kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۴۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

رکورد 6 ساله «تورم تولید» در 6 ماهه آخر دولت روحانی شکست!(خبر ویژه)

نتیجه تورم تولید در 6 ماهه اول امسال، تداوم نرخ تورم در پاییز است.


روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: دولت سیزدهم اکنون میراث سنگین تورم بجا مانده از دولت پیشین را تحمل می‌کند و فشار آن البته بر مردم و سفره‌های آنها سنگین‌تر است. راستی چرا قیمت‌ها در حال افزایش است؟
از یک سو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که ۷۰ درصد اقلام خوراکی در محدوده بحرانی قیمت‌ها حرکت می‌کنند و احتمال افزایش بازهم وجود دارد. از سوی دیگر مرکز آمار گزارش داده که هزینه تولید هم بالاتر رفته که می‌تواند بر قیمت مصرف‌کننده اثر بگذارد.
آیا قیمت کالا‌های تولید شده در داخل کشور در آینده نزدیک کاهش می‌یابد؟ پاسخ در گزارش جدید مرکز آمار نهفته است که نشان می‌دهد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. چرا که هزینه تولید همچنان روند افزایشی را تجربه می‌کند و قیمت تمام‌شده تولید در فصل بهار امسال بیانگر این واقعیت است که انتظار کاهش سریع قیمت‌ها منطقی نیست.
به گزارش همشهری مرکز آمار در برآورد تازه خود از شاخص قیمت تولیدکننده در بهار امسال به‌عنوان متر اندازه‌گیری و پیش‌بینی نرخ تورم در بخش مصرف به این نتیجه رسیده که میانگین قیمت تمام‌شده کالا‌های تولیدی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۷۳ درصد قد کشیده است و نرخ تورم نقطه به نقطه فصل بهار امسال در تولید کالا‌های کشاورزی،
71/9 درصد، در بخش کالا‌های معدنی ۱۵۴ درصد، کالا‌های صنعتی
94/7 درصد، تولید برق 32/1 درصد و بخش خدمات هم 48/7 درصد رشد داشته است. مرکز آمار تأیید کرده میانگین هزینه تولید در بهار امسال به ۷۳ درصد
رسیده که بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در طول دست‌کم ۶ سال گذشته است. این روند نگران‌کننده باعث شده که نرخ تورم سالانه فصل بهار امسال در بخش تولید ایران به 60/4 درصد برسد که یک رکورد در طول سال‌های اخیر به شمار می‌رود.