kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
مقاومت در پنجشیر ادامه دارد

تظاهرات علیه طالبان و پاکستان در برخی شهرهای افغانستان

 

سرویس خارجی-
اخبار و گزارش‌های جدید از پنجشیر حاکی است
برخلاف آنچه قبلا اعلام شده بود، مقاومت احمد مسعود هنوز نشکسته و درگیری‌ها همچنان در این منطقه به شدت ادامه دارد. همزمان ساکنان کابل و مزار شریف در پاسخ به فراخوان احمد مسعود به خیابان‌ها ریخته و علیه طالبان و پاکستان شعار دادند.
صبح روز (دوشنبه) طالبان مدعی تصرف کامل ولایت «پنجشیر» شد و برای اثبات ادعاهای خود، تصویر حضور اعضایش را مقابل ساختمان ولایت پنجشیر منتشر کرد. سخنگوی این گروه نیز اعلام کرد جنگ تمام شده و دولت جدید تا چند روز آینده تشکیل می‌شود. اما این تمام ماجرا نبود. ساعاتی بعد «علی میثم نظری» سخنگوی جبهه مقاومت «پنجشیر» در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها خبر سقوط پنجشیر را تکذیب و اعلام کرد مقاومت همچنان ادامه دارد. «احمد مسعود» فرمانده جبهه مقاومت «پنجشیر» نیز با انتشار یک فایل صوتی اعلام کرد مقاومت ادامه دارد وی همچنین از مردم افغانستان خواست علیه طالبان قیام کنند.
از شامگاه دوشنبه و صبح دیروز(سه شنبه) اخبار به شدت ضد و نقیض از کم و کیف درگیری‌ها در پنجشیر منتشر می‌شود که کار تحلیل را تقریبا غیر ممکن می‌کند. به ویژه اینکه بنا به دلایلی امکان تائید یا تکذیب قطعی این اخبار و گزارش‌ها وجود ندارد. اما این گزارش‌ها حداقل نادرستی این ادعای طالبان را که همه چیز در پنجشیر تمام شده است؛ اثبات کرد. خبرگزاری روسی «تاس» در همین رابطه به نقل از یک منبع نزدیک به «جبهه ملی مقاومت» اعلام کرده‌اند که «درگیری‌های فشرده در ولایت شمالی پنجشیر افغانستان ادامه دارد، ولایتی که تسلیم جنبش تندروی طالبان نشد. جنبشی که قدرت را در این کشور به دست گرفت». این منبع به خبرگزاری تاس گفته: «از یکشنبه شب، مواضع رزمندگان مقاومت مورد حمله پهپادها قرار گرفت بنابراین بسیاری از آنها مجبور به عقب‌نشینی و عزیمت به مناطق مرتفع شدند. روز دوشنبه درگیری‌های شدید ادامه داشت و تا حالا هم ادامه دارد».
به گفته این منبع، درگیری‌ها بین نیروهای «احمد مسعود» و «طالبان» در ولسؤالی «اندراب» در ولایت «بغلان» که ولایت همسایه «پنجشیر» است، هم جریان دارد. منبع نزدیک به جبهه احمد مسعود، تسلط طالبان بر دفتر والی پنجشیر و موزه «احمدشاه مسعود» را تایید کرد. از سوی دیگر خبرگزاری فارس نیز به نقل از منابعی در افغانستان اعلام کرد «جنگنده‌های ناشناس شامگاه دوشنبه مواضع طالبان را در پنجشیر هدف قرار‌داده و جنگ سنگینی بین نیروهای احمد مسعود و طالبان شکل گرفته است. هنوز مشخص نیست این جنگنده‌ها از سوی کدام کشور به طالبان حمله کرده‌اند، اما شاهدان محلی می‌گویند ورق به نفع مقاومان پنجشیر برگشته است». صحت این خبر نیز مورد تردید قرار گرفته است. در پنجشیر در کنار یک جنگ تمام عیار نظامی، یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای نیز جریان دارد که اوضاع را بسیار پیچیده کرده است. مثلا اظهارات قاسم محمدی، از افراد نزدیک به مسعود که او هم می‌گوید، جنگ در پنجشیر تمام شده و طالبان شکست خورده است!
اظهارات قاسم محمدی
«قاسم محمدی» از افراد نزدیک به «احمد مسعود » نیز در گفت‌و‌گو با فارس درخصوص آخرین وضعیت پنجشیر گفت: «جنگ در پنجشیر تمام شده است. مردم به سمت منزل و خانه‌های خود در حرکت هستند و منطقه در دست نیروهای مردمی است...دوشنبه با عقلانیت فرماندهان پنجشیر، اعضای طالبان وارد این ولایت شدند و تمام جاده‌های آن را گرفتند و نیروهای مقاومت به دره‌های اطراف رفتند. پس از آن طالبان به ساختمان فرمانداری و نزدیکی مزار احمدشاه مسعود هم رفتند. در حالی که طالبان فکر می‌کرد پنجشیر کارش تمام شده، کوه پشت دهانه منفجر شد و طالبان در آنجا گیر کردند و سبب شد تا طالبان ار دو طرف محاصره شوند». وی تأکید کرد: «تا این لحظه پنجشیر در اختیار نیروهای مقاومت بوده و بغلان و‌اندراب نیز از کنترل طالبان خارج شده و قیام‌های دوشنبه شب در حمایت از قیام سراسری احمد مسعود در کابل، مزارشریف، قندهار، هرات، دایکندی، کاپیسا و پروان با هماهنگی پنجشیر با فریاد «مرگ بر پاکستان»، «زنده‌باد احمد مسعود»، «زنده باد مقاومت ملی افغانستان» صورت گرفت». به گفته وی، فرماندهان بزرگ پنجشیر که در رکاب احمدشاه مسعود می‌جنگیدند روز دوشنبه نیز با عقلانیت جنگ را به اطراف پنجشیر کشاندند و طالبان را غافلگیر کردند.» «قاسم محمدی»
درخصوص حملات دوشنبه شب جبهه پنجشیر به مواضع طالبان نیز به فارس اینطور گفت: «۴۰ هواپیما از کابل به پنجشیر منتقل شد و ۴۰ خلبان در کنار احمد مسعود هستند. آنها پیش از این می‌خواستند به مواضع طالبان حمله کنند که با مخالفت مسعود رو‌به‌رو شدند چراکه مسعود منتظر اجازه علما بود...پس از حضور طالبان در پنجشیر، برخی از آنهایی که محاصره شده بودند، از‌تانک‌های خود پیاده نمی‌شدند، بالگردهای پنجشیر حملاتی را در اطراف آنها انجام دادند تا آنها مجبور شوند از وسایل خود پیاده شوند». محمدی درخصوص اخبار حاکی از فرار احمد مسعود از پنجشیر نیز چنین موضع گرفت: «احمد مسعود کمی دورتر از پنجشیر اما در داخل خاک افغانستان و در نقطه امنی قرار دارد و اگر به صلاح باشد در انظار عمومی سخنرانی می‌کند».
تظاهرات ضد پاکستان و طالبان
به دنبال حوادث پنجشیر و انتشار اخباری از دخالت نظامی پاکستان در این منطقه مردم در برخی شهرهای افغانستان تظاهرات کردند. در ایران نیز اتباع افغانستان مقابل سفارت پاکستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد تظاهرات کردند. در کابل و مزار شریف ساعاتی پس از آنکه احمد مسعود، از مردم خواست علیه طالبان قیام کنند، مردم به خیابان‌ها آمدند و علیه پاکستان و طالبان شعار دادند. به گزارش ایسنا، در ویدئویی که از کابل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شعار «زنده باد جبهه مقاومت ملی» «مرگ بر پاکستان» به گوش می‌رسد. «یورونیوز» نیز از اعتراض‌ها در کابل نوشت: «در جریان این راهپیمایی صدای تیراندازی‌های شدید و سنگین شنیده شده است؛ اقدامی که برای متفرق ساختن جمعیت معترضان انجام شده است.در ویدیوهایی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، افرادی که گفته می‌شود از مأموران طالبان هستند در حال کتک زدن برخی از راهپیمایان دیده می‌شوند».
طبق گزارش خبرنگار یورونیوز، حدود ۱۰ دقیقه تیراندازی بدون وقفه انجام شد و مشخص نیست که آیا این تیراندازی سنگین تلفاتی در پی داشته است یا خیر. نیروهای طالبان همچنین از خبرنگاران خواستند تا فیلمبرداری را متوقف کنند. خبرنگار یورونیوز همچنین با استناد به برخی گزارش‌ها گفت که طالبان تعدادی از خبرنگارانی را که تظاهرات را پوشش می‌دادند بازداشت و تصاویر ویدئویی آنها را پاک کردند. مشخص نیست که آنها به چه مکانی منتقل شده‌اند. در واکنش به این اعتراضات سخنگوی طالبان از مردم افغانستان خواست تا راهپیمایی برگزار نکنند.
«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در توئیتی نوشت: «ما به تازگی از یک بحران بیرون آمده‌ایم، بنابراین از تمامی زنان و مردان و همچنین تمامی اقشار مردم می‌خواهیم تا در چنین شرایطی راهپیمایی برگزار نکنند». «ذبیح الله مجاهد» همچنین در گفت‌و‌گویی خبر از ممنوع الخروجی مردم افغانستان از کشور را داد. وی در این باره به رادیو آزادی گفت: «تا زمان فعالیت مجدد وزارتخانه کشور و خارجه و همچنین فعالیت منظم فرودگاه کابل به کسی اجازه داده نخواهد شد که از راه غیرقانونی از کشور خارج شود».پیش از این طالبان اعلام کرده بود که پس از تشکیل دولت جدید به افرادی که خواهان خروج از افغانستان باشد اجازه خروج داده خواهد شد.
پاکستان: دخالتی نداریم
«شفقت علی خان»، سفیر پاکستان در افغانستان اما در مصاحبه با اسپوتنیک خبرها درباره دخالت این کشور در تحولات افغانستان را تکذیب کرد: «ما افغانستان را کنترل نمی‌کنیم. جغرافیا، فرهنگ، تاریخ و البته زبان مشترک بین ما باعث شده که چهار میلیون پناهنده افغانستان هم اکنون در پاکستان زندگی کنند و همین موضوع حداقل یک نقش کمرنگ را به ما می‌دهد. کشف یک راه‌حل مناسب برای وضعیت افغانستان  یک مسئولیت جمعی است و مسکو این نکته را به خوبی درک می‌کند». سخنگوی ارتش پاکستان نیز خبرها درباره حملات پهپادی پاکستان در ولایت پنجشیر افغانستان را تکذیب کرد. «ژنرال بابر افتخار» گفت: «پاکستان به آنچه در داخل افغانستان چه در ولایت پنجشیر و چه در مناطق دیگر این کشور در حال رخ دادن است، هیچ ارتباطی ندارد... این گزارش‌ها کاملا دروغین و بخشی از تبلیغات غیر منطقی هند بر علیه پاکستان است و ارتش پاکستان از چنین فناوری پهپادی دوربرد برخوردار نیست».
آخرین خبر آن که طالبان کابینه خود را اعلام کرد و «محمدحسن آخوند» به عنوان نخست وزیر و «عبدالغنی برادر»
به عنوان معاونش معرفی شدند. تا لحظه تنظیم خبر هنوز فهرست آنان تکمیل نشده است.