kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
با وجود مصوبه ستاد کرونا

بانک‌ها در پرداخت وام ودیعه مسکن سخت گیری می کنند

 

درحالی که ستاد ملی کرونا ثبت‌نام وام ودیعه مسکن را تا پایان آذر ۱۴۰۰ تمدید کرده است اما در پرداخت این وام سخت‌گیری می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نیمه ماه جاری ستاد ملی کرونا در چهل و نهمین جلسه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تمدید زمان ثبت‌نام وام ودیعه مسکن موافقت کرد. بر این اساس متقاضیان دریافت این وام تا پایان آذر 1400 مهلت دارند برای دریافت این وام در سامانه جامع اقدام ملی مسکن
tem.mrud.ir ثبت‌نام کنند.
 مستأجران مشمول این وام که سررسید قرارداد اجاره آنان تا پایان آذرماه 1400 است می‌توانند برای دریافت این وام ثبت‌نام کنند. پیش از این تنها مستأجرانی که سررسید اجاره‌های‌شان تا پایان شهریور بود، می‌توانستند برای این وام ثبت‌نام کنند.
مطابق اعلام ستاد ملی کرونا تاکنون حدود 225 هزار خانوار اجاره‌نشین موفق به دریافت این وام شده‌‌اند و در مجموع بیش از 4800 میلیارد تومان به آنان پرداخت شده است. سال گذشته در مجموع 4762 میلیارد تومان پرداخت شد و امسال نیز تا پس از تمدید این مصوبه، تاکنون بیش از 96 میلیارد و500‌میلیون تومان به حساب متقاضیان واریز شده است.
گفتنی است، از سوی دیگر معاون وزیر راه و شهرسازی اخیرا آخرین جزئیات پرداخت وام ودیعه مسکن را تشریح کرد. محمود محمودزاده در این‌باره گفت: تاکنون 870 هزار متقاضی برای دریافت وام ودیعه مسکن در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد 146 هزار و 500 متقاضی مدارک خود را تکمیل کرده‌اند و به شعب بانکی معرفی شده‌اند.
وی با بیان این‌که میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای وام ودیعه مسکن اجاره‌نشین‌ها 10 هزار میلیارد تومان است، افزود: اگر این سقف پر شود انتهای طرح خواهد بود اما تا زمانی که سقف پر نشود محدودیتی در پرداخت نداریم. تمام مستاجرانی که اجاره‌نامه رسمی با کد رهگیری دارند می‌توانند این وام را دریافت کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که وام ودیعه مسکن به خانم‌های مجرد 35 سال به بالا هم تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: کسانیکه سال گذشته این تسهیلات را گرفته‌اند تا زمانی که تسویه نکنند نمی‌توانند دوباره دریافت
کنند.
محمودزاده درباره سخت‌گیری بانک‌ها در پرداخت وام ودیعه، گفت: به بانک‌ها توصیه شده با حداقل ضمانت‌های ممکن باید اقدام به پرداخت وام کنند اما قوانین داخلی بانک‌ها متفاوت است. سرعت پذیرش و پرداخت تسهیلات بهتر شده و توصیه ما این بوده که شرایط تسهیل شود.
همچنین طبق آنچه ستاد ملی کرونا اعلام کرده تا‌کنون 9 هزار و 658 میلیارد و 500 میلیون تومان وام ودیعه به مستأجران پرداخت شده است. به عبارت دیگر از 10 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای وام ودیعه 341 میلیارد و 500 میلیون تومان باقیمانده
است.
این در حالی است که برخی از اجاره‌نشین‌ها در استان‌های مختلف کشور از اتمام اعتبار وام ودیعه بنابر گفته مدیران شعب بانک‌های عامل خبر دادند. به‌عنوان نمونه در استان قم فقط بانک پاسارگاد و موسسه ملل اقدام به پرداخت وام ودیعه می‌کنند که البته این بانک و موسسه اعلام کرده‌اند اعتباری برای پرداخت وام ودیعه مستأجران ندارند.