kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
پایگاه خبری «النشره»:

کشتی‌های حامل سوخت ایران آمریکا را به عقب‌نشینی در لبنان واداشت

 

سرویس خارجی-
نخست‌وزیر لبنان بالاخره تشکیل دولت داد تا بی‌دولتی پس از یک سال تمام شود، این موفقیت علل گوناگونی دارد که پایگاه خبری-تحلیلی «النشره» یکی از اصلی‌ترین آنها را کشتی‌های حامل سوخت ایران می‌داند که عازم لبنان شده و باعث عقب‌نشینی آمریکا شدند.
«سعد حریری» ژانویه ۲۰۲۰ (اول بهمن ۱۳۹۸) در پی بحران‌هایی که حاصل مدیریت خودش بود و به شورش‌های خیابانی کشیده شد و امتداد یافت، از نخست‌وزیری استعفا کرد. اقدامی که باعث نگرانی کارشناسان زیادی شد چرا که این اقدام، بحران اقتصادی لبنان را وارد یک بحران سیاسی هم کرد و آن چیزی نبود جز، شکل‌گیری «دولت بی‌سر» بود!
پس از او «حسان دیاب» تا اوت ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) نخست‌وزیر لبنان بود، اما بحران‌های عمیق، عدم اجماع و نیز انفجار بزرگ و مشکوک بیروت بحران را تعمیق کرد و دولتی هم وجود نداشت که بحران را حل کند. کار به جایی رسید که او نیز خیلی زود به استعفا مجبور شد. پس از او «مصطفی ادیب» تنها چند هفته نخست‌وزیر مکلف بود و دولت را تشکیل نداده استعفا کرد. دوباره قرعه این چرخه به نام «حریری» خورد تا مکلف برای تشکیل دولت شود و او نیز دولت را تشکیل نداده استعفا کرد. اما بالاخره یک نفر این چرخه را پایان داد و او «نجیب میقات» بود که روز جمعه پس از نشستی مشترک با رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس این کشور تشکیل دولت داد. اینکه چرا او توانست دولت را تشکیل دهد و آیا او خواهد توانست بحران اقتصادی را هم حل کند، موضوعی است که «النشره» سعی کرده به آن پاسخ دهد.
«النشره» لبنان درباره علت این موفقیت می‌نویسد: «شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی کنونی در موفقیت مأموریت میقاتی شریک بود به‌ویژه پس از تحولاتی که در سطح مناقشه آمریکایی-ایرانی در صحنه لبنان رخ داد. مشخص بود که پس از اعلام آغاز خرید سوخت از ایران توسط حزب‌الله، واشنگتن در حال عقب‌نشینی است. بر اساس این قاعده که ادامه سیاست اعمال فشار منجر به افزایش ورود ایران به خط اقتصاد در لبنان خواهد شد».
نخستین سخنان میقاتی
میقاتی نخست‌وزیر لبنان پس از آنکه موفق به تشکیل کابینه شد در اولین مصاحبه خود گفت: «بانک مرکزی لبنان به تنهایی مسئول بحران کنونی نبوده و تلاش داریم تا سقوط آزادی که لبنان شاهد آن است را متوقف کنیم.» او افزود، تمرکز کنونی وی مقابله با ویروس کرونا است. او اضافه کرد: ‌«باز‌سازی بندر بیروت ضمن اولویت‌های ما خواهد بود و تنها 8 ماه تا تحقق آن چیزی که می‌توانیم انجام دهیم زمان داریم».
میقانی گفت که هر کسی که به دنبال مانع تراشی در راستای فعالیت دولت باشد اخراج خواهد شد و طرح نجات ما موجود بوده و در راستای تحقق آن تلاش خواهیم کرد. او اشاره کرد، پس از رای اعتماد پارلمان، ارتباطات خارجی را افزایش خواهد داد و با بانک جهانی درباره کمک ارتباط برقرار خواهد شد.
واکنش‌ها به تشکیل دولت
تشکیل دولت پس از یک سال واکنش‌های زیادی را در سراسر جهان در پی داشت، چه بسا از طرف‌هایی که خود متهم به کارشکنی در تشکیل دولت در لبنان بودند. وزارت خارجه آمریکا از تشکیل دولت توسط نجیب میقاتی استقبال کرد. همچنین «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه شامگاه جمعه از تشکیل کابینه لبنان استقبال کرد. وزیر امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد لندن از تشکیل دولت جدید لبنان حمایت می‌کند. دبیرکل سازمان ملل در واکنش به تشکیل دولت جدید لبنان گفت امیدوار است که نخست‌وزیر جدید بتواند گروه‌های لبنانی را گرد هم آورد.
گفتنی است، شروع دولت می‌تواند شدت بحران را در لبنان کاهش دهد و کمی ثبات در لبنان محقق شود، اما بنا به علل مختلفی این آرامش می‌تواند نافرجام باشد و تا حد آرامشی بین دو فاجعه سقوط کند؛ چرا که سپهر سیاسی لبنان مشکلاتی بنیادی دارد که باید اساسی حل شوند، برای نمونه عدم تعریفِ جامعِ مشترک از منافع ملی که خود آن معلول عدم شکل‌گیری ملت به معنای دقیق کلمه است، مشکلی که ناشی از سیطره قبله‌گرایی و فرقه‌گرایی در لبنان است.