kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹

مأموریت 45 هزار کیلومتری نیروی دریایی ارتش/ از وحشت دشمن تا قدردانی فرمانده کل قوا

توسعه قدرت دریایی ایران، نشان دادن قابلیت و ظرفیت‌های مقتدرانه نیروی دریایی ارتش، کمک به امنیت بین‌المللی دریایی به‌ویژه تجارت دریایی، تضمین امنیت انرژی، مقابله با دزدی دریایی و همکاری در عملیات‌های امدادرسانی و همچنین تقویت همگرایی و همکاری با قدرت‌های بزرگ دریایی مانند روسیه ازجمله دستاوردهای مأموریت موفقیت‌آمیز ناوگروه ۷۵ بود.

 


سرویس سیاسی-

هفتادوپنجمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی متشکل از ناوشکن ایرانی سهند و ناوبندر مکران پس از ۱۳۳ روز دریانوردی در دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها و طی 45 هزار کیلومتر، پنجشنبه گذشته به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران وارد شد و مورد استقبال دو فروند شناور رزمی ناوتیپ سطحی از منطقه یکم نیروی دریایی و ۲ فروند جنگنده شکاری پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی نیروی هوایی ارتش مستقر در بندرعباس قرار گرفت.
این ناوگروه، دوازدهم اردیبهشت با هدف ارتقای اقتدار دریایی، تأمین امنیت خطوط دریانوردی و تقویت دیپلماسی دریایی راهی مأموریت دریانوردی در اقیانوس هند، اطلس جنوبی و شمالی شد و با اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی حامل پیام صلح و دوستی ملت بزرگ ایران بود.
پس از بازگشت مقتدرانه و عزت‌آفرین ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش از مأموریت تاریخ‌سازِ دریانوردیِ پهنه‌ اقیانوس اطلس، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا ضمن پیام تبریک، از فرمانده و یکایک کارکنان آن قدردانی کردند.
امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش با حضور در ناوگروه ۷۵ این نیرو مستقر در آب‌های خلیج‌فارس با فرماندهان و کارکنان این دو شناور دیدار و از افتخارآفرینی آنان تقدیر کرد.
همچنین شماری از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیام‌های جداگانه‌ای بازگشت ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی را تبریک گفتند.
خیزش تمدن ایرانی اسلامی به سمت دریا
دریادار حسین خانزادی، دستیار فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در امور راهبردی، بازگشت موفقت آمیز ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش را «نقطه آغاز برای ساخت ایران اسلامی، ایران بزرگ و ایران تاریخی در امر دریا» و «نمادی از خیزش تمدن ایرانی اسلامی به سمت دریا برای بهره‌مندی از همه فواید آن ازجمله توسعه فراگیر امنیت به نفع اقتصاد آبی و همکاری با دوستان» دانست.
همچنین سرتیپ علیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش هم در پیام جداگانه‌ای با تبریک این مأموریت موفقیت‌آمیز به دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، نوشت: «انجام مأموریت موفقیت‌آمیز ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی راهبردی گامی تازه در حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی بود که اقتدار ایران را به رخ جهانیان کشید.»
دستاوردهای مأموریت
ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش
سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا مأموریت ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش یک اتفاق مهم و تاریخی است؟
یک آنکه؛ نیروی دریایی کشورمان توانست با ناوشکن سهند و ناوبندر مکران، مسیر 45 هزار کیلومتری این دریانوردی تاریخی را که از تنگه هرمز در خلیج‌فارس شروع و با گذر از دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی، دریای مانش میان انگلیس و فرانسه، دریای بالتیک در منطقه اسکاندیناوی و سرانجام خلیج فنلاند به سن‌پترزبورگ به پایان رسید را با موفقیت و اقتدار پیمایش کند و پس از حضور در مراسم مشترک با روسیه در مسیر بازگشت از کانال جبل‌الطارق وارد دریای مدیترانه و از کانال سوئز وارد دریای سرخ، خلیج عدن و سپس دریای عمان و تنگه هرمز شد. به عبارتی با طی مسیر 45 هزار کیلومتری از 3 اقیانوس، 3 کانال مهم و 8 تنگه دریایی و همچنین از کنار ۵۵ کشور (دوست و دشمن) عبور و حتی یک‌بار هم پهلوگیری نکردند.
دوم؛ مسائل لجستیکی و تمهیدات فنی ناوگروه است که به‌صورت خودکفا و بدون نیاز به کمک دیگران طی 4 ماه تأمین شده است.
به گفته امیر دریادار دوم عبدالله معنوی از پیشکسوتان نیروی دریایی ارتش؛ «همه آن‌هایی که با دریا و مشکلات آن آشنایی دارند می‌دانند که تأمین مواد غذایی و نیازهای پرسنل ۳۵۰ نفر و شاید هم بیشتر برای چنین مدت و مسافتی بدون پهلوگیری چقدر کار دشواری است... در کنار آن پرسنل باید وظایف خود را انجام و سیستم فنی باید به‌خوبی به کار خود ادامه دهد تا همه مأموریتی امن راه داشته باشند و به سلامت به مقصد برسند... تیم فنی باید آن‌قدر آمادگی داشته باشد که اگر هر اتفاقی رخ داد بتواند مشکل را حل کند. ناوگروه ۷۵ از کنار ۵۵ کشور عبور کرد اما پهلوگیری نداشت و ما در تأمین نیازهای غذایی و نیازهای دیگرمان کاملاً خودکفا بودیم... بنابراین یک مجموعه عظیم باید خود را آماده این سفر طولانی می‌کرد تا پرچم جمهوری اسلامی ایران وارد اقیانوس‌هایی بشود که تابه‌حال در آنها حضور نداشته است.»
سوم آنکه موفقیت‌آمیز بودن مأموریت‌های ناوگروه هفتاد و پنجم نیروی دریایی ارتش نشان داد که ایران در هر موقعیتی بدون اتکا به ظرفیت‌های فنی و لجستیکی خود می‌تواند شناورهای نظامی و غیرنظامی خود در پهنه دریا را حمایت کند.
علاوه‌بر این، بایستی‌اشاره شود که شرکت ناوهای ایرانی در رژه بزرگ روز نیروی دریایی روسیه در سن‌پترزبورگ (با حضور ۵۴ کشتی جنگی) در گسترش عمق راهبردی و قلمرو دریایی جمهوری اسلامی و نشان دادن وزن بالای قدرت دریایی تأثیر به سزایی داشت.
همچنین به گفته امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش «این ناوگان در مسیر طولانی خود وارد مناطقی راهبردی در جهان شدند که تاکنون سابقه نداشت. حضور ناو سهند و ناو بندر مکران در خلیج فنلاند رویداد تاریخی است. این موفقیت بزرگ به معنای باز شدن دروازه‌های دریای شمال و دریای فنلاند به روی ناوگان ارتش جمهوری اسلامی ایران است.»
درنهایت باید گفت که اقتدار مثال‌زدنی در مواجهه با تهدیدات و فشارهای دشمنان قسم‌خورده ایران مبنی بر احتمال مقابله و تعرض برخی کشورهای متخاصم، این پیام را به جهان مخابره کرد که معادلات قدرت جهانی به نفع جبهه مقاومت تغییر کرده و پرچم جمهوری اسلامی ایران همواره در آب‌های آزاد برافراشته خواهد بود.
واضح آنکه ازجمله دستاوردهای مأموریت موفقیت‌آمیز ناوگروه ۷۵ می‌توان به توسعه قدرت دریایی ایران، نشان دادن قابلیت و ظرفیت‌های مقتدرانه نیروی دریایی ارتش، کمک به امنیت بین‌المللی دریایی به‌ویژه تجارت دریایی، تضمین امنیت انرژی، مقابله با دزدی دریایی و همکاری در عملیات‌های امدادرسانی و همچنین تقویت همگرایی و همکاری با قدرت‌های بزرگ دریایی مانند روسیه ‌اشاره کرد.
وحشت و پوشالی بودن تهدیدات نظام سلطه
یکی دیگر از دستاوردهای ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش نشان دادن پوشالی بودن تهدیدات ناتو و آمریکا و اسرائیل و عیان شدن میزان ترس و وحشت آنان از اقتدار جمهوری اسلامی بود.
تیرماه جاری بود که اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD)- حامی جدی سیاست‌های ضدایرانی آمریکا- در گزارشی با عنوان «گمشده در دریا: چگونه دو کشتی جنگی ایرانی، آمریکا را به چالش خواهند کشید» نوشت: نیروی دریایی ایران در جنوب اقیانوس اطلس چه می‌کند؟ این سؤالی است که ذهن مقامات پنتاگون را از اواخر ماه مه هنگامی‌که فهمیدند یک‌تانکر بزرگ نفتی و یک ناوچه تازه ساخته‌شده، هر دو در معیت نیروی دریایی ایران، در حال عبور از آفریقای جنوبی هستند و به سمت غرب می‌روند، به خود مشغول ساخته است... ایران هر دو کشتی را برای بهبود «ظرفیت دریانوردی» خود به آب‌های ناهموار و آزمایش نشده فرستاده است. اگر هیچ‌چیز دیگری هم نباشد، ایران در حال تقویت خود بوده و سعی دارد قدرت خود را فراتر از مرزهایش به نمایش بگذارد.»