kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس:

آمار دقیق تولید و واردات بسیاری از کالاها موجود نیست

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با انتقاد از نحوه رصد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هیچ آمار دقیق و ثبت شده‌ای در زمینه تولید و واردات بسیاری از کالاها در کشور موجود نیست.

حسن شجاعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اثر مقوله پیش‌بینی‌پذیری در تولید و تجارت تصریح کرد: نمی‌شود با یک بخشنامه یک‌شبه ورود یک کالا را ممنوع کرد. واردکننده‌ای که ماهها در بازارهای خارجی به بررسی پرداخته تا محصول مورد نظر خود را پیدا کند و هزینه آن را پرداخته است، وقتی پس از چند ماه کالای مدنظرش به گمرک رسیده، اجازه ترخیص به او داده نمی‌شود و زیان هنگفتی به تاجر وارد می‌شود. وی افزود: عین همین مشکل را در زمینه صادرات نیز شاهد هستیم و این موضوع سبب شده است که فضای اقتصادی کشور غیرقابل پیش‌بینی باشد و این موضوع تاثیر مستقیمی در سرمایه‌گذاری و اشتغال دارد. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به این که در حمایت از تولیدات داخلی باید هوشمندانه عمل شود، ادامه داد: یکی از وظایف مجلس مبارزه با انحصار در بازار است. گاهی ممنوعیت واردات برخی از کالاها باعث ایجاد انحصار در آن بازار می‌شود. انحصاری شدن تأمین کالاهای اولیه یا واسطه‌ای در یک صنعت، منجر به ایجاد مشکلاتی می‌شود زیرا تأمین آن کالا تنها در دست تعداد معدودی از افراد قرار می‌گیرد، در صورتی که باید شرایط بازار و تولید به نحوی تنظیم شود که از بازار رانت فاصله گرفته و رقابتی شود.
شجاعی با انتقاد از نحوه عملکرد و رصد وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: وزارت صمت متولی و مسئول کمک و حمایت از تولید است. اما هیچ آمار دقیق و ثبت شده‌ای در زمینه تولید و واردات بسیاری از کالاها در کشور موجود نیست. باید این آمار در زمینه کالاهای مختلف موجود باشد تا سیاستگذاری‌ها با اشراف کامل اطلاعاتی انجام شود. صرفاً خوداظهاری واردکنندگان و تولیدکنندگان منبع دقیق و مورد اعتمادی برای سیاستگذاری نیست.