kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
امیر سرتیپ الهامی:

هزینه‌های کشور را با پهپادهای رهگیر کاهش دادیم

جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به کاهش هزینه‌های کشور با به‌کارگیری پهپادهای رهگیر و عدم نگرانی بابت اجرای عملیات جنگ الکترونیک و اخلال الکترونیکی از سوی دشمنان تاکید کرد: پدافند هوایی ارتش سامانه‌ها و سلاح‌هایی را تولید کرده که مطلقا وابسته به سیگنال،‌ موج و اخلال الکترونیکی نیست، پس اصلا نگران نیستیم که حتی دشمن قوی‌ترین اخلال الکترونیکی را هم در این فضا استفاده کند.


امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در گفت‌وگو با فارس در باره جنگ الکترونیک و یکی از مهم‌ترین عرصه های آن یعنی پدافند هوایی گفت: ما امروز در بحث جنگ الکترونیک وضعیت بسیار خوبی داریم و دقیقا مطابق پیشرفت دنیا و تهدیداتی که وجود دارد در حال جلو رفتن هستیم. شاید سال‌ها پیش در این حوزه ما عقب بودیم، اما با تذکری که فرمانده معظم کل قوا در این حوزه دادند، همه به معنای واقعی بسیج شدند و این عقب‌افتادگی خیلی خوب جبران شد و در حال حاضر دقیقا مطابق تهدید داریم پیش می‌رویم. وی افزود : این ادعا پشتوانه اش، تست‌ها و ارزیابی‌های سختگیرانه‌ای است که ما در صحنه‌های رزم داریم به صورت کنترل شده اما شدید داریم خودمان را محک می‌زنیم. یعنی صنعت سازنده مثلا به یک سامانه دفاعی در حوزه جنگ الکترونیک دست پیدا کرده اند، سختگیرانه‌ترین ارزیابی های ممکن و متصور را ما روی این سامانه انجام می‌دهیم تا از صحت عملکردش اطمینان حاصل کنیم.
جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در ادامه گفت : جنگ الکترونیک امروز یکی از پارامترهای اصلی همه جنگ ها است و در جنگ‌های اخیر اطرافمان هم در عراق، افغانستان و خلیج فارس و... دیدیم که یکی از اولین سناریوهای متجاوز، استفاده از اخلال الکترونیکی است.ایجاد یک میدان اشباع شده از جنگ الکترونیک که در پس پرده آن بتواند سناریوهای بعدی را اجرا کند؛ ما با شناخت دقیق و تحلیل سازنده از این جنگ‌ها و بررسی‌های توانمندی دشمن در حوزه جنگ الکترونیک امروز هم در پدافند هوایی ارتش و هم دیگر نیروهای مسلح محصولات بسیار خوب و اثرگذاری در این حوزه دارد استفاده می‌شود که پاسخگوی هرگونه تهدیدی که بخواهد سامانه‌های ما را از کار بیاندازد هست.
وی با بیان اینکه دشمن حتی اگر قوی‌ترین اخلال الکترونیکی را هم استفاده کند، نگرانی نداریم تصریح کرد: به موازات بحث آفند الکترونیکی از سوی دشمن، ما هم در بحث پاسخ الکترونیکی برای خنثی‌سازی آن قدم برداشتیم و هم در حوزه دفاع هوایی، پدافند هوایی ارتش سامانه‌ها و سلاح‌هایی را تولید کرده که مطلقا وابسته به سیگنال،‌ موج و اخلال الکترونیکی نیست، پس اصلا نگران نیستیم، دشمن اصلا بیاید قوی‌ترین اخلال الکترونیکی را هم در این فضا استفاده کند، من وقتی که از سامانه‌های کشف اپتیکی استفاده می‌کنم، اخلال الکترونیکی دیگر بر آن کارساز نیست.
امیر سرتیپ الهامی ادامه داد: ما چند سال پیش یک طرح خلاقانه‌ای را به اجرا گذاشتیم و اول چند ارزیابی خیلی دقیق و موشکافانه انجام دادیم و بعد رفتیم برای انجام عملی و واقعی آنچه که شما تعریف کردید در جاسک دیده‌اید، سومین مرحله از انجام این تمرین بود. وقتی دیدیم که می‌توانیم هزینه‌های کشور را کم کنیم و همان اقتدار را با هزینه کمتر و کارایی بیشتر برای کشور انجام دهیم، بنابراین یک طراحی خلاقانه را به اجرا گذاشتیم و نتیجه‌اش را هم بحمدالله که شما از نزدیک دیده‌اید.