kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۲۴۸
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸

اعتراض به مخدوش شدن یک قطب فرهنگی روشندلان(اخبار ادبی و هنری)

 

جامعه روشندلان کشور نسبت به تغییر نام آموزشگاه خزائلی که یکی از قطب‌های فرهنگی متعلق به نابینایان در ایران محسوب می‌شود اعتراض کردند.
حسین عبدالملکی، مشاور فرهنگی انجمن نابینایان ایران و نماینده روشندلان برای پی‌گیری اعتراض به تغییر نام آموزشگاه خزائلی، در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: مرحوم دکتر محمد خزائلی یکی از بزرگان علم و فرهنگ در ایران بود که با تأسیس آموزشگاه خزائلی، زمینه پرورش بسیاری از روشندلان نخبه و پرورش استعدادهای آنها در زمینه‌های مختلف تحصیلی، علمی و فرهنگی را فراهم کرد. اما متأسفانه بنا شده نام این مرکز که یکی از قطب‌های فرهنگی و هویتی متعلق به نابینایان است دچار تغییر شود.
وی افزود: ماجرا از این قرار است که از دی ماه سال 99، سازمان نوسازی، اداره کل آموزش و پرورش استان تهران و مجمع خیرین با یکی از خیرهای محترم تهران قراردادی را بسته‌اند و بنا شده این خیر، حدود 15 درصد از هزینه بازسازی این آموزشگاه را تأمین کند و در ازای آن، نام این آموزشگاه به نام شرکت تجاری این خیر تغییر یابد!
عبدالملکی ادامه داد: جامعه روشندلان ایران با این اتفاق مخالف است، چرا که اولا این تغییر نام، مغایر با کنوانسیون حقوق معلولین کشور است. مطابق این کنوانسیون مصوب مجلس شورای اسلامی، معلولان حق دارند تا در تمامی تصمیم‌سازی‌های مرتبط با خودشان مشارکت کنند، این درحالی است که در تصمیم اخذ شده درباره آموزشگاه خزائلی، روشندلان هیچ اطلاعی نداشتند. دوم هم اینکه آموزشگاه خزائلی، بخشی از هویت و حافظه جمعی روشندلان در ایران است و اقدام به تغییر این نام، نوعی هویت‌زدایی محسوب می‌شود. دکتر خزائلی، یکی از مفاخر علمی و فرهنگی ایران بوده؛ او حافظ کل قرآن و نویسنده کتاب «اعلام قرآن» است که هنوز هم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و علاوه‌بر این نویسنده چندین کتاب، ازجمله شرح گلستان و بوستان سعدی است که یکی از آثار مرجع در زمینه ادبیات فارسی به حساب می‌آید. او همچنین خدمات بسیار بزرگی را به روشندلان ارائه کرد ازجمله انتشار اولین نسخه قرآن کریم به خط بریل، ایجاد انجمن هدایت و حمایت از نابینایان، ایجاد امکان حق استفاده از منشی در امتحانات برای نابینایان و... همچنین در مدرسه خزائلی تاکنون ده‌ها نخبه علمی، مداح، هنرمند، نویسنده و... امکان ظهور و بروز استعدادهای خود را بیابند که باعث شده ما روشندلان خودمان را مدیون وی بدانیم و با قرار گرفتن نام یک شرکت تجاری به‌جای نام این شخصیت فرهیخته و دانشمند به شدت مخالفت خود را ابراز می‌کنیم.
مشاور فرهنگی انجمن نابینایان ایران تصریح کرد: مطالبه جامعه روشندلان ایران از دولت سیزدهم به عنوان دولتی مردمی و خدمتگزار این است که به این درخواست رسیدگی شود؛ خواسته ما این است که نام این مرکز به همان عنوان دکتر محمد خزائلی باقی بماند و نه یک کلمه کم شود و نه یک کلمه زیاد.