kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸

رژیم صهیونیستی برای توقف تظاهرات «خشم شبانه» دست به دامان مصر شد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی نوشته‌اند این رژیم برای متوقف کردن فعالیت‌های موسوم به تظاهرات «خشم شبانه» فلسطینیان در نوار مرزی غزه، از مصر درخواست کمک کرده است. فلسطینی‌ها در کرانه باختری نیز تظاهرات و اعتصاب به راه انداخته اند.

ساکنان نوار غزه از شنبه هفته گذشته تظاهرات موسوم به «خشم شبانه»
را برای لغو محاصره غزه به راه انداخته اند. در مرحله نخست رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی کرده و چهار امتیاز مهم به فلسطینی ها اعطا کرد اما ساکنان نوار غزه همچنان به تظاهرات شبانه خود ادامه داده و خواستار لغو تمامی تحریم‌ها
و لغو کامل محاصره 15 ساله غزه هستند. اعتصاب و تظاهرات به کرانه باختری نیز کشیده شده و همین مسئله باعث شده تا رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به این تظاهرات دست به دامن مصر شود. طبق گزارش فارس، رژیم صهیونیستی از قاهره برای اعمال فشار بر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جهت متوقف کردن فعالیت‌های موسوم به «خشم شبانه» فلسطینیان در نوار مرزی غزه درخواست کمک کرده است. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشته «غسان علیان» هماهنگ‌کننده امور کابینه رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی اخیرا به همراه یک مسئول عالی‌رتبه شورای امنیت داخلی این رژیم به مصر سفر کرد. این دو مسئول صهیونیستی با شخصیت‌های عالی‌رتبه دستگاه اطلاعات مصر دیدار کرده و اعمال فشار بر حماس به منظور متوقف کردن «خشم شبانه» فلسطینیان در نزدیکی شهرک‌های صهیونیستی واقع در اطراف نوار غزه را درخواست کرده‌اند. به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، این دو مسئول صهیونیست چهارشنبه شب از قاهره به تل‌آویو بازگشتند. خشم شبانه (الإرباک اللیلی) مجموعه کارهای خودجوش فلسطینی‌ها در واکنش به اقدامات رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست است که هدفش سلب آرامش از صهیونیست‌ها عنوان شده است. فلسطینی‌هایی که در فعالیت‌های خشم شبانه شرکت می‌کنند اقداماتی از قبیل آتش زدن لاستیک خودرو و پرتاب مواد آتش‌زا و امثال آن به سمت صهیونیست‌ها و نیز پخش سرودهای ملی و محلی از طریق بلندگوهای بزرگ انجام می‌دهند. این روش برای اولین بار در «راهپیمایی بازگشت» در مرز نوار غزه که از سال ۲۰۱۸ آغاز شد، مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری از آن الهام گرفته‌ و آن را علیه صهیونیست‌ها استفاده کردند.
اتمام حجت حماس
از سوی دیگر، عبداللطیف القانوع سخنگوی جنبش حماس گفته: «تا زمانی که گشایش گسترده‌ای در خصوص نوار غزه رخ ندهد، فعالیت‌های اعتراضی برای شکست محاصره این منطقه با ابزارهای مختلف ادامه خواهد داشت». بر اساس گزارش خبرگزاری «معا»، القانوع حتی تصریح کرده که «ملت فلسطین در نوار غزه بر تحقق تمام مطالبات و شکست محاصره غزه اصرار دارد و دیگر کاهش تدریجی محاصره را نمی‌پذیرد...گزینه‌های ملت ما نامحدود است و تمام ابزارها و ادوات برای اعمال فشار بر اشغالگر و ملزم کردن آن به رفع محاصره غزه در دسترس است». غزه هفت گذرگاه دارد و به غیر از گذرگاه رفح که زیر نظر مصر است 6 گذرگاه دیگر یعنی «بیت حانون یا ایزر»، «الشجاعیه»، «القراره یا کوسوفیم»، «العوده یا صوفا»، «کرم ابوسالم» و «المنطار» زیر نظر رژیم صهیونیستی است. تمام این گذرگاه‌ها به جز سه گذرگاه رفح، ابوسالم و ایزر که با مقرارت خاص گاهی باز می‌شوند؛ بسته هستند.
فراخوان فلسطینیان برای اعتصاب عمومی
خبر دیگر اینکه، کمیته پیگیری و کمیته‌های مردمی در برخی روستاها و مناطق فلسطینی در اراضی اشغالی 1948 با صدور فراخوانی خواستار برگزاری تجمعی در اعتراض به تبانی پلیس رژیم صهیونیستی و موسسات آن با گروه‌های جنایتکار شدند. کمیته های مردمی در مناطق شفاعمرو و طمرهًْ و کابول و عبلین فراخوانی برای برگزاری تجمع اعتراضی روز شنبه با هدف ایستادگی مقابل جنایت‌های سازماندهی شده رژیم صهیونیستی صادر کردند. علی حیدر عضو دبیرخانه کمیته پیگیری و دبیر سازمانی جنبش عربی- تغییر در این خصوص گفت که آفت خشونت و جنایت‌ها برای جامعه فلسطینی در مناطق 1948 بسیار نگران کننده است. همچنین نظامیان صهیونیست عصر جمعه به راهپیمایی ضد شهرک‌سازی که شهروندان فلسطینی «کفر قدوم» طبق روال هر جمعه پس از اقامه نماز جمعه برگزار کرده بودند با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور حمله کردند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی (وفا)، یک شهروند فلسطینی در این حمله بر اثر اصابت گلوله پلاستیکی به ناحیه سرش مجروح و به بیمارستان منتقل شد و ده‌ها نفر دیگر هم بر اثر استنشاق گاز اشک آور دچار تنگی نفس شدند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی که از ۱۷ سال پیش در اعتراض به ساخت دیوار حائل رژیم صهیونیستی و مسدود شدن جاده اصلی این روستا برگزار می‌شود، بر ادامه مقاومت مردمی تا دستیابی ملت فلسطین به آزادی و استقلال تاکید کردند. حمله نظامیان اشغالگر به شرکت‌کنندگان در راهپیمایی هفتگی در شهرک بیتا در جنوب نابلس نیز به آسیب دیدن ۷۰ شهروند فلسطینی منجر شد.
تحریم تسلیحاتی اسرائیل
از سوی دیگر، حدود ۱۲۰ نهاد بین المللی در نامه‌ای به کشورهای عضو معاهده تجارت سلاح خواهان تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی وفا، حدود ۱۲۰ نهاد از آمریکا، اروپا، فلسطین و کشورهای دیگر در نامه‌ای به کشورهای عضو معاهده تجارت سلاح نسبت به تبعات قانونی که متحمل واردکنندگان یا صادرکنندگان سلاح به اراضی اشغالی می‌شود هشدار دادند و تأکید کردند که در صورتی که دست به چنین اقدامی بزنند شریک قتل غیرنظامیان فلسطینی هستند. این نهادها خواهان تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شدند.