kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
روحانی برجسته اهل سنت:

فقط ایران با فروش سوخت به داد ملت لبنان رسید

 

سرویس خارجی-
در حالی که 29 میلیون لیتر سوخت ایرانی در حال عبور از سوریه برای رسیدن به لبنانی است که چند وقتی دچار بحران شدید سوخت است، روحانی برجسته اهل سنت لبنانی گفته که فقط حزب‌الله با کمک ایران به داد ملت رسید.
چند وقتی است که لبنان سر در‌گریبانِ بحرانِ شدیدِ سوخت دارد، پمپ بنزین‌ها تبدیل به محلی برای منازعه شده‌اند و قطعی‌های طولانی برق مردم لبنان را به ستوه آورده است. در حالی که سیاستمداران لبنانی از حل کردن بحران کمبود سوخت عاجز بودند، روز عاشورا «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله، در سخنرانی خود خبر داد که کشتی‌های سوخت که به واسطه این جنبش از ایران خریده شده است در روزهای آتی به سمت لبنان حرکت خواهند کرد؛ او همچنین تأکید کرد که این کشتی‌ها خاک لبنان هستند و هر تعرضی به آنها با پاسخ حزب‌الله رو‌به‌رو می‌شود.
تا اینکه روزنامه لبنانی «الاخبار» پنجشنبه گذشته خبر داد، کشتی ایرانی که حامل سوخت برای لبنان است چهارشنبه وارد آب‌های سرزمینی سوریه شد و کشتی مذکور بار خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه می‌کند و سپس این سوخت به وسیله‌تانکر از سوریه به لبنان منتقل خواهد شد.
به گزارش تسنیم، حالا همین روزنامه خبر داده است که محموله
29 میلیون لیتر سوخت مازوت ایران که طی روزهای آینده وارد لبنان خواهد شد، توسط شرکت «الامانه» طی دو مرحله توزیع خواهد شد. مرحله اول مربوط به توزیع این سوخت در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی و دولتی و برخی از کارخانه‌های تولیدی کالاهای ضروری است و مرحله دوم شامل شهرداری‌ها و تولیدکنندگان بخش خصوصی می‌شود.
«شیخ العیلانی» امام جماعت مسجد الغفران در صیدا در جنوب لبنان در این باره تاکید کرد که کشتی سوخت ایران برای کاهش بحران سوخت این کشور و ابتکاری از جانب حزب‌الله در شرایطی بود که دولت و بسیاری از نیروهای سیاسی نتوانستند هیچ راه‌حلی برای این بحران ارائه دهند. به گزارش فارس، این روحانی برجسته اهل تسنن لبنان تاکید کرد: «این فقط حزب‌الله بود که ابتکار عمل برای تماس با مقامات ایرانی را در دست گرفت و کشتی‌های سوختی را تامین کرد که به سمت لبنان حرکت کردند؛ اما متأسفانه برخی از سیاستمداران لبنانی هجمه‌های خود را شروع کردند و قبل از اینکه این کشتی‌های سوخت به لبنان برسد، آن را زیر سؤال بردند.... می‌گوییم که کشتی سوخت ایران هیچ ربطی به مناقشه میان ایران و آمریکا ندارد‌، بلکه به نفع لبنان و لبنانی‌هاست.»
نکته قابل توجه در این ماجرا این است که به محض سخنان نصرالله، آمریکا که سیاست‌های تحریمی خود علیه ایران، سوریه و لبنان را در حال شکست کامل می‌دید به تکاپو افتاد تا موضعی فعال بگیرد و لذا باید خبر موافقت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، با «اعطای کمکی به ارزش ۴۷ میلیون دلار به ارتش لبنان» را نیز ذیل این تغییر رویه دید. به هر روی، موضع آمریکا هر چه که باشد، دیگر نمی‌تواند زخمی کاری را که به پیکره سیاست‌های تحریمی‌اش افتاده را درمان کند؛ همچنین وعده‌های اخیر سفیر آمریکا برای حل بحران سوخت لبنان را نیز باید اینگونه تحلیل کرد.
در ضمن باید توجه داشت که در این جریان جایگاه آمریکا و وعده‌های آن در افکار عمومی لبنان نیز خدشه دار شده است و مردم لبنان امروز می‌پر‌سند که چه شد آمریکایی که پایش بر گلوی اقتصاد لبنان بود و هر کمکی را منوط به مقابله با حزب‌الله می‌دانست، حالا نگران لبنان شده است. این در حالی است که لبنانی‌ها محموله سوختِ ایران را «وعده صادق» نامیده‌اند.
«روعی کایس» خبرنگار و تحلیلگر مسائل کشورهای عربیِ شبکه عبری «کان» در این باره گفته است که ماجرای صادرات گاز مصر به لبنان که مدت طولانی است از آن صحبت می‌شود جایگزین نفتکش‌های ایرانی نیست بلکه این‌ها اقداماتی از سوی آمریکاست تا پس از شکست در مقابل سیدحسن نصرالله و ورود سوخت ایرانی به لبنان بتوانند همچنان در عرصه لبنان حضور داشته باشند.