمانه و گستاخانه، به تعهدات خود عمل کرده و عهدشکنی در اجرای برجام را متوقف کنند.
بی‌عملی اروپا و آمریکا
در برجام
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در پیامی‌توییتری از پایان مجموعه دیدارها و نشست‌هایش در پایتخت فرانسه با موضوع آینده توافق هسته‌ای برجام خبر داد.
رابرت مالی که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن به‌عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تعیین شده و کار مسئول تیم اعزامی‌واشنگتن به مذاکرات وین بوده است، صبح شنبه درباره سفر به پاریس توضیحاتی ارائه داد.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «یک سلسله دیدارهای مفید در پاریس با همتایان خودمان در اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) درباره آینده مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک (توافق برجام) و اهمیت بازگشت سریع به پایبندی متقابل را تمام کردم».
این مقام ارشد آمریکایی توضیح بیشتری درباره این «سلسله دیدارها» درباره آینده مذاکرات برجام نداد.
رایزنی‌های تازه واشنگتن با مقام‌های اتحادیه اروپا و نمایندگان فرانسه، انگلیس و آلمان در شرایطی انجام شده که به رغم خروج آمریکا از این توافق و عدم پایبندی سه کشور اروپایی عضو برجام به تعهدات‌شان، آنها طی سال‌های اخیر همواره از ایران خواسته‌اند به‌صورت کامل تعهدات برجامی را انجام دهد.
در روزهای اخیر اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی درباره برجام بیشتر شده و آنها بدون توجه به نقض عهد این کشور، ایران را به «ترک مذاکرات برجام» تهدید کرده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.
جریمه یک بانک
توسط دولت بایدن
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا اعلام کرد، بانک «فرست بنک» رومانی برای 98‌ تراکنش مالی به ارزش 3.5 میلیون دلار از طریق بانک‌های آمریکایی به نفع‌ اشخاص و نهادهای مستقر در ایران و سوریه، با پرداخت جریمه موافقت کرده است.
بانک «فرست بنک»  رومانی و شرکت «جی سی فلاورز» توافق کردند تا 862 هزار و 318 دلار به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، اوفک (OFAC)، برای مصالحه بر سر نقض تحریم‌های ایران و سوریه بپردازند.
شرکت «جی سی فلاورز»، یک شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی است که مالکیت بانک «فرست بنک» رومانی را در اختیار دارد. این شرکت در سال 2018، بخش اعظمی‌از سهام این بانک را خریداری کرده است.
بر اساس این گزارش، در اوایل سال 2019، بانک ملی رومانی، ناظر فرست بنک، یک معامله دلاری آمریکا را که فرست بنک برای حمل الوار از رومانی به سوریه انجام داده بود، مطرح کرد. فرست بنک، در ابتدا یک بازنگری پنج ساله برای جلوگیری از انجام هرگونه معامله ممنوع دیگر را آغاز کرد. پس پایان این بازنگری، فرست بنک داوطلبانه مراودات خود را به OFAC اعلام و با تحقیقات همکاری کرد.
به گزارش فارس، همچنین در روزهای گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال جریمه علیه یک شرکت مستقر در تگزاس به اتهام عدم رعایت قوانین مربوط به تحریم‌های ایران خبر داد.
این شرکت مستقر در تگزاس که در زمینه ساخت تجهیزات سخت ‌افزاری و نرم‌ افزاری انیمیشن‌های
سه بعدی فعالیت می‌کند، به دلیل نقض تحریم‌‌ها علیه ایران جریمه شد.
دفتر کنترل دارایی ‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شرکت «نیوتک» با پرداخت بیش از ۱۸۹ هزار دلار برای حل و فصل ادعاهای مبنی بر نقض آگاهانه تحریم‌‌ها علیه ایران موافقت کرده است. دولت‌های آمریکا- هم دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان- در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده‌اند. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

گزافه‌گویی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی
نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره گزارش برجامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌گزافه‌گویی کرد و گفت رژیم تحت امر او تمامی اقدامات لازم را علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام خواهد داد.
ایران و آژانس اتمی ‌اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق، یک‌بار قبل از منقضی شدن به مدت یک ماه و تا تاریخ سوم تیرماه تمدید شد اما ایران بعد از آن تاریخ، توافق مذکور را تمدید نکرد. 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد. سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی ‌در ایران را معلق کند.
کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.
ایران تأکید می‌کند به‌عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی ‌(ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.
علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.