kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

کشتی‌های حامل سوخت ایران مهم‌ترین خبر رسانه‌های لبنان

چند روز از آن‌که کشتی‌ سوخت ایران برای لبنان در بنادر سوریه پهلو گرفته‌اند می‌گذرد، اما این موضوع همچنان برای رسانه‌های لبنان مهم‌ترین سوژه خبری است.

روزنامه لبنانی «الاخبار» روز پنجشنبه خبر داد کشتی ایرانی حامل سوخت برای لبنان چهارشنبه وارد آب‌های سرزمینی سوریه شده و کشتی مذکور بار خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه می‌کند و سپس این سوخت به وسیله‌تانکر از سوریه به لبنان منتقل خواهد شد.
این موضوع اکنون محل بحث رسانه‌های لبنانی است. مثلا روزنامه «البناء» لبنان گزارش داده، روابط لبنان و سوریه واقعیتی قدرتمندتر از محاصره آمریکا است.
روزنامه النهار هم در مطلبی اعلام کرده، ایران با ارسال کشتی‌های سوخت به سمت لبنان به دستاورد مهمی دست یافته است.
روزنامه الدیار نیز طی گزارشی اعلام کرده، دولت آمریکا به طور ضمنی به شکست سیاست خود در قبال حزب‌الله اعتراف کرده است و این سیاست را در دو ماه اخیر مورد بحث قرار‌داده و تجدیدنظر را آغاز کرده است که اولین نشانه آن از سرگیری روابط لبنان و سوریه است. این روزنامه افزوده است: «بعد از سفر هیئت لبنانی به سوریه، چه زمانی نوبت سفر به تهران می‌رسد؟ کارخانه‌های ایران آماده تأمین نیاز بازار لبنان هستند.»
به گزارش مهر، روزنامه الجمهوریه نوشت که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه زمان کافی برای بهره‌برداری از ثمرات اقتصادی ناشی از عبور گاز و برق از کشور خود به لبنان خواهد داشت. این روزنامه در مطلبی دیگر آورده است: برخلاف کسانی که می‌گویند طرح حزب‌الله برای دریافت سوخت از ایران باعث احیای طرح انتقال گاز مصر و برق اردن به لبنان شد، واقعیت این است که ابتکار اردن در این زمینه نهایی شده بود و در واقع اقدام حزب‌الله واکنشی به آن بود.
گفتنی است، لبنان این روزها با فقدان سوخت روبه‌رو است و حزب‌الله ماه‌هاست که گزینه خرید سوخت از ایران را در لبنان مطرح کرده است؛ اما «سید حسن نصرالله» در سخنرانی عاشورای خود از حرکت کشتی‌های سوخت ایران به طرف لبنان خبر داد و این کشتی‌ها را به مثابه خاک لبنان خواند که نباید مورد تعرض قرار بگیرند.