kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
امیرعبداللهیان در دیدار همتای قطری:

آمریکا مسئول درد و رنج مردم افغانستان است

وزیر امور خارجه در دیدار همتای قطری، آمریکا را مسئول درد و رنج مردم افغانستان خواند و گفت: شرایط کنونی تنها از طریق ایجاد یک دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌های افغانستانی به یک وضعیت با ثبات خواهد رسید.

محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر روز پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه در تهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. 
وزیر امور خارجه قطر در این دیدار با ابلاغ سلام مقامات عالی‌رتبه قطری، برای رئیس‌جمهور و دولت جدید ایران آرزوی موفقیت کرد.
وزرای امور خارجه دو کشور در این دیدار علاوه بر گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و بیان دیدگاه ایران در لزوم تقویت عنصر گفت‌وگو در نگرش به منطقه، مسائل مهم دوجانبه را مورد بحث و‌گفت‌وگو قرار دادند.
ارتقای روابط تجاری فیمابین، تسریع صدور روادید تجاری و تسهیل و رفت و آمد تجار و بخش خصوصی، برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک و همکاری جمهوری اسلامی ایران با قطر در جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ از جمله موارد گفت‌وگوی وزرای خارجه دو‌کشور بود.
امیرعبداللهیان درخصوص تحولات افغانستان تأکید کرد: ایالات متحده آمریکا مسئول درد و رنج مردم افغانستان است و شرایط کنونی تنها از طریق ایجاد یک دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌های افغانستانی به یک وضعیت با ثبات خواهد رسید.
به گزارش فارس، این نخستین سفر وزیر خارجه قطر به تهران در دوران وزارت امیرعبداللهیان است. وزیر خارجه قطر سوم مرداد ماه و در زمان وزارت محمدجواد ظریف به تهران آمد و با ظریف و دیگر مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
گفت‌وگوی تلفنی با گوترش
در گفت‌وگوی تلفنی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد با حسین امیرعبداللهیان، وی با تبریک انتصاب وزیر امور خارجه کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را کشوری بسیار تأثیرگذار در جمع اعضای سازمان ملل خواند و انتظار این سازمان برای همکاری نزدیک با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان را اعلام کرد.
گوترش با قدردانی از تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در میزبانی سخاوتمندانه از آوارگان افغانستانی تأکید کرد متعهد به حمایت از تلاش‌های ایران در میزبانی از آوارگان است.
گوترش سازمان ملل را حامی ‌توافق و دیالوگ به‌عنوان اصلی مقوم خواند و از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای را مورد تأکید قرار داد.
وی همچنین بر عزم سازمان ملل در حفظ و حراست از حقوق فلسطین تأکید کرد.
 امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با دبیرکل برای حل و فصل سیاسی وضعیت فعلی افغانستان در تداوم نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان با ایفای نقش سازمان ملل را مورد تأکید قرار داد و با توجه به موج جدید پناهندگان، ضمن ابراز نگرانی جدی، بر ضرورت مساعدت‌های سازمان‌های ذی‌ربط در سازمان ملل تأکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص گفت‌وگوهای وین و برجام نیز با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی‌های لازم در این زمینه در دولت است، پایبندی به گفت‌وگو و مذاکره به‌عنوان ابزار دیپلماسی را مورد تأکید قرار داد و افزود: متأسفانه آمریکایی‌ها با تداوم‌ تحریم‌های غیرقانونی خود دچار یک سوء محاسبه شده‌اند و تصور می‌کنند که می‌توانند از آن به‌عنوان اهرم‌ مذاکراتی استفاده کنند. 
امیرعبداللهیان افزود: طرفهای مذاکره باید با درکی واقع‌بینانه به وین بیایند و حقوق و منافع ملت ایران را مورد توجه جدی قرار بدهند و مذاکراتی از نظر ما قابل قبول است که نتیجه ملموسی در پی داشته باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز نگرانی از تحرکات ‌تروریستی در افغانستان و در منطقه، از استفاده ابزاری از ‌تروریسم توسط برخی قدرت‌ها به‌عنوان مانع اصلی صلح و ثبات و آرامش در منطقه یاد و ابراز تأسف کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان و دبیرکل سازمان ملل متحد ضرورت تشکیل دولتی کاملاً فراگیر با ایفای نقش همه اقوام افغانستانی را مورد تأکید قرار دادند و اظهار داشتند، جنگ و خشونت نباید بر افغانستان حاکم شود.
پیگیری حقوقی و بین‌المللی
‌ترور سردار سلیمانی
امیرعبداللهیان درخصوص پیگیری حقوقی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در زمینه پرونده ‌ترور بزدلانه سردار سلیمانی اظهار داشت: پرونده ‌ترور سردار سلیمانی را در ابعاد حقوقی و بین‌المللی با جدیت دنبال می‌کنیم و آمریکا نمی‌تواند از مسئولیت قطعی خودش در ‌ترور سردار و قهرمان بزرگ‌ مبارزه با ‌تروریسم سر باز بزند.
وزیر امور خارجه کشورمان با‌ اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد: رژیم صهیونیستی همچنان آشکارا به جنایات خود در سرزمین‌های‌ اشغالی ادامه می‌دهد و جامعه جهانی و سازمان ملل وظیفه قطعی حمایت از آرمان فلسطین و حقوق زنان و کودکان مردم بی‌دفاع فلسطین را دارد.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان و لاوروف نیز درباره اوضاع افغانستان و برجام تلفنی به رایزنی پرداختند.
دعوت از وزیر خارجه
برای سفر به هلند
خانم «زیگرید کاگ» وزیر امور خارجه هلند با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌و‌گو کرد.
وزیر هلندی با تبریک انتصاب و آغاز به کار وزیر امور خارجه کشورمان از وی برای سفر به هلند دعوت کرد.
وزیر امور خارجه هلند در این گفت‌وگوی تلفنی میزبانی میلیون‌ها بی‌جا شده افعانستانی برای دهه‌ها در ایران و همچنین مجموعه اقدامات انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را مورد تحسین قرار داد. 
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هلند در این گفت‌وگوی تلفنی درخصوص رایزنی معاونان سیاسی دو وزارت خارجه و مرور روابط دوجانبه و متعاقبا سفر طرف هلندی به کشورمان به توافق رسیدند.
روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن، موضوعات یمن، افغانستان،  تحولات منطقه و همچنین مذاکرات وین از جمله دیگر موارد مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر دو وزیر امور خارجه در این تماس تلفنی بود که در طی آن امیرعبداللهیان مواضع تهران در این زمینه‌ها را تشریح‌ کرد.