kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷

عربستان از ترس حملات انصارالله مخازن نفتی خود را خالی کرد

به‌دنبال حملات گسترده نیروهای انصارالله به تأسیسات نفتی عربستان، این کشور مخازن نفتی خود را از ترس حملات هوایی دیگر، خالی کرده است.

اخیرا برخی منابع اعلام کردند که به دنبال حملات انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان، شرکت نفتی آرامکو تعطیل شده است. اکنون جزئیات بیشتری از این حمله و پیروزی انصارالله منتشر شده است. به گزارش تسنیم به نقل از الواقع السعودی، معاملات روزانه در بازار نفت روز چهارشنبه نشان داد که عربستان همزمان با بسته شدن مهم‌ترین بنادر و پالایشگاه‌های نفتی از ترس حملات هوایی جدید‌، مقدار زیادی نفت به بازار آسیا منتقل کرده است. قیمت نفت طی چند روز معاملاتی اخیر درصد زیادی کاهش یافت که بر قیمت نفت آمریکا که 1.1 درصد نیز کاهش یافت سایه افکنده است. اقتصاددانان دلیل این کاهش را انتقال زیادی از نفت عربستان به بازار آسیا، که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، دانستند، اقدامی که نشان می‌دهد عربستان برخی از مخازن نفت خود را از ترس حملات هوایی جدید به‌ویژه پس از حمله اخیر خالی کرده است. بر اساس آنچه «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای صنعا اعلام کرد انصارالله با حدود 10 هواپیمای بدون سرنشین و 6 موشک بالستیک تأسیسات نفتی آرامکو را در «رأس تنوره»‌، «جده»، «نجران» و «جیزان» مورد هدف قرار‌داد. در این زمینه رویترز تعطیلی بنادر و پالایشگاه‌های نفتی عربستان در منطقه رأس تنوره در پی حمله اخیر انصارالله تأیید کرد. این مراحل نشان‌دهنده میزان خسارت به تأسیسات نفتی است در حالی که عربستان تلاش می‌کند میزان خسارت و تعطیلی تأسیسات نفتی را پنهان کند. وب‌سایت خبری آمریکایی «اویل پرایس» اعلام کرد که تأسیسات نفتی آرامکو عربستان به‌دنبال حملات موشکی انصارالله تعطیل شده است که مقامات سعودی در برابر تعطیلی این تأسیسات سکوت کرده‌اند.
فرار ریاض از مأرب
از سوی دیگر، یک کاروان نظامی از نیروهای سعودی صبح پنجشنبه در شرق شهر مأرب [مرکز استان مأرب] کمین خورد. وبگاه خبری «البوابة الاخباریة الیمنیة» گزارش کرد، خبرها حکایت می‌کند که ریاض تخلیه مأرب از نیروها و سلاح‌های سنگین را آغاز کرده چرا که نیروهای صنعا در حال یکسره کردن کار این استان به سود خود هستند. در روزهای گذشته نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به دولت نجات ملی در صنعا موفق شدند شهرستان رحبه در جنوب غرب استان مأرب را از نیروهای ائتلاف سعودی پاک‌سازی کنند و یک قدم دیگر به شهر مأرب مرکز استان مأرب و آزاد‌سازی کامل آن نزدیک شوند. منابع قبلیه‌ای در مأرب به البوابة الاخباریة گفتند، افراد مسلحی که این کمین را برای نیروهای سعودی گذاشتند احتمالا از نیروهای صنعا هستند. این کاروان نظامی شامل افسران، سربازان و ادوات نظامی سعودی بود که هنگام عبور از منطقه القرون بین اردوگاه الرویک و غوبریان در شهرستان وادی عبیده کمین خورد. به گفته این منابع، این کمین به کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای سعودی و انهدام شماری از ادوات آنان منجر شده است. طبق این گزارش، این کمین نظامی، نشان دهنده قواعد و شدت نبرد در جنگ آزاد‌سازی مأرب است چرا که نیروهای صنعا با نزدیک شدن به نبرد نهایی (شهر مأرب مرکز استان) تاکتیک‌های متنوعی به کار گرفته‌اند. نبرد آزاد‌سازی استان مأرب از سال گذشته آغاز شده و این نبرد در ماه‌های فوریه و مارس گذشته (بهمن و اسفند گذشته) تشدید شد.