kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۱۳۶
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
وزارت صمت خبر داد

کاهش قیمت سیمان در بازار

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ضمن‌اشاره به تولید چهار میلیون و 500 هزار تن سیمان در مردادماه امسال تاکید کرد: از لحاظ تولید سیمان هیچ‌گونه مشکلی نداریم و قیمت سیمان در بازار کاهش یافته است.


سیف‌الله امیری با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۵۰۰ مصرف‌کننده سیمان برای خرید این محصول در بورس کالا ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه داد: این رقم پیش از این پنج هزار مصرف‌کننده بود و اگر کارگزاری‌های بورس کالا در این حوزه فعال‌تر عمل کنند این رقم، بالاتر هم خواهد
رفت.
وی افزود: همچنین ۶۲ واحد سیمانی در سامانه بورس کالا ثبت‌نام کرده‌اند و ۵۲ واحد نیز در حال عرضه در بورس هستند اما ۹ واحد سیمانی هنوز در بورس کالا وارد نشده‌اند که تا هفته آینده تکلیف آنها نیز مشخص
می‌شود.
امیری با بیان اینکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار سهم در بورس کالا عرضه شده است، گفت: با توجه به اعمال سیاست‌های جدید، واحدهای خرده‌فروشی به تامین‌کنندگان در سامانه افق که اکنون ۱۶۰ واحد است می‌پیوندند.
مخالفت 2 گروه
با عرضه سیمان در بورس
در همین حال، مدیرعامل شرکت سیمان خاش با‌اشاره به تلاش برخی افراد برای خروج سیمان از بورس کالا، گفت: فعالان صنایع بتونی و تعاونی‌های مصالح‌فروشان دو گروه اصلی مخالف عرضه سیمان در بورس کالا
هستند.
داود بختیاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره پشت پرده مخالفت با عرضه سیمان در بورس تصریح کرد: برخی افراد از ورود سیمان در بورس کالا متضرر شده‌اند و به همین دلیل از ابتدای ورود به شیوه‌های مختلف با عرضه بورسی مخالفت کرده و می‌کنند اما به نظر می‌رسد که با ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر عرضه کل سیمان در بورس کالا، رویای این افراد دیگر محقق نمی‌شود.
مدیرعامل شرکت سیمان خاش افزود: بهترین روش برای متعادل کردن بازار سیمان، عرضه در بورس کالاست. سال‌ها بود که تولیدکنندگان سیمان به دنبال راهی برای رهایی از دست دلالان بودند که بورس کالا این امکان را فراهم کرده است.
بختیاری هشدار داد: اگر سیمان از بورس کالا خارج می‌شد، مسلماً یک‌بار دیگر بازار به دست دلالان می‌افتاد و 70 تا 80 کارخانه سیمان اسیر دست واسطه‌ها می‌شدند.
به گفته وی، یکی از مخالفان اصلی بورسی شدن سیمان، فعالان صنایع بتونی هستند. پیش از بورسی شدن سیمان، فعالان این صنعت با خرید دست‌ دوم از دلالان، امکان‌گریز مالیاتی داشتند، زیرا خرید آنها در هیچ جا ثبت نمی‌شد و به همین دلیل، سازمان امور مالیاتی نیز امکان دریافت مالیات قانونی از آنها را نداشت.
مدیرعامل شرکت سیمان خاش ادامه داد: اما زمانی که سیمان وارد بورس کالا شد، صنایع بتونی باید به‌صورت شفاف و رسمی سیمان مورد نیاز خود را تأمین کنند و مالیات آن را نیز بپردازند، به همین دلیل فعالان این صنعت از بورسی شدن سیمان شاکی هستند.
بختیاری، با بیان اینکه گروه دوم مخالفان سیمان بورسی، تعاونی‌های مصالح‌فروشان به‌خصوص در تهران هستند، توضیح داد: این تعاونی‌ها، طی سال‌های اخیر با فروش چکی طبق شرایط مورد نظر خود و با قیمت‌هایی بالاتر از بازار، خواسته‌های خود را بر صنعت سیمان و خریداران تحمیل می‌کردند.
وی افزود: شرایط به‌گونه‌ای بود که تعداد زیادی از کارخانه‌های سیمان به‌نوعی زیردست مصالح‌فروشان شده بودند. در این دوره مصالح‌فروشان خود به یک دولت تبدیل شده بودند و بازار را در دست داشتند، اما پس از پذیرش سیمان در بورس از تغییر شرایط ناراضی شده‌اند.