kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

خبرهای خوبی در مورد واکسن و واکسیناسیون برای مردم داریم

وزیر بهداشت با بیان اینکه خبرهای خوبی در مورد واکسن و واکسیناسیون برای مردم داریم، گفت: باید از نیروهای مردمی، جوانان و بسیجی‌ها که در روند واکسیناسیون به ما کمک می‌کنند، تقدیر کنیم.

به گزارش وبدا، دکتر عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه بازدید از پایگاه ثابت و خودرویی واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اظهار داشت: در زنجان عمدتا دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی با علاقه فراوان در واکسیناسیون مشارکت دارند.
وی افزود: با توجه به تامین مقدار قابل توجهی واکسن در کشور، به دنبال افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون در کشور هستیم البته در زنجان این مشکل وجود ندارد و تعداد این مراکز، مناسب است که به صورت دو شیفت و برخی از آنها تا ساعات پایانی روز، فعالیت دارند و با این روند، امیدواریم واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام شود. در دنیا و کشور ثابت شده که مهم‌ترین عامل کنترل بیماری، واکسیناسیون است.
در آینده، کارت واکسن ارزش زیادی پیدا می‌کند
وزیر بهداشت یادآور شد: در آینده، کارت واکسن ارزش زیادی پیدا می‌کند. در حال حاضر هم برای سفرهای خارجی نیاز به کارت واکسن داریم و در کشور نیز برای کارهای مختلف، به این کارت نیاز است. واکسیناسیون اساتید و معلمان انجام شده و برای دانشجویان نیز در حال انجام است البته واکسیناسیون خانواده‌های دانشجویان نیز انجام خواهد شد تا دانشجویانی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، در بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند. دانشگاه‌های علوم پزشکی اواسط مهرماه بازگشایی می‌شوند و وزارت علوم نیز خود را آماده می‌کند که با نظر وزیر علوم، دانشگاه‌های تحت پوشش خود را بازگشایی کند.
وی خاطرنشان کرد: درصد پوشش واکسیناسیون در مناطق مختلف، متفاوت است چون در شهرهای بزرگ، سن واکسیناسیون ۴۵ سال به بالا و در مناطق مرزی
۳۵ و ۲۵ ساله است. بیشترین حجم جمعیت در گروه‌های سنی مربوط به ۳۵ تا ۴۵ ساله‌ها است؛ امیدواریم پوشش واکسیناسیون در کشور به سرعت افزایش پیدا کند.
وزیر بهداشت یادآور شد: خوشبختانه ۵ مجموعه تولید‌کننده واکسن کرونا در کشور، مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده‌اند و به واکسن‌های مورد استفاده در کشور اضافه می‌شوند.
ورود بیش از 5 میلیون دُز واکسن کرونا به کشور
همچنین، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ورود 5 میلیون دُز واکسن کرونا به کشور، گفت: یکشنبه و پنجشنبه این هفته هم حداقل دو محموله پنج میلیون دُزی وارد کشور خواهد شد.
دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خوشبختانه به دنبال سرعت بخشیدن به ورود واکسن در کشور چهارشنبه شب گذشته حدود 500 هزار دُز و امروز صبح هم حدود پنج میلیون دُز واکسن کرونا از کشور چین وارد کشور شد.
وی با بیان اینکه در هفته گذشته هم حدود 10 میلیون دُز واکسن وارد کشور شده است، بیان کرد: خبرهای خوبی هم برای این هفته داریم؛ یکشنبه و پنجشنبه هم حداقل دو محموله پنج میلیون دُزی واکسن وارد کشور خواهد شد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: به احتمال زیاد اواسط هفته هم حدود 3.2 میلیون دُز واکسن به کشور وارد خواهد شد. براساس پیش‌بینی‌ها در این هفته هم حدود 15 میلیون دَز دیگر علاوه‌بر این پنج میلیونی که وارد شده، به کشور وارد می‌شود که در مجموع تا آخر شهریور حدود 20 میلیون دُز واکسن وارد کشور خواهد شد.
دکتر رئیسی افزود: خبر خوب دیگر اینکه ورود حدود 30 میلیون دُز واکسن نیز در مهر ماه به کشور قطعی شده است، با این حساب واکسیناسیون دُز اول را برای گروه هدفمان که حدود 61 میلیون و 200 هزار نفر هستند، کامل خواهیم کرد و برای دُز دوم هم مشکلی نداریم؛ ان‌شاءالله واکسن در دسترس خواهد بود.
فعالیت ۱۰۰۸ پایگاه واکسیناسیون
با ۵۱۸۰ تیم واکسیناتور در کشور
معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۰۸ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون
با ۵۱۸۰ تیم واکسیناتور در سراسر کشور فعال هستند که نیمی از آنها را بسیج راه‌اندازی کرده یا در آنها مشارکت دارد.
علیرضا رئیسی در نشست مشترک وزیر بهداشت و فرمانده کل سپاه پاسداران با فرماندهان سپاه استانی و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: در استان تهران ۱۲۷ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون فعال است که در این پایگاه‌ها ۸۲۲ ایستگاه تزریق واکسن وجود دارد که بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها با مشارکت بسیج در گام پنجم طرح شهید سلیمانی که از ۱۷ فروردین ماه در کشور آغاز شده، در حال انجام است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: تعداد پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون در کشور باید از ۱۰۰۸ مرکز به حداقل دو هزار مرکز برسد و تعداد تیم‌های واکسیناتور نیز باید دو برابر شود. اگر در دو شیفت در تمام پایگاه‌های واکسیناسیون، واکسن تزریق شود، می‌توانیم به حداقل تزریق ۱.۶ میلیون دُز واکسن در کشور برسیم و با این روند می‌توان در طول یکماه به بیش از ۴۵ میلیون نفر، واکسن تزریق کرد اگر چنین سرعتی در تزریق واکسن داشته باشیم، تا پایان مهرماه تمام دز اولی‌ها و تا نیمه آبان ماه علاوه‌بر لگه گیری تزریق دُز اول می‌توانیم دُز دوم را نیز تزریق کنیم.
وی با بیان اینکه در کل کشور از پیک پنجم بیماری عبور کرده‌ایم، گفت: ۲۱ استان کشور کاملا سیر نزولی دارند، ۸ استان از قله بیماری عبور کرده‌اند و در ۳ استان نیز روند افزایشی بیماری، متوقف شده است. تا دو هفته آینده تعداد بستری‌های روزانه که حدود سه هزار و ۷۰۰ بیمار در روز است به کمتر از سه هزار مورد می‌رسد و تا ۴ هفته اینده به کف پیک می‌رسیم.
رئیسی ادامه داد: در این شرایط نیاز به کمک بسیج داریم که در فرصت ۶ تا ۸ هفته آینده که در سیر نزولی بیماری هستیم، حداکثر توان مان را برای ایمن ‌سازی جامعه با واکسن کرونا به کار گیریم. پیش‌بینی می‌شود پیک بعدی کرونا در کشور در آبان ماه باشد که در صورت واکسیناسیون عمومی اگر حتی تعداد مبتلایان نیز افزایش داشته باشد اما دیگر شاهد مرگ و میر بالای بیماران نخواهیم بود. هدف اول ما از واکسیناسیون، کاهش مرگ و میر بیماران و هدف دوم ما، اجرای قرنطینه
هوشمند است.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر
۸۸ درصد از جمعیت بالای ۶۰ سال در ایران واکسن کرونا تزریق کرده‌اند اما ۷۰ درصد از بستری‌ها و مرگ و میر بیماران بالای ۷۰ سال مربوط به ۱۲ درصدی است که واکسن تزریق نکرده‌اند بنابراین از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌خواهیم که با استفاده از توان مراقبین سلامت و بهورزان، این افراد را به تزریق واکسن کرونا ترغیب کنند چون در مرحله بعد و تا یکی دوماه آینده، استفاده از بسیاری از خدمات منوط به داشتن کارت واکسن خواهد بود.