kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۲۴۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷

هشدار سازمان غذا و دارو درخصوص فروش داروی تقلبی «قارچ سیاه» با 20 برابر قیمت

سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه داروی آمفوتریسین که برای درمان قارچ سیاه بیماران مبتلا به کرونا مصرف می‌شود تامین شده است، نسبت به وجود نمونه تقلبی این دارو هشدار داد.

به گزارش سازمان غذا و دارو، با افزایش موارد ابتلا به قارچ سیاه در بیماران مبتلا به کرونا دلتا، طی هفته‌های گذشته میزان مصرف دوماهه کشور طی یک هفته به اتمام رسید که اقدامات فوری برای واردات و جایگزین این دارو صورت گرفته و در تمامی داروخانه‌های منتخب توزیع شد.
همچنین متاسفانه طی هفته‌های اخیر، همزمان با کمبود مقطعی این دارو افراد سودجو مبادرات به فروش داروهای تقلبی با برچسب داروی اصلی و قیمت ۱۰ تا ۲۰ برابری می‌کردند که علاوه‌بر کلاهبرداری از خانواده بیماران، جان آنان را نیز به خطر می‌انداختند.
لذا به مردم توصیه می‌شود داروی مورد نظر خود را تنها از داروخانه‌ها و پس از استعلام از سامانه TTAC به آدرس www.ttac.ir تهیه کرده و به هیچ عنوان برای تهیه داروی خود به بازار آزاد مراجعه نکنند، چرا که هیچ تضمینی برای اصالت و سلامت این داروها وجود ندارد.
هشدار درباره واکسن تقلبی «کویشیلد»
همچنین براساس اعلام سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران درخصوص واکسن تقلبی کویشیلد هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سازمان جهانی بهداشت نسبت به وررد واکسن تقلبی کویشیلد در منطقه آفریقا و جنوب شرق آسیا، هشدار بین‌المللی صادر کرد.
سازمان غذا و دارو اعلام کرد: «براساس این گزارش به مردم توصیه می‌شود، برای تهیه واکسن کرونا اکیدا از مراجعه به بازار آزاد خودداری کرده و به تبلیغات اغواکننده برخی افراد سودجو در این زمینه توجه نکنند. لازم به ذکر است تامین واکسن کرونا با جدیت در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و اولویت‌های تزریق از سوی وزارت بهداشت اعلام و با ثبت مشخصات واکسن و افراد دریافت‌کننده واکسن باید در سامانه‌های وزارت بهداشت (تی‌تک، سیب و...) انجام می‌شود. لذا تهیه واکسن در خارج از زنجیره وزارت بهداشت علیرغم کلاهبرداری، تهدیدی برای سلامت مردم است.»