kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

اخبار ويژه

دولت روحاني در غنيمت‌طلبي باندهاي واعظي و جهانگيري گير کرده بود(!)
يک روزنامه اصلاح‌طلب مي‌گويد: دولت روحاني در دوره دوم خود و در رأس آن درگير جنگ قدرت و غنيمت‌طلبي بود.
آفتاب يزد در يادداشت خود نوشت: وقتي رقابت‌هاي انتخاباتي سال 1396 اوج گرفت و در مناظره‌ها اسحاق جهانگيري معاون اول وقت از حسن روحاني رئيس‌دولت وقت درخشان‌تر و با صلابت‌تر ظاهر شد، برخي نگاه‌ها به وي تغيير اساسي کرد.گويي جهانگيري بسان رقيبي جدي شده که اگر بخواهد با همين دست فرمان جلو برود حتي از روي شخص رئيس‌جمهور وقت نيز رد مي‌شود!پس يک باند ذي نفوذ در دولت همفکري کرد و به اين نتيجه رسيد که بايد ترمز دستي جهانگيري را کشيد.نشان به آن نشان که بعد از آن مناظره داغ،معاون اول دولت وقت به جاي آنکه پنجه در پنجه رقبا کند يک گوشه‌اي نشست و فقط از روي چند تکه کاغذ براي او آماده کرده بودند قصه‌هاي حوصله سر بر و يخ مي‌خواند.
انتخابات تمام شد وشيخ ديپلمات ابقاء گرديد.حالا همان باندي که ترمز دستي جهانگيري را در رقابت‌هاي انتخاباتي کشيده بود خواب جديدي براي معاون اول دولت وقت ديده بود.باند مذکور تصميم گرفت براي دفع کامل خطر جهانگيري وي را به طور کامل به حاشيه برده و حتي حذف کند.اين باند به سرکردگي محمود واعظي هرچند موفق نشد جهانگيري را حذف نمايد اما در عين حال معاون اول را کامل به حاشيه برد و حتي با ترفند‌هاي پيچيده سياسي باعث شد او از قله محبوبيت سقوط کند و تمام.
از همان روزهاي نخست بعد از انتخابات سال 1396 مشخص بود دولت روحاني دچار دو دستگي است و انسجام دولت قبلي وجود ندارد.دو باند روبروي هم قرار گرفته بودند و هر کدام سهم بيشتري از غنائم مي‌خواستند.ولي در نهايت باندي بيشتر به نتيجه رسيد که به حسن روحاني نزديک‌تر بود:باند محمود واعظي.
جهانگيري هم البته بيکار نبود و براي خود باندي تشکيل داده بود. او سعي داشت همفکران خود در حزب کارگزاران را در حد امکان سر سفره دولت بنشاند ولي در برابر باند واعظي توفيق چنداني نداشت.خلاصه آنکه دولت حسن روحاني وسط اين دو باند گير کرده بود!

آمريکا مزدورانش را فروخت اما ايران، متحدانش را تنها نگذاشت
تحولات غرب آسيا نشان مي‌دهد که ايران مي‌تواند متحدان خود را حفظ کند اما آمريکا نه.
اين تحليل را خبرگزاري اسپوتنيک منتشر کرده و در شرح آن مي‌نويسد: در حالي که همه توجه‌ها به نابساماني خروج آمريکايي‌ها از افغانستان جلب شده بود اتفاقات مهم ديگري هم در منطقه رخ داد که نشان مي‌داد آمريکايي‌ها نه فقط در افغانستان بلکه در کل خاورميانه دچار سردرگمي هستند.
بر کسي پوشيده نيست از لحظه ورود آمريکايي‌ها به منطقه خاورميانه، ايراني‌ها مي‌دانستند هدف نهايي آمريکايي‌ها ‌اشغال ايران است چون تا وقتي ايران را‌اشغال نکردند هيچ کاري را نمي‌توانند در منطقه خاورميانه انجام دهند. از همان زمان هم ايراني‌ها برنامه‌ريزي کردند که زير پوست شهرهاي مختلف آتش زير خاکستر ايجاد کنند تا آمريکايي‌ها مدام در آتش منطقه بسوزند.
در افغانستان ايران و روسيه و چين با هم همکاري کردند تا آمريکايي‌ها را زمين‌گير کنند و پس از هزينه بيش از دو هزار ميليارد دلاري ديديم که آمريکايي‌ها با چه وضعيتي از افغانستان خارج شدند و مشاهده کرديم که متحدين آنها قبل از خودشان از افغانستان خارج شدند.
آمريکايي‌ها مدعي هستند که بيش از 120 هزار همکار افغان خود را ظرف کمتر از يک‌ماه از اين کشور خارج کردند.
يعني اينها عملا خرج بيش از 120 هزار مزدور را پرداخت مي‌کردند، چرا که قطعا آنها هنوز هم تعداد زيادي مزدور در افغانستان دارند.
تصور کنيد با اين تعداد مي‌شد در افغانستان چه کار کرد و اگر فقط همين‌ها جلوي طالبان مي‌ايستادند و مقاومت مي‌کردند چه مي‌شد.
بماند ارتشي که آمريکا براي افغانستان طي 20 سال ساخت ظرف چند روز فرو پاشيد و چکمه آمريکايي‌پوشان تسليم پابرهنه‌ها شدند. در سوريه و عراق هم آمريکايي‌ها نقشه‌هاي زيادي داشتند اما ديديم همه نقشه‌هاي آنها چگونه نقش بر آب شد.
مزدوران وابسته به آمريکا و اسرائيل در سوريه به 400 متري کاخ رياست‌جمهوري سوريه رسيدند اما همپيمانان ايران حاضر به تسليم نشدند، در حالي که مشاهده مي‌کنيم همپيمانان آمريکا در ديگر کشورها مثل افغانستان و يمن و... قبل از اينکه دشمنانشان به آنها برسند فرار را بر قرار ترجيح مي‌دهند.
ژنرال سليماني و رفقايش در اوج جنگ در سوريه، همان زمان که داعش با کاخ رياست‌ جمهوري سوريه 400 متر فاصله داشت، خود را به کاخ رياست‌ جمهوري سوريه رساندند تا نگذارند کاخ رياست‌جمهوري سقوط کند و متحدشان بشار الاسد را کمک کنند.
متحدي که مي‌توانست، به ادعاي وزير خارجه سابق قطر، چند ميليارد دلار از کشورهاي عرب حوزه خليج‌فارس بگيرد و با خانواده خود در بهترين جاهاي جهان زندگي کند، اما حاضر نشد کشور خود را بفروشد.
بزرگ‌ترين فرماندهان ايران و متحدينش هيچ‌وقت از صحنه دور نشدند و از معرکه فرار نکردند و به همين دليل هم هيچ وقت روحيه نيروهايشان تضعيف نشد.
در عراق هم همينطور، داعش و متحدينش به مرزهاي بغداد رسيدند. وقتي از داعش صحبت مي‌کنيم يعني عوامل آمريکا و اسرائيل و متحدين عرب آنها در منطقه. بر کسي پوشيده نيست پيشروي‌هاي داعش تا زماني در عراق بود که ايراني‌ها ورود نکرده بودند. همين که ايراني‌ها و متحدين‌‌شان ورود کردند ورق برگشت.
مسعود بارزاني در مصاحبه با شبکه العربيه به‌صراحت اظهار داشت که اربيل در حال سقوط بود و چند ساعت بيشتر امکان مقاومت نداشت اما ژنرال سليماني با نيرو و تسليحات به داد کردها رسيد و جلوي سقوط اربيل را گرفت.
همه مي‌دانند که با ورود الحشد‌الشعبي که مورد حمايت ايران در عراق است، به يکباره همه نقشه‌هاي آمريکايي‌ها و متحدينشان به‌هم خورد و داعش نابود شد.
در يمن هم امروزه مي‌بينيم که علي‌رغم 7 سال جنگ تمام‌عيار و صدها ميليارد دلار هزينه که آمريکا و متحدينش انجام داده‌اند همپيمانان ايران در حال پيشرفت در مناطق مختلف نيز هستند. اخيرا هم در لبنان مشاهده مي‌کنيم حزب‌الله لبنان موفق شده کاري کند آمريکايي‌ها دستپاچه شوند و حاضر شوند هم تحريم‌هاي خود بر عليه سوريه را زير پا بگذارند و هم تحريم‌هاي خود بر عليه لبنان. در فلسطين متحدين ايران توانسته‌اند در مقابل ارتش اسرائيل نه فقط مقاومت کنند بلکه حتي بجنگند و برنده جنگ شوند.
مي‌دانيد راز همه اينها چيست؟ ايمان و اعتقاد و پايبندي به اصول ايدئولوژي فکري انقلاب اسلامي، چيزي که متحدين آمريکا ندارند.

آخرين بي‌نظمي دولت روحاني در اجراي قانون بودجه
دومين گزارش دوماهه از نحوه اجراي بودجه سال جاري، از عقب‌ماندگي 66 درصدي در اجراي احکام بودجه حکايت مي‌کند.
ديوان محاسبات، دومين گزارش مستمر ? ماهه از نحوه اجراي قانون بودجه سال 1400 را منتشر کرد که بر اساس آن تنها 34 درصد احکام اجرايي شده است.
به گزارش «وطن امروز» بر اساس گزارش دوم تفريغ 2 ماهه در بازه زماني ? ماهه ابتداي سال، از مجموع ??? بند، تبصره، مفاد و ?? حکم ?/34 درصد به صورت کامل اجرا شده است و تعداد ?? حکم معادل
?? درصد از احکام به صورت ناقص اجرا شده و ?? حکم معادل
34/5 درصد کلاً اجرا نشده است.
نکته قابل توجه اينکه از مجموع ???? دستگاه اجرايي مشمول ارائه صورتحساب ماهانه، تعداد ??? دستگاه معادل ?? درصد در موعد مقرر گزارش دستگاه خود را به ديوان محاسبات کشور ارائه کرده‌اند و
??? دستگاه اجرايي معادل ?? درصد همچنان به عنوان «حساب نداده» شناخته مي‌شوند. لازم به ذکر است با همکاري خزانه‌داري کل کشور، تعداد دستگاه‌هاي «حساب نداده» از ??? دستگاه در پايان ارديبهشت‌ به ??? دستگاه در پايان تير کاهش يافته است.
بررسي وضعيت تحقق منابع و مصارف بودجه دولت در ? ماه منتهي به تير ???? از تحقق ?? درصدي منابع بودجه‌اي در مقابل تحقق
?? درصدي مصارف حکايت دارد که به منظور پوشش کسري موجود، دولت بخشي از اين کسري را از محل تنخواه‌گردان خزانه و بخشي ديگر را از محل منابع موضوع ماده ??? قانون محاسبات عمومي تامين کرده است.
عدم توفيق در حصول کامل منابع درآمدي پيش‌بيني‌شده در قانون از سوي دستگاه‌هاي اجرايي متولي امر، در مقابل تحقق کامل غالب هزينه‌ها و مصارف پيش‌بيني‌شده، منجر به ادامه روند کسري در بودجه کل کشور در ? ماه ابتداي سال شده است.
يافته‌هاي ديوان محاسبات کشور نشان مي‌دهد بيش از ?? درصد درآمدهاي مالياتي مستقيم در ? ماه ابتداي سال نسبت به ميزان پيش‌بيني شده در قانون بودجه محقق شده که اين ميزان نسبت به مدت مشابه
? ماه ابتداي سال رشد نشان مي‌دهد.

نتيجه 3 سال ارزپاشي؛ رانت 160 هزار ميليارد توماني
نتيجه 3 سال ارزپاشي دولت، گراني بي‌حساب و کتاب کالاهايي بوده که بايد به خاطر اختصاص ارز دولتي، با قيمتي مناسب به دست مصرف‌کننده رسيدند. در کنار اين موضوع، رانت 160 هزار ميليارد توماني به رانت‌خواران رسيده است.
روزنامه دنياي اقتصاد با انتقاد از تصميم 3 سال قبل دولت روحاني در تعيين نرخ ارز 4200 توماني نوشت: بانک مرکزي در گزارشي حجم ارز ترجيحي تخصيص يافته در پنج ماه ابتدايي سال جاري را اعلام کرد. بر اين اساس، حجم ارز ترجيحي تامين شده در پنج ماه ابتدايي سال جاري بالغ بر ?/? ميليارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از دو برابر شده است. اين درحالي است که قيمت کالاهايي که نهاده هاي توليدشان ارز ترجيحي دريافت مي‌کنند، طي يک سال گذشته افزايش قابل توجهي پيدا کرده‌اند. اين دو حرکت متناقض حاکي از آن است که با وجود تحميل هزينه فرصت بسيار بالا همچنان در برآورده کردن اهداف اوليه خود که افزايش قيمت کالاهاي اساسي است، ناتوان است.
بروز جهش ارزي در اواخر سال ?? و اوايل سال ?? باعث شد دولت دوازدهم براي حمايت از اقشار ضعيف و متوسط جامعه در تامين نيازهاي اساسي در ارديبهشت‌ماه تصميم بگيرد تا ارز ترجيحي ???? را مصوب کند. هدف اصلي اين سياست، کنترل نوسانات بازار داخلي و جلوگيري از افزايش قيمت کالاهاي اساسي نسبت به ساير کالاها و جلوگيري از افزايش نرخ تورم کشور و همچنين جبران رفاه ازدست رفته بخشي از جامعه بود. با چنين رويکردي دولت، سياست اختصاص ارز با نرخ ترجيحي از مردادماه ???? را با تعيين ?? قلم کالا به عنوان کالاهاي اساسي در نظر گرفت که از همان ابتدا با مخالفت‌هاي کارشناسي مراجع متعددي روبه رو بود.
نتيجه سه سال ارزپاشي و رانت به وجود آمده از همان ابتدا قابل پيش‌بيني بود. با اينکه بانک مرکزي و ديگر نهادهاي ذيربط تلاش‌هايي را در جهت کاهش اين رانت‌ها انجام داده‌اند، چنين سياست رانت‌زايي را نمي توان با چند بخشنامه و مقررات، کنترل و پايش کرد. در نتيجه ارز ???? به هدف هاي تعيين شده‌اش نرسيد و با وجود امکان مبادلات غيررسمي برخي کالاها مانند دام و طيور، قيمت بسياري از اين کالاها بدون توجه به ارز ترجيحي تخصيص‌يافته به اين نهاده‌ها تعيين مي‌شد. به‌طور خلاصه سازوکار اختصاص ارز ترجيحي، هدف حمايت از مصرف کنندگان و تثبيت قيمت کالاهاي اساسي را چندان محقق نکرده و در مقابل، انحراف‌هاي تخصيصي و فسادهاي گسترده‌اي را در اقتصاد ايران دامن
زده است.
براي بررسي تاثير اين سياست بر کنترل قيمت کالاهاي اساسي مي‌توان تغييرات قيمت برخي از آنها را در سال اخير مورد بررسي قرار داد. براساس آخرين گزارش مرکز آمار ايران از تورم در مرداد ماه، گروه «روغن ها و چربي‌ها» در يک سال گذشته ??? درصد افزايش قيمت را تجربه کرده‌اند. گروه عمده «شير، پنير و تخم‌مرغ» نيز طي اين مدت ?/?? درصد افزايش قيمت را تجربه کرده است.
بايد توجه کرد که تخصيص ارز ترجيحي به منظور کنترل قيمت کالاهاي اساسي و اقلام پرمصرف خانوار انجام مي‌شود تا از اين طريق بخشي از رفاه از دست رفته خانوارهاي ايراني را جبران کند، در حالي که بررسي آمارهاي تورم منتشرشده از سوي مرکز آمار، حاکي از آن است که اين سياست علاوه بر شکست در سال‌هاي گذشته، در سال جديد نيز کاري از پيش نبرده و اثر آن در کنترل قيمت کالاهاي اساسي را مي توان به نوعي صفر و حتي منفي دانست؛ چرا که تخصيص ارز ترجيحي و ورود مواد اوليه ارزان قيمت با به هم ريختن قيمت هاي نسبي و تحت تاثير قراردادن محاسبات فعالان اقتصادي به سوءسرمايه‌گذاري و هدررفت منابع منجر مي‌شود. اگر بخواهيم به صورت تخميني ميزان خسارت ناشي از اختلاف ريالي دلار ???? و نرخ روز بازار را محاسبه کنيم، متوجه مي‌شويم که از اين ناحيه بالغ بر ??? هزار ميليارد تومان رانت
ايجاد مي‌شود.