kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۱۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
رئيس‌جمهور در اولین مصاحبه تلویزیونی:

راهکار مسئله افغانستان تشکیل دولت با رأی و اراده مردم است

رئیس‌جمهور در نخستین مصاحبه تلویزیونی گفت: راهکار افغانستان این است که دولتی در افغانستان حاکم شود که با رای و اراده مردم افغانستان باشد ما از دولتی که برخاسته از مردم افغانستان باشد حمایت می‌کنیم. امنیت افغانستان امنیت ماست و اولویت ما ارتباط با همسایگان است.

 


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه دیروز سیزدهم شهریور ۱۴۰۰ در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم کشورمان ضمن تشکر از کادر درمانی گفت: از ابتدای کار در دولت مسئله کرونا از اولویت‌ها بود و یک حرکت انقلابی همراه با عقلانیت نیاز بود.
رئیسی تصریح کرد: تولید داخلی نمی‌توانست نیاز داخلی را تامین کند و برآورد داشتیم برای مصرف داخلی نیازمند 100 میلیون دز واکسن هستیم. امروز 40 میلیون دُز به‌صورت قطعی تأمین شده است و با سرعت و شتاب کار زودتر هم بتوانیم باقی واکسن را تامین کنیم.
بازگشایی مدارس
در گرو واکسینه شدن است
رئیس‌جمهور تصریح کرد: در برنامه دولت اعلام کردیم همه مردم واکسینه شوند و با قوت این کار دنبال خواهد شد. مردم هم همت خوبی دارند و تقریبا صف‌ها منتفی شده و این کار باید با شتاب بیشتری انجام شود و هر نوع اقدامی مانند بازگشایی مدارس در گرو این است زودتر واکسینه شدن را دنبال کنیم و در حد قابل قبولی بگوییم مردم واکسینه شده‌اند.
وی تصریح کرد: مردم باید فاصله‌گذاری و حداقل کردن ارتباطات را در کوچه و خیابان جدی بگیرند. تا آخر شهریور 40 میلیون دز قطعی است و در تامین واکسن وزارت خارجه و بهداشت نیروهای خود را بسیج کرده‌اند و نسبت به کادر درمان گفته‌ام معوقات آنها سریعا پرداخت شود.
درباره وعده‌هایم با فعل ماضی هم
صحبت می‌کنم نه فعل مستقبل
رئیسی در مورد وعده‌های انتخاباتی خود و دنبال کردن آن اظهار داشت: بنای من این است با مردم صحبت کنم و با فعل ماضی هم صحبت کنیم نه فعل مستقبل.
وی ادامه داد: در حوزه مسکن وعده‌هایی که داده شده باید انجام شود ما در سال حدود 2 میلیون مسکن نیازمندیم و ما کف آن را گفتیم. مجلس هم قانون دارد و بافت‌های فرسوده باید درست شود و دولت در بخشی از این موضوع خودش مسکن می‌سازد و در بخشی هم تسهیلات پرداخت می‌کند.
اصلی‌ترین موضوع در مسکن
زمین است که باید آماده‌سازی شود
رئیس‌جمهور گفت: اصلی‌ترین موضوع در مسکن، زمین است که باید آماده‌سازی شود. مسکن جزو موارد پیشتاز و پیشران اقتصاد است که خیلی صنایع را با خود همراه می‌کند. من روز اول دولت، این موضوع را به وزیر مکلف کردم و ایشان هم با قدرت و حساسیت دارد دنبال می‌کند. بعضی در این مورد‌تردید نکنند.
وی در مورد مبارزه با فساد در دولت تصریح کرد: من در روز اول دولت به همه همکاران گفتم منافذ و بستر‌های فساد را در دولت شناسایی کنند. قبل از شروع دولت هم به کارگروهی گفته بودم که این موضوع را پیگیری کنند و منشوری در این‌باره ایجاد شود که این منشور آماده خواهد شد. شرط ما در دولت فساد ستیزی برای همه مدیران است. همه مدیران باید خود را پاسخگو بدانند. یکی از آسیب‌ها در این مدت اعتماد مردم است و ما باید اعتماد آسیب‌دیده را اصلاح کنیم و صادق‌الوعد باشیم.
رئیس‌جمهور گفت: مردم باید امیدوار شوند. یک‌سری راهکارها را پیدا کردیم و یک‌سری راهکارها در مرکز باید دنبال شود و زمان بر است. یقین داریم این کار جواب می‌دهد. اینها زمینه‌ای است که می‌تواند ارتباط دولت را با مردم و نخبگان داشته باشد.
نمی‌خواستم اول کار، مردم را
در مورد کالاهای اساسی نگران کنم
رئیسی درباره اینکه که دولت در شرایط بدی کشور را تحویل گرفت و چه اقدامات قابل ملاحظه‌ای انجام شده است؟ بیان داشت: روحیه من گله گذاری نیست. همه شرایط کشور را می‌دانند. من با عنایت خداوند و مشارکت مردم به موفقیت دولت امیدوارم و بدون ‌تردید گشایش‌هایی هم انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: من نمی‌خواستم اول کار، مردم را در مورد کالاهای اساسی نگران کنم و الان با اقداماتی که انجام شده است دیگر نگرانی برای کالای اساسی نداریم.
رئیس‌جمهور گفت: مردم وضعیت تورم و گرانی را می‌دانند این برمی‌گردد به تصمیماتی که از قبل گرفته شده و به تورم و رشد نقدینگی و... برمی‌گردد. تیم اقتصادی دولت شبانه‌روز کار می‌کند تا آرامش به بازار برگردد. عزیزان وزرا مشغول به‌ کار شدند تا با کارهایی که انجام شده گام‌هایی برداشته شود که به افزایش تولید و پایان دادن به رکود و کاهش تورم بینجامد.
وی خاطرنشان کرد: ما یک ظرفیت معطل مثلا 40 درصد کارخانجات را داریم که به‌دلایل مختلفی این ظرفیت بیکار مانده است. ما افزایش تولید را در دستور کارمان داریم.
رئیسی تأکید کرد: از همین جا به تولید‌کنندگان می‌گویم تولید را افزایش دهید و زمینه برای افزایش صادرات دارد مهیا می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه قوه عاقله در تصمیم‌گیری‌ها اندیشه می‌کند، عنوان داشت: یک جمعی از درون و بیرون دولت هستند که مسائل مختلف را بررسی می‌کنند و هر وقت بحث‌ها آماده می‌شود به ستاد اقتصادی دولت می‌آورند و در دولت تصمیم‌گیری می‌شود و بعد هم مردم را حتما در جریان تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌دهیم و غیابا تصمیمی‌نخواهیم گرفت که مردم صبح بلند شوند ببینند تصمیمی‌گرفته شده و اصلا مطلع نیستند.
رئیس‌جمهور: معاون اول دولت مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است تا یک آهنگ مشخصی داشته باشد. تمامی بخش‌ها به‌دلیل جایگاه معاون اول با هماهنگی کار می‌کنند.
ایران امن و قابل پیش‌بینی
برای سرمایه‌گذاران مهیا شده
رئیس‌جمهور گفت: به ایرانیان خارج از کشور می‌گویم ایران امن و قابل پیش‌بینی مهیا شده و سواحل مکران آمادگی برای سرمایه‌گذاری دارد. اینجا زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم است. دستگاه‌های دولتی هم آماده دریافت سرمایه هستند.
وی در مورد موضوع افغانستان بیان داشت: افغانستان با ظلم آمریکایی‌ها جراحت بزرگی برداشته است. امروز مجامع بین‌المللی اعلام می‌کنند بیش از 30 هزار کودک افغانستانی دچار مجروحیت شده‌اند. امروز 3 میلیون افغانستانی در ایران مهمان هستند که دچار آسیب شده‌اند. حضور آمریکایی‌ها موجب تضییع حقوق بسیاری از افغانستانی‌ها شده است.
رئیس‌جمهور گفت: راهکار افغانستان این است که دولتی در افغانستان حاکم شود که با رای و اراده مردم افغانستان باشد ما از دولتی که برخاسته از مردم افغانستان باشد حمایت می‌کنیم. امنیت افغانستان امنیت ماست و اولویت ما ارتباط با همسایگان است.
وی تصریح کرد: با بیش از 50 مسئول کشورهای مختلف ارتباط و گفت‌وگو داشته‌ام و این تعامل ادامه خواهد داشت. دولت‌های دیگر اجازه دهند مردم افغانستان برای خودشان تصمیم بگیرند.
مذاکره، باید نتیجه‌محور باشد
نه «مذاکره برای مذاکره»
رئیسی درباره مذاکرات وین و پرونده هسته‌ای کشورمان گفت: ما ابایی از مذاکره نداریم اما گفت‌وگو با فشار چه نوع گفت‌وگویی است؟ من قبلاً گفته‌ام گفت‌و‌گو و مذاکره در دستور کار دولت است. آنچه ما دنبال آن هستیم رفع تحریم‌هاست و ما از منافع ملت یک قدم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. مذاکره، باید نتیجه‌محور باشد، نه «گفت‌وگو برای گفت‌وگو» و نه «مذاکره برای مذاکره».
رئیس‌جمهور در پایان اظهار داشت: آمادگی دارم مردم را در جریان عمل به وعده‌ها قرار دهم و دوست دارم آنان در جریان امور قرار گیرند.
از دیدگاه‌های نخبگان اقتصادی
برای نظارت بر تأمین کالا استفاده شود
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی همچنین صبح دیروز یکشنبه در جلسه ستاد اقتصادی دولت وزیر صنعت، معدن و تجارت را مأمور کرد گزارش کاملی از زنجیره تامین، توزیع تا مصرف کالاهای اساسی و راهکارهای نظارت دقیق و شفاف و تضمین سلامت این زنجیره تهیه و به ستاد هماهنگی اقتصادی ارائه کند.
رئیسی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت همکاری اتحادیه‌های صنفی، بسیج اصناف و تشکل‌های بازار برای نظارت دقیق‌تر بر زنجیره تولید، توزیع و مصرف تأکید کرد.
وی همچنین استفاده از دیدگاه‌های نخبگان و صاحب‌نظران اقتصادی کشور در چارچوب جلسات و نشست‌های کارگروه‌های زیرمجموعه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را در امر نظارت ضروری و راهگشا دانست.
آیت‌الله رئیسی خطاب به همتای فرانسوی:
مذاکره برای مذاکره بی‌فایده است
رئیس‌جمهور در تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد: ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم‌ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی‌فایده است.
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی بعدازظهر یکشنبه در تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، با استقبال از پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه درمورد بازنگری در روابط دو کشور و آغاز فصل نوینی از روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای تهران- پاریس، گفت: دولت ایران از توسعه روابط با فرانسه به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری استقبال می‌کند و آمادگی داریم همکاری‌های جامع با اروپا را از فرانسه آغاز کنیم. وی تأکید کرد: بطور قطع استقلال سیاسی ایران و فرانسه اندوخته ارزشمندی برای برقراری روابط متوازن، قوی و پایدار میان دو کشور است و منافع مشترک ما در ممانعت از دخالت عوامل برون زا در این روابط است. آیت‌الله رئیسی در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در مورد نشست سران کشورهای همسایه عراق در بغداد، با بیان اینکه ایران همواره و در مقاطع مختلف در کنار مردم عراق بوده است، اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از مردم عراق برای برقراری صلح و آرامش در منطقه بوده است و همکاری‌های درون منطقه‌ای را در جهت ایجاد امنیت و آرامش در منطقه بسیار مفید می‌دانیم.
رئیس‌جمهور درخصوص تلاش کشورهای منطقه و جهان برای مبارزه با ‌تروریسم و داعش با بیان اینکه داعش توسط آمریکایی‌ها ایجاد شده و مورد حمایت قرار می‌گیرد، گفت: آمریکایی‌ها برای حمایت از داعش و ‌تروریسم جدید باید به افکار عمومی دنیا پاسخ دهند.
وی همچنین درخصوص مذاکرات هسته‌ای، گفت: ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم‌ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی‌فایده است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور کشورمان با تأکید بر توسعه و تعمیق روابط بین ایران و فرانسه و لزوم بازبینی در روابط دو کشور، گفت: باید حرکت جدیدی با محورهای جدید در روابط دو کشور در زمینه‌های دوجانبه و در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همکاری‌های منطقه‌ای آغاز کنیم.
وی با‌ اشاره به تحولات اخیر در افغانستان گفت: معتقدم دولت آتی افغانستان باید حاصل اراده ملی مردم این کشور باشد و طالبان در این کشور باید به موضوعاتی همچون حقوق بشر و تعهدات بین‌المللی پایبند باشد.
ماکرون با‌ اشاره به حضور مهاجران افغانی در ایران و مشکلات ناشی از آن بر کمک و همکاری کمیساریای عالی پناهندگان در این زمینه با ایران تأکید کرد.
رئیس‌جمهور فرانسه در این گفت‌و‌گوی تلفنی همچنین با‌ اشاره به موضوع هسته‌ای، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین در این زمینه با حضور ایران از سرگرفته شود. گفتنی است، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با گستاخی گفته بود که هدف فرانسه و آمریکا درباره ایران مشترک است و آن عبارت است از دائمی‌کردن برجام و تعمیم خسارت محض توافق هسته‌ای به دیگر مولفه‌های قدرت ایران.
فرانسه‌ پلیس بد و سخت‌گیر مذاکرات بود و سپس نقش پلیس خوب و دلال ‌ترامپ را بازی کرد، قراردادهای توتال و ایرباس و پژو را یکجا و بدون پرداخت کمترین خسارتی زیر پا گذاشتند و مفاد برجام را نقض کردند.
فرانسه در سال‌های اخیر بر شدت اقدامات گستاخانه علیه ایران افزوده است. از جمله بی‌عملی در اجرای تعهدات برجامی، اخراج دیپلمات ایرانی و بلوکه کردن بخشی از دارایی دولت ایران. باید یادآور شد که دوره دست‌درازی‌های یکطرفه غرب سپری شده است و دوره اقدام متقابل است.