kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱

روایت تهیه‌کننده «گاندو» از فشار‌های دولت روحانی برای سانسور سریال(اخبار ادبی و هنری)

تهیه‌کننده سریال «گاندو» از فشارهای دولت حسن روحانی برای توقف و سانسور این سریال سخن گفت.

مجتبی امینی تهیه‌کننده سریال گاندو با حضور در برنامه جهان‌آرا درباره ساخت و حواشی این سریال گفت: مستندات آنچه در گاندو روایت شد موجود است و همه مبتنی بر اتفاقات واقعی است.
وی تصریح کرد: ظرفیت نقد مسئولان دولت قبلی ما به حدی بود که سعی داشتند جلوی پخش این سریال و بستر سؤال کردن مردم را بگیرند. وی خطاب به مسئولان دولت روحانی گفت: بالاخره روزی همه‌چیز روشن می‌شود هشت سال مردم را سر کار گذاشتید و کشور را آسیب زدید. خودتان هم به آن واقفید که چه کرده‌اید و با اعتماد به نفس می‌گویید گاندو دروغ بوده؟!
امینی بیان کرد: فشار‌های سانسوری و عدم پخش گاندو در فصل دوم آنقدر بود که کل صداوسیما زیر این فشار بود. پیگیری و حمایت آقای علی‌عسکری رئیس رسانه ملی و علی فروغی مدیر شبکه سه نبود گاندو۲ کامل پخش نمی‌شد.یک ماه و خرده‌ای در فصل یک گاندو بچه‌های صداوسیما و کارکنان حقوق نمی‌گرفتند و همه من را مقصر می‌دانستند! انگار در برهه‌ای بودجه صداوسیما از سوی دولت قطع شده بود.
این تهیه‌کننده اظهار کرد: شرمنده لطف و محبت مردم شدیم. آنقدر مردم این گفتمان گاندو را دوست داشتند ما موظف شدیم که هم‌قدم و هم‌کلام مردم باشیم و هرجور شده فصل دوم گاندو را بسازیم. هنرمند باید به داد مردم برسد. سطح توقع مردم تغییر کرده بود و مردم دنبال این بودند بیشتر بدانند؛ و طبعا در این مسیر مسئولان وقت باید بیشتر پاسخگو می‌بودند.
وی ادامه داد: سوژه‌هایی که در فصل دوم بود همه واقعی بودند و حتی یکجا برای اینکه زحمات دستگاه امنیتی را به تصویر بکشیم کد‌های دقیقی را در دیالوگ‌ها می‌گذاشتیم. مثلا در جا‌هایی که شارلوت حرف می‌زد خواستیم با این کار نشان دهیم که ‌اشراف نیرو‌های اطلاعاتی ما خیلی بالاست. اینکه سفیر انگلیس می‌گوید سریال را دوست دارد در واقع نشان می‌دهد که فرار رو به جلو کرده و ما درست به هدف زدیم.
امینی توضیح داد: آنقدر پرونده‌های موجود زیاد است که ساعت‌ها می‌شود در موردش اثر هنری چه مستند و چه داستانی ساخت. نه تنها فصل سوم گاندو که برای صد‌ها قسمت می‌شود به این موضوعات پرداخت.