kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸

سیل تسلیت جهان اسلام در ارتحال مرجع بزرگ شیعه عراق آیت‌الله حکیم

درگذشت «آیت الله سید محمد سعید طباطبایی حکیم»، یکی از 4 مرجع بزرگ شیعه عراق سیل پیام‌های تسلیت را از سراسر جهان اسلام در پی داشت.

حضرت آیت ‌الله سید «محمد سعید حکیم»، از مراجع چهارگانه نجف روز جمعه بر اثر ایست قلبی در یکی از بیمارستان‌های نجف و در سن 87 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و پیکرش در نجف و کربلا تشییع شد. او متولد شهر نجف و نوه دختری مرحوم آیت الله سید «محسن حکیم»، مرجع تقلید شیعیان در قرن چهاردهم هجری قمری بود.
آیت‌الله حکیم تحصیلات حوزوی را از کودکی آغاز کرد و از شاگردان حضرات آیات سید محسن حکیم و «ابوالقاسم خویی» بود. او پس از تکمیل تحصیلات حوزوی دروس تخصصی حوزه نظیر فقه، اصول، اخلاق و تفسیر را تدریس می‌کرد. این مرجع بزرگ تقلید در دوران رژیم بعث عراق 8 سال در زندان بود که گفته می‌شود به علت تلاش‌های او برای احیای پیاده‌روی اربعین بوده است.
واکنش‌های گسترده
درگذشت این عالم و رهبر دینی بزرگ واکنش‌های زیادی در سراسر جهان اسلام در پی داشت. حضرت آیت‌الله سید «علی سیستانی»، مرجع عالی‌قدر شیعیان، در پیامی درگذشت آیت الله طباطبایی حکیم را تسلیت گفت. در این پیام تسلیت آمده، حوزه علمیه نجف اشرف یکی از بهترین علمای برجسته و فقهای بارزی را از دست داد که خود را نذر کمک به دین و مذهب کرد و زندگی مبارکش را در خدمت علم و اهل آن قرار داد و میراث علمی باشکوهی به جا گذاشت.
«برهم صالح» رئیس جمهور، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق هم درگذشت آیت الله حکیم را تسلیت گفتند. نخست وزیر عراق به مناسبت رحلت
آیت الله، روز شنبه را در این کشور عزای عمومی اعلام کرد. مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای، ارتحال آیت الله حکیم را
تسلیت گفت.
آیت‌الله علی‌رضا اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه کشور در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله حکیم مرجعیت عالی از وی به عنوان یکی از پیشگامان جهاد علیه دشمنان اسلام نام برد و گفت: «آیت‌الله حکیم سهم به یادماندنی در احیای پیاده روی اربعین داشت».
همچنین «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی ارتحال آیت‌الله حکیم را تسلیت گفت. سفیر ایران در بغداد نیز با صدور پیامی درگذشت مرجع تقلید شیعیان در عراق را تسلیت گفت.
حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای ارتحال این مجتهد عالی‌قدر را ضایعه‌ای بزرگ برای جهان اسلام توصیف کرد. مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای درگذشت آیت‌الله سید محمدسعید طباطبایی حکیم را تسلیت گفت.
«نواف الاحمد الجابر الصباح»، امیر کویت در پیام‌های جداگانه به آیت الله سیستانی، الکاظمی و برهم صالح درگذشت آیت الله سید محمد سعید حکیم را تسلیت گفت. ولیعهد کویت و نخست وزیر این کشور نیز در پیام‌های مشابه درگذشت این مرجع عالیقدر شیعیان را تسلیت گفتند. سفارت عربستان در عراق نیز از قافله عقب نماند و این ضایعه را
تسلیت گفت.